LettBris Skrevet 25. september 2012 #1 Skrevet 25. september 2012 OK - er dette "normalt"? Min jente på snart 6 år (fyller 6 i november) er så SINNSYKT tullete og fjasete og rett ut: til tider "irriterende". Hun skal tulle hele tiden - vrikke på rumpa, synge og tulle på babyspråk, tulle og sprette rundt hele ettermiddagen. Jeg greier ikke beskrive med ord her hvordan det er - det høres kanskje ikke så ille ut, men dere skulle vært hjemme hos oss... Vet ikke hvor mange ganger jeg sier ordene "ro deg ned" hver dag. Jeg er sliten og lei av å "mase". Hvorfor kan hun ikke bare være rolig??? Når jeg var 6 år, satt jeg I RO og lekte med lego, dukker osv. Spratt aldri rundt mamma slik hun gjør, hehe... Uansett: Den første tanken som slår meg er at hun er TRøTT. Men jeg legger henne allerede ganske tidlig (18:30 senest 19:00) og hun sover til 07:00. Jeg kan da ikke legge henne klokka 17:00 heller Vi er veldig tilbakeholden med sukker, så det er også utelukket som en grunn til "spretting", tulling og fjasing... Hun har by the way en lillebror på 2 år. Når han er tilstede er hun helt ekstrem. Gode råd, please!
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 25. september 2012 #2 Skrevet 25. september 2012 Jepp, helt normalt For gutter også...
Gammelamazon Skrevet 25. september 2012 #3 Skrevet 25. september 2012 Nesten godt å høre at det er flere som har fjasete jenter;-) Vår seksåring er omtrent likedan, og akkurat motsatt av meg selv da jeg var på samme alder... Hun er absolutt ikke trøtt, og jeg tror delvis det er en måte å få oppmerksomhet på. Merker iallefall at hun er roligere og lettere å håndtere når jeg bruker mer tid på henne i de mest fjasete stundene. Og det blir bare mer tull og fjas om jeg blir irritert og lei... Samtidig er hun nok også rett og slett en mer utadvendt og aktiv jente enn det jeg selv var/er, så jeg må også godta at hun er som hun er:-) Sett bort fra fjasingen, som det er mest av hjemme, er hun uansett en veldig blid, sprudlende og trivelig jente. Så her jobber jeg mest med meg selv for tida, og prøver å bruke mer tid med henne.
jula&minimaisen Skrevet 25. september 2012 #4 Skrevet 25. september 2012 min er HELT lik. Her er lillebror 9 mnder og hun tror han er 4 år;) "nå skal vi ha roened tid" er min faste frase i 18 tiden, ør i hodet:) Er jo lyd i hun hele tiden:)
LettBris Skrevet 26. september 2012 Forfatter #5 Skrevet 26. september 2012 min er HELT lik. Her er lillebror 9 mnder og hun tror han er 4 år;) "nå skal vi ha roened tid" er min faste frase i 18 tiden, ør i hodet:) Er jo lyd i hun hele tiden:) Godt det ikke bare er her. Men hvordan roer man dem ned???
jula&minimaisen Skrevet 26. september 2012 #6 Skrevet 26. september 2012 min er HELT lik. Her er lillebror 9 mnder og hun tror han er 4 år;) "nå skal vi ha roened tid" er min faste frase i 18 tiden, ør i hodet:) Er jo lyd i hun hele tiden:) Godt det ikke bare er her. Men hvordan roer man dem ned??? ja si det.. hun her vil hverken leke, perle eller tegne osv alene, så da blir det enten jeg eller pappaen som må sette oss med hun. Da er hun veldig rolig og konsentrert. Akkurat nå er alt "kjedelig".. hun vil heller sprette rundt og lage lyder egentlig! hun er jo glad og fornøyd..hun blir vel heller sur og frustrert når jeg "maser" om ro. indre uro kaller jeg det. Men er vel gjerne bare aktive barn? sier som hun over her, må godta at jenten er sånn og heller jobbe med hvordan jeg reagerer på det. (blir kvalm og svimmel jeg når hun står å svaier/hopper forann meg når hun skal si noe.)
jente06OGgutt09 Skrevet 29. september 2012 #7 Skrevet 29. september 2012 Det høres ut som du beskriver snuppa mi.. hun blir 6 i desember og hu skravler hele tida... å sitter ikke rolig mer enn 3 minutter... iallefall ikke hvis lillebroren på 3 er hjemme... da er det liv her
♥ anonym♥ Skrevet 29. september 2012 #8 Skrevet 29. september 2012 vi ar en sånn vi å .. gutt da. mye promp tull , og vrikking på rompa, og hopping og turning i sofaen eller hvor enn vi voksne befinner oss. håper det går over. Nå har guttene våre aldri sitti å tegnet eller perlet, det er vist bare for jenter... Finnes liksom ingen rolige aktiviteter til gutter.¨ Så vi måtte kjøpe en trampoline. Da er de ihvertfall litt der. Tror det er mye energi som er saken.
♥ anonym♥ Skrevet 29. september 2012 #9 Skrevet 29. september 2012 (endret) det må sies at når vi har besøk så gjør de det ikke. kanskje vi burde hatt besøk hele tiden. eldste blir 6 om 2 uker. lillebror på 3 hermer... Endret 29. september 2012 av ♥ anonym♥
Mamma_til_2 Skrevet 1. oktober 2012 #10 Skrevet 1. oktober 2012 Slapp av du er ikke alene, min er 5,5 år og fjaser hele dagen, og er det noen som trekker i smilibåndet så blir hun værre, hun har lillesøster på 1 år og av og til så er 1 åringen mere folkelig enn 5åringen håper det gir seg snart
Edelweis Skrevet 1. oktober 2012 #11 Skrevet 1. oktober 2012 Ja, sånn er min også! herregud, blør i øra på kvelden
PintSizedDictator Skrevet 3. oktober 2012 #12 Skrevet 3. oktober 2012 Min på ti var slik i den alderen. Er vel litt slik enda faktisk. Helt usannsynlig energisk. Har vi besøk er det enda værre. Oppmerksomhetsbehovet vokser med antall voksne til stede. Prater på innpust og utpust. Helt fantastisk Lillesøster på 5 er mer rolig men hun har sine perioder med konstant "turning" rundt bena våres.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå