Gå til innhold

Baby får ikke bæsja!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp, nå begynner jeg virkelig å bli bekymret! Lille gull på 4,5 måned har ikke bæsjet på 22 døgn!!!!! Han blir fullammet, sist gikk det 19 dager, endte på legevakta, der tok dem crp og ble sendt hjem, med tips om å måle feberen. ( febermåler i rumpa kan visst irritere tarmen og sette ting igang) Det virka, ting kom ut dagen etter. Nå har jeg prøvd det trikset tre ganger i går og i dag, men det virker ikke.... Begynner å bli redd hva dette kan gjøre med traumene hans, han har jo vondt, vært utilpass de siste tre dagene. Får jo så vondt av han.. Noen som har noen gode råd??

Videoannonse
Annonse
Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Uff, ring helsesøster i morgen, 22 dager var lenge! Her gikk gutten 17 dager en gang, mens han fikk blanding av mm og mme. Synes det er unødvendig at de skal ha så vondt og plages så!

Skrevet

Husker søstra mi son elste slet med dette. Men hun fikk tips av nabodama på 82. Gi babyen en bitteliten bit sjokolade. Da kommer bæsjen med en gang. Aldri testet dette sjøl, da mine amme barn kun har gått 10 dager uten å bæsje. Men søster sverger til sjokolade og råder alle som har baby som sliter...

Venter mye kritikk nå av de som ikke kan forstå dette. Men har du ikke prøvd kan du ikke kritisere ;-)

Skrevet

Hæ, 22 døgn? Er det mulig? :o

(Ikke mye hjelp fra meg, men øynene triller seriøst nesten ut her. Visste ikke at babyer kan gå så lenge uten å bæsje :o )

Skrevet

Jeg kan ikke noe annet enn termometer-trikset, så håper andre kan hjelpe. Hå-hå-hå, blir vel litt av en skittfest når det først kommer:P

Skrevet

prøv med en q-tip med litt vaselin på. Før den inn et par cm og roter forsiktig. dette er hverken vondt eller ubehagelig, det stimulerer trykkemuskelen. Da bør det komme noe nesten umiddelbart. I fremtiden bør du kanskje tenke på å gi litt sviskemos eller noe annet forebyggende daglig. Barn skal jo helst klare dette selv så q-tips og andre hurtigløsninger er kun for nødstilfeller.

Du kan også kjøpe avføringsmiddel beregnet på babyer, husker ikke helt hva det heter men det finnes på apotek.

Skrevet

Sjokolade går dårlig, mye allergi i fam. Men kjenner jeg egentlig har lyst til å prøve. Herregud, blir nesten redd gutten sprenger snart. Og han spiser som en hest, så burde komme MASSE ut, men nei, fylte en bleie sist, men ikke mer. Han som gjerne har fylt boden og buksa i samme slengen ett par ganger om dagen fram til han var to mndr, så sa det lissom stopp.... Rare greier.... Og han trykker og trykker til tider, men ikke noe kommer. Han gjorde sånn i to dager for det kom sist. Ikke var det hardt heller.... Hmmm, sjokolade,.... Den må jeg tenke på, he,he.

Skrevet

I link 2 står det: Vask eventuelt barnets rumpe og smør litt krem eller vaselin rundt endetarmsåpningen. Ikke før et termometer eller lignende opp i barnets endetarm for å stimulere avføringstrangen, da dette kan gjøre vondt verre.

Skrevet

Takk for råd. Skal hive meg over linkene nå. :) Hehe, har hørt den med q-tips, syns det er så grusomt å putte ting opp i rompa på sønn at jeg nesten ble glad da jeg hørte den med febertermometer, høres litt bedre ut lissom,he,he. ;)

Skrevet

Åhelsike, ikke ting opp i rompa nei! Begynne å høre på hva jeg føler kansje. :) I kveld har han bada og blitt smurt med vaselin, vi har syklet med beina og masert mage. Så da har vi igrunn gjort det vi kan da. I morra blir det helsestasjon og kommer ikke dem med noe super triks som løser alle problem, så blir det sjokolade på gutten. Blir gøy å se ansiktet hans da. Garantert bedre enn hjelp-jeg-har-et-febertermometer-i-rompa ansiktsuttrykk, he,he. ;) (ett par dråper holder det vel?)

