Major HotLips Houlihan Skrevet 26. september 2012 #2 Skrevet 26. september 2012 Nei? Her får alle spise seg mette.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2012 #4 Skrevet 26. september 2012 Nei, men jeg lager jo ikke dobbelt så mye mat som vi trenger så det begrenser seg jo selv egentlig.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 26. september 2012 #5 Skrevet 26. september 2012 Nei. I og med at vi vanligvis serverer sunn mat og ingen av barna våres er så mye som antydning til overvektig, så får de alltid spise så mye de ønsker. To av barna er dessuten ganske småspit og jeg blir bare lykkelig om de spiser mye Barnas venner også dersom de spiser med oss, jeg legger meg ikke borti hvor mye de spiser med mindre noen foreldre har bedt meg om det.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2012 #6 Skrevet 26. september 2012 Nei. men de får ikke spise seg mette på bare kjøtt uten å røre tilbehøret.
Mrs. Bouquet Skrevet 26. september 2012 #7 Skrevet 26. september 2012 Ja, hvert barn får ikke mer enn 600 gram middag, så jeg veier alltid maten etter at de har forsynt seg. Våre egne har jeg ikke begynt å veie maten til enda.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2012 #8 Skrevet 26. september 2012 Ja, hvert barn får ikke mer enn 600 gram middag, så jeg veier alltid maten etter at de har forsynt seg. Våre egne har jeg ikke begynt å veie maten til enda. Hehe, det var vel ikke akkurat sånn jeg mente det;) "Problemet" er at nabojenta spiser her opptil 3-4 ganger i uken. Det har hun gjort nå i over ett år og jeg syns det er veldig koselig egentlig. Er bare meg og 5-åringen i dette huset så koselig med flere. Derimot spiser hun som en mann og det har blitt verre den siste tiden. Hun har bestandig vært noe overvektig og hun nærmer seg 7 år. Igår hadde vi fiskeboller og hun spiste 8 stykker, 3 poteter og bacon. Mitt barn er småspist så glad alt for alt som blir spist, men fakta er jo at nabojenta spiser mer enn oss to sammen. Skal hun f.eks spise fiskeboller hos oss flere ganger må jeg da kjøpe 2 pakker. Idag kommer hun også og da er det hjemmelagde karbonader til middag. Barnet mitt skal på fjelltur med skolen i morra og for at det skal bli en karbonade til overs til skolemat måtte jeg kjøpe 2 pakker karbonadedeig. Uff, høres ut som jeg er skikkelig kjip, men det er klart det merkes. I tillegg tenker jeg at hun ikke har godt av det. Måtte bare lufte tankene litt.
Mrs. Bouquet Skrevet 26. september 2012 #9 Skrevet 26. september 2012 Da slenger du mindre mat på bordet, så spiser dere, og vips er det tomt.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2012 #10 Skrevet 26. september 2012 Ingen vits å lage så mye mat til henne. Skal dere ha fiskeboller lager du fire til deg, to til ungen din, og tre til gjesten. Ingen får forsyne seg to ganger fordi det er tomt...
Anonym bruker Skrevet 26. september 2012 #11 Skrevet 26. september 2012 Evt. legger opp på tallerkenen for alle. Men hvorfor spiser hun middag hos dere nesten hele uka? Er det avtalt? Kan du ikke sende henne hjem for å spise?
:o) :o) :o) Skrevet 26. september 2012 #12 Skrevet 26. september 2012 Oi... Det var mye for en 7-åring! Tror kanskje jeg ville prøvd å redusere litt på maten da ja. Ikke fordi jenta ikke skal få mat, men for hennes eget beste. Kan jo ikke være bra for en 7åring å spise så mye...? Hun spiser vel ikke middag hjemme i tillegg?
Anonym bruker Skrevet 26. september 2012 #13 Skrevet 26. september 2012 Da ville jeg lagd av en pakke, så ville jeg forsynt deg og datteren din det dere spiser og så ville jeg gitt nabojenta resten. Det er ikke riktig at du skal få dobbelt matbudsjett fordi naboen gjerne vil spise hos dere. Vet forresten foreldrene hennes at hun ofte spiser middag hos dere eller spiser hun mye hos dere og i tillegg hjemme? Jeg vet det var et problem for noen jeg kjenner som bodde i en familiebolig, det ene barnet spiste først sammen med besteforeldrene, så sammen med foreldrene etterpå. Når det begynte å synes på vekta ble de enige om at det var hyggelig at hun var på besøk hos besteforeldrene, men middagen skulle hun spise hjemme.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2012 #14 Skrevet 26. september 2012 Hvorfor spiser hun hos dere såpass ofte? Klart det er koselig med selskap men når hun alene gjør at du må kjøpe doble porsjoner middag burde virkelig foreldrene steppe inn. Bryr de seg ikke at hun nesten aldri spiser hjemme? Og at hun er overvektig?
Anonym bruker Skrevet 26. september 2012 #15 Skrevet 26. september 2012 Evt. legger opp på tallerkenen for alle. Men hvorfor spiser hun middag hos dere nesten hele uka? Er det avtalt? Kan du ikke sende henne hjem for å spise? Nei, er ikke avtalt men hun er her veldg mye så har bare blitt sånn. Som sagt syns jeg det er koselig, men når mengdene hennes har øket så merkes det såklart. Skal heretter legge opp på tallerken og ikke sette maten på bordet så de kan forsyne seg selv.