Skrevet

Antar du har prøvd å gi ham sviskesaft? :)

Ring helsesøster du.. Stakkars liten. 22 døgn er lenge

Skrevet

Kald "krutt"kaffe, en eller to ts med det, og du skal se det løser seg opp og kommer :) Det brukte jeg på elste her når han var slik som liten, viste ikke mine arme råd første gangen, mens svigermor ordnet sterk kaffe, avkjølet den, og ga han 1 ts, gikk ca 30 minuter, og jeg fikk bleieskift så det holdt..

Raps olje funker også! 1 ts med det funket på minste her

Skrevet

Jeg fikk beskjed av legen min å prøve laktulose, dette kjøpes reseptfritt på apoteket. Skulle gi 5 ml til dagen, i noen uker. Nå er gutten min då 8 mndr, og sliter nok mer med hard mage pga fast føde.. kjøpte det i går så har ikke prøvd enda.

Skrevet

Har ikke lest over, så kan være det blir dobbelt opp med råd her, men prøver meg likevel:

For ikke så lenge siden hadde gutten her gått litt over en uke uten å bæsje, og jeg var på kontroll hos hs. Da jeg tok det opp anbefalte hun å massere magen, sviskemos, og maltekstrakt (som du får kjøpt på dagligvaren). Hun sa også at for å hjelpe litt, kunne jeg prøve å bruke et febertermometer med vaselin eller lignende, stikke litt inn i endetarmen (ca bare den sølvtuppen frampå termometeret om du skjønner) og ta det forsiktig fram og tilbake til siden. Litt vanskelig å forklare, men høyre, venstre, høyre, venstre osv. Dette fungerer best om babyen selv har begynt å "jobbe litt", altså driver å presser selv, og prøver å bæsje. Da jeg gjorde dette kom det MYE for å si det sånn, og etter det fortsette jeg bare litt med maltekstrakt om dagen, og det kom seg veldig.

Om det ikke hadde hjulpet, skulle jeg kontakte lege. Så i og med babyen din har gått så lenge, ville jeg kanskje prøvd dette, og kontakta lege om det ikke fungerer.

Lykke til :)

Skrevet

Duphalac, kjøpte det til sønnen vår første gang da han var 5 mndr i samråd med lege. Funker veldig bra, og er mild mot en liten kropp. Vi bruker fortsatt duphalac i perioder han har hard mage. Anbefales virkelig.

Skrevet

Hei og takk for alle gode råd. I dag har vi vært hos helsesøster og fysioterapeut. Magen hans er myk og fin, ikke noe hardt og ikke "fullstappa". Helsesøster (som ikke hadde hørt om noe så ekstremt før, he,he) foreslo å gi han litt frukt eller grønnsaks mos, for å gi mage/tarm litt å jobbe med. Rett og slett lat tarm. Fysioterapauten viste åssen vi skulle masere han. He,he, det jeg har gjort er sikkert deilig for HUDEN hans, he,he. Så gutten fikk pære-mos og skikkelig massasje når vi kom hjem. Resultatet var mye, mye luft (jepp kun luft...). Men gutten har vært mye mer fornøyd, så noe godt kom det ut av det. Og ser vi han får vondt igjen skulle vi ta han med til legen, sa helsesøster. Så da er det bare å vente videre... :)

Skrevet

Så bra, når det kommer luft kommer det sikkert mere. Du får oppdatere oss, så sitter vi her å venter på at babyen din skal bæsje he he ;-)

• 2 uker senere...
Skrevet

He,he, hadde ikke fått med meg den siste kommentaren her jeg. :)

Kan informere om at gutten fikk bæsja på dag 25!!!! Fylte en bleie, men utrolignok ikke mer.

Vi har gitt han pære og sviske-mos og bittelitt brød, ca en halv t-skje hver dag siden. Kan bæsja nå i dag, så da ble det "bare" 9 dager denne gang. :P

Men mye bedre det da. :)

Får håpe han blir bedre og bedre med tiden. :)

Takk for alle råd og omtanke! :)

Skrevet

Du kan også prøve kaldpresset rapsolje. Fire dråper i en til to porsjoner mat/melk om dagen. Funket løpet av en halv dag på lille gutt, veldig fin i magen etterpå :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...