Mamma til tre gullunger Skrevet 26. september 2012 #16 Skrevet 26. september 2012 Eller du kan jo begrense maten hun spiser ved at du tar på tallerkenen hennes. Ikke bra hvis hun spiser så mye så hun blir overvektig. Ikke helt vanlig at en 7-åring spiser Sååå mye. Men du lager nok god mat Evnt så kan du jo fylle på med mer grønnsaker og mindre av kjøtt, fisk etc...
Anonym bruker Skrevet 26. september 2012 #17 Skrevet 26. september 2012 Ja, hvert barn får ikke mer enn 600 gram middag, så jeg veier alltid maten etter at de har forsynt seg. Våre egne har jeg ikke begynt å veie maten til enda. Hehe, det var vel ikke akkurat sånn jeg mente det;) "Problemet" er at nabojenta spiser her opptil 3-4 ganger i uken. Det har hun gjort nå i over ett år og jeg syns det er veldig koselig egentlig. Er bare meg og 5-åringen i dette huset så koselig med flere. Derimot spiser hun som en mann og det har blitt verre den siste tiden. Hun har bestandig vært noe overvektig og hun nærmer seg 7 år. Igår hadde vi fiskeboller og hun spiste 8 stykker, 3 poteter og bacon. Mitt barn er småspist så glad alt for alt som blir spist, men fakta er jo at nabojenta spiser mer enn oss to sammen. Skal hun f.eks spise fiskeboller hos oss flere ganger må jeg da kjøpe 2 pakker. Idag kommer hun også og da er det hjemmelagde karbonader til middag. Barnet mitt skal på fjelltur med skolen i morra og for at det skal bli en karbonade til overs til skolemat måtte jeg kjøpe 2 pakker karbonadedeig. Uff, høres ut som jeg er skikkelig kjip, men det er klart det merkes. I tillegg tenker jeg at hun ikke har godt av det. Måtte bare lufte tankene litt. Er alle disse måltidene avtalt med barnets foreldre? Har du tatt opp mengden med dem? Om ikke, risikerer du å bidra til at barnet lærer seg å overspise, kanskje spiser det to middager hvar dag i perioder? Jeg syns det er svært ofte å ha en liten middagsgjest, du må sende henne hjem, så hun spiser der. Foreldrene må ha kontroll på matinntaket hennes, og det får de ikke når hun spiser hos deg mange ganger i uken.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2012 #18 Skrevet 26. september 2012 Når venner av barna mine er her ved middagstid får jeg de alltid til å ringe hjem og spørre om det er greit at de spiser her jeg. Om foreldrene hjemme står og lager middag får de som regel beskjed om å komme hjem og spise maten som de tross alt står og lager til dem og har de ikke begynt på middagen hjemme enda er det som regel greit. Ingen unger trenger to middager om dagen, og det er heller ikke greit at ungen kommer stappmett hjem når foreldrene har stått der og laget middag til dem. Så jeg ville ringt og spurt foreldrene hver eneste gang det er aktuelt om hun kan spise hos dere eller om de vil ha henne hjem til middag. De dagene hun spiser hos dere legger du på tallerkenen for henne...
Anonym bruker Skrevet 26. september 2012 #19 Skrevet 26. september 2012 Hvorfor spiser hun hos dere såpass ofte? Klart det er koselig med selskap men når hun alene gjør at du må kjøpe doble porsjoner middag burde virkelig foreldrene steppe inn. Bryr de seg ikke at hun nesten aldri spiser hjemme? Og at hun er overvektig? Jenta har bestandig vært mye hos oss. Foreldrene er mye borte på ettermiddagen og da henger hun her. Hun har det ikke ille hjemme men jeg tror ikke hun har det flott heller. Derfor har jeg aldri nektet henne komme og barna elsker være sammen. De vet hun spiser middag her. Igår sa jeg at hun hadde spist så mange boller og at hun ville ha mer men at det var fritt. Da lo bare faren og sa" ja, hun elsker fiskeboller"..
Anonym bruker Skrevet 26. september 2012 #20 Skrevet 26. september 2012 Syns du høres ganske så kjip ut:(
Anonym bruker Skrevet 26. september 2012 #21 Skrevet 26. september 2012 Pleier ikke å lage så mye mer enn vi trenger selv, så om venner av ungene er på besøk, så er det litt begrenset hvor mye de kan få. Blir mindre på oss også da. Hvis det er planlagt, lager jeg mer, og da får alle spise mer. Men ene venninnen til datteren vår må vi begrense. Hun spiser mer enn det våre tre barn spiser tilsammen. Og hun løper ofte hjem og sier at hun ikke har spist. Så moren hennes sier vi må ringe hjem til henne og gi beskjed når hun faktisk har spist, for det har hendt at hun har vært innom tre-fire venner og spist middag, før hun gikk hjem og var fremdeles sulten. Kjenner det igjen fra jeg var barn. Jeg ble heller aldri mett, men ble etterhvert som jeg ble større litt skamfull over at jeg spiste så mye, så da snek jeg heller mat inn på rommet mitt og spiste alene. Kan jo tenkes at denne jenta faktisk har et problem med matavhengighet, og da vil du gjøre vondt verre ved å la henne spise uendelige mengder. Så lenge hun får så mye som hun trenger, vil jeg si det er nok. Så får det være opp til foreldrene å ordne opp i resten...
Ronja80.mor til 2 Skrevet 26. september 2012 #22 Skrevet 26. september 2012 Syns du høres ganske så kjip ut:( Syns du hun er kjip når hun serverer middag til naboungen 4 ganger i uka? Hun er ikke kjip i det hele tatt, hun tenker på barnets ve og vel.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2012 #23 Skrevet 26. september 2012 eh nei, de gangene vi har besøk er barnas venner invitert og vi har alltid nok mat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå