Teline Skrevet 25. september 2012 #2 Skrevet 25. september 2012 For. Jeg finner det helt umoralsk at vi spiser oss ihjel i vesten mens millioner sulter ihjel andre steder i verden. Det finnes ingen måte å rettferdiggjøre det på. Vi vant i fødselslotteriet og det minste vi kan gjøre her vi krangler om servise og lurer på hvilken merkejakke vi skal kjøpe til vinteren er å dele av vår overflod med mennesker i nød.
Mamma4livet Skrevet 25. september 2012 #3 Skrevet 25. september 2012 Siden jeg er født med gullskje i rompa (oversett:i rike og velstående Norge) så er det en selvfølge for meg å dele med land som ikke har det så bra! Jeg vet at ikke 100 % av bidrag ikke går i sin helhet til de som trenger det, men tenker at litt hjelp er bedre enn ingen. Mener også at u-hjelp bør i størst grad gis som "hjelp til selvhjelp" slik at landet blir mer selvstendig. U-hjelp kan også gis som bidrag til opplysningsarbeid, feks at det er viktig å drikke renset vann, lære om personlig hygiene osv. Synes virkelig at vi har plikt å hjelpe. Alt for mange tenker kun på seg selv.
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 25. september 2012 #4 Skrevet 25. september 2012 Signerer de over Ville vært hinsides galskap å tviholde på våre midler, mens mennesker dør rundt oss.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2012 #5 Skrevet 25. september 2012 For. Kan ikke se en eneste grunn til at vi skal sitte her og "gnu" på pengesekken vår og ikke dele vår overflod med de som tilfeldigvis er født på feil side av kloden. Men er ikke all type uhjelp jeg er enig i da, man kan ikke bare pøse penger inn i et korrupt land og håpe de bruker dem på best mulig måte. I de aller verst stilte landene er det å dekke behovet for mat, vann, legehjelp osv det viktigste, men ellers er jeg gjerne med å støtter prosjekter hvor de skal utdanne unge mennesker i fattige land, hjelp-til-selvhjelp o.l.
CaptainHindsight Skrevet 25. september 2012 #6 Skrevet 25. september 2012 For, men imot måten vi gjør det på i dag. Forskning viser at bistandspenger ikke når frem, informasjon når ikke frem, osv, og da mener jeg det er på tide å revurdere måten vi gir u-hjelp på. å investere i landet, gi dem midler til å hjelpe seg selv og først og fremst skolegang og informasjon er viktigere enn å pøse inn penger som går rett i korrupte lederes lommer isteden...
Anonym bruker Skrevet 25. september 2012 #7 Skrevet 25. september 2012 For, men imot måten vi gjør det på i dag. Forskning viser at bistandspenger ikke når frem, informasjon når ikke frem, osv, og da mener jeg det er på tide å revurdere måten vi gir u-hjelp på. å investere i landet, gi dem midler til å hjelpe seg selv og først og fremst skolegang og informasjon er viktigere enn å pøse inn penger som går rett i korrupte lederes lommer isteden... Enig med #6 her
Anonym bruker Skrevet 25. september 2012 #8 Skrevet 25. september 2012 Jeg mener at krisehjelp er en god ting. MEN jeg er imot u-hjelp i form av penger. Det har blitt donort penger i over 60 år og har det hjelp; nei, det hjelper ikke. Kanskje noen enkeltindivider, men det bekjemper ikke fattigdom! U-land har en ting til felles, at infrastrukturen er dårlig. Og den aller viktigste kilden til fattigdom er ledelsen. For et land skal komme seg ut av fattigdomsmønsteret må det mer til enn å sende penger, MYE mer!
MrsMilla Skrevet 25. september 2012 #9 Skrevet 25. september 2012 For u-hjelp, men mot mye av det den blir brukt til pr, i dag. mener man burde bruke dette i stor grad på ressurser for andre som ikke kan stjeles for egen vinning - eksempelvis veier. Veier kan få fødende lettere på sykehus istedet for å føde i bushen, styrker infrastrukturen og letter transport av mat, medisin og personell. Visste dere at det landet som får mest u-hjelp fra Norge i dag faktisk er Brasil? Brasil låner ut penger til usa......for god rente....
holahopp Skrevet 25. september 2012 #10 Skrevet 25. september 2012 Jeg er både for og imot. Litt som de over her sier, idag så investerer vi litt blindt. Tror mye av de vi gir ikke når landene som har fått det. Men syns ikke vi skal bruke uhjelp midler til å presse igjennom vår måte å gjøre ting på, eller prøve å få de lederene vi vil ha. Jeg er veldig for å lære de å fiske istedet for å gi fisken.... Altså investere i infrastruktur, skole osv istedet for å gi penger til land det gjelder. De har jo ofte veldig korrupte statsledere.
Mummimamma :) Skrevet 25. september 2012 #11 Skrevet 25. september 2012 Hvorfor kan vi ikke bruke mer penger på selvhjelp til eget land? Det finnes mennesker her som ikke får nødvendige kreftmedisiner fordi det er for dyrt, for ikke å snakke om mangel på kvalitet på sykehus å ressurser som fører til at folk dør unødvendig å sykehjemsplasser... orker ikke nevne flere tilfeller, blir provosert...
Teline Skrevet 25. september 2012 #12 Skrevet 25. september 2012 Mummimamma: så inntil vi har det perfekt her skal vi ikke hjelpe mennesker i nød andre steder? Inntil vi lever i overflod på alle områder kan millioner av mennesker lide? Hvorfor det? Hvorfor er dine unger mere verdt en unger i hungersrammede land? Største forskjellen er at du og dine ble født i riktig land.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2012 #13 Skrevet 25. september 2012 Jeg er for u-hjelp, men ikke metoden. Kanskje en skulle satt inn midler for å forske på hvordan tidligere u-land har kommet seg opp og fram? Kanskje de "sterkeste" landene skulle bli tøffere og arrestere verstingene av ledere?! (jeg mener ikke at vi skal presse på dem våre metoder, men fjerne de personen som ødelegger alt for landet..)
Tauriel Skrevet 25. september 2012 #14 Skrevet 25. september 2012 Er for hjelp til selv hjelp, det gir bedre resultater over tid
Zara84 Skrevet 25. september 2012 #15 Skrevet 25. september 2012 Selvfølgelig er jeg for å gi LANGT mer enn vi gjør i dag til u-hjelp. Synes det er trist at jeg bor i et land hvor det tydeligvis er en del med slike holdninger som jeg leser fra svarene i innlegget her. Den samlede norske bistanden i 2010 var på 27,4 milliarder kroner. Jeg er glad for at denne da hadde økt med over 50% i løpet av de siste 5 forutgående årene. Håper vi fortsetter å gi mer i kommende år. Hvorfor spør du i innlegget ditt. Jo, fordi vi har råd til å hjelpe mennesker som lever i nød! Vet dere at 1 milliard mennesker sulter i verden? Dette tilsvarer hvert femte menneske i verden. Kanskje noe å tenke på?
Anonym bruker Skrevet 25. september 2012 #16 Skrevet 25. september 2012 Selvfølgelig er jeg for å gi LANGT mer enn vi gjør i dag til u-hjelp. Synes det er trist at jeg bor i et land hvor det tydeligvis er en del med slike holdninger som jeg leser fra svarene i innlegget her. Den samlede norske bistanden i 2010 var på 27,4 milliarder kroner. Jeg er glad for at denne da hadde økt med over 50% i løpet av de siste 5 forutgående årene. Håper vi fortsetter å gi mer i kommende år. Hvorfor spør du i innlegget ditt. Jo, fordi vi har råd til å hjelpe mennesker som lever i nød! Vet dere at 1 milliard mennesker sulter i verden? Dette tilsvarer hvert femte menneske i verden. Kanskje noe å tenke på? Hva er galt med svarene i denne tråden?
<3 mine søte små<3 Skrevet 25. september 2012 #17 Skrevet 25. september 2012 både for og i mot. jeg gir ikke penger til diverse aksjoner, der minimalt av pengene når frem. men gi til frelsearmeen og jeg gir bort klær o.l til uff. min arb.plass har en egen familie i Sri Lanka, som vi har sendt penger til. de ble rammet av tsunamien.- nå som dem har fått bygget opp sitt hjem. så har vi tatt steget videre ved å gi til nærmiljøet. skoler o.l. desse pengene vet jeg når frem.
Mummimamma :) Skrevet 25. september 2012 #18 Skrevet 25. september 2012 Selvfølgelig skal vi hjelpe der det er fornuftig å pengene brukes slikt vi har ment. Dog er vi for ukritiske til hvordan pengene blir brukt. Under opptøyene i libya gav vi 400 millioner i bistand i rene penger, samtidig kjøpte presidenten privatfly for samme sum. Forøvrig klarer jeg ikke å akseptere at det dør mennesker på norske sykehus fordi økonomien ikke tillater tilstrekkelig bemanning, jf. ahusskandalen. Handler ikke om at det er skal være perfekte forhold i Norge men forsvarlige.
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 26. september 2012 #19 Skrevet 26. september 2012 hvorfor? Dette er et idiotisk spørsmål. U-hjelp kan være så mangt og kan ha et komplekst konsekvensbilde. Det går ikke an å være enten for eller mot u-hjelp.
Musemorbr / Skrevet 26. september 2012 #20 Skrevet 26. september 2012 Finnes det et eneste menneske som er i mot uhjelp? Men spør du om måten det gjøres på i dag, er jeg enig med flertallet i at dagens ordninger må forbedres, penger må øremerkes tiltak vi vet hjelper, og strengere kontroller må komme så ikke så mye forsvinner i djupe lommer hos mellommenn, men når de som trenger dem.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2012 #21 Skrevet 26. september 2012 For, selvsagt,- av alle gode grunner nevnt over. Om jeg gir 1000 kroner og bare en krone kommer frem, men den kronen er akkurat at det skal til for at et barn overlever fra en dag til neste og dermed rekker og få hjelp også vokse opp og bli voksen og bidra med og kanskej hjelpe ANDRE....Da er de 999 kr til adminsitrasjon/korrupsjon osv verdt det. Akutt nødhjelp ved katastrofer og kriser er en ting. Der Må man trå til, men man reagerer kanskje for sent, man forutser ofte krisene FøR de har startet..Men ingen gjør noe.....og omfanget blir "for stort";- også føler jeg at etter at krisene er over, så må man bare kaste seg videre til NESTE krise, også "glemmer" man der man var,- istetdet for og FORTSETTE hjelpen, også etter at en krise er over,- for og unngå at den skjer en gang til. Den beste u-hjelp er og hjelpe kvinnene! Også med tanke på kriminelle innvandrere og innvandrere som ikke greier tilpasse seg norske samfun på andre måter, er u-hjelp og forebygging det viktigste middel vi har. Krigsflyktninger er en ting, men alle "velferdsflyktninger" kan vi få bort om alle har det "bra nok" i det landet de bor. Trenger man ikke sulte, fryse eller bo på gate, samt at man har mulighet til utdanning og dermed jobb og selvstendighet,- i det landet man er født i, så vil ikke behovet for og flykte til et rikere land være nødvendig for veldig mange Vinn-vinn situasjon med andre ord!
Blaxa Skrevet 26. september 2012 #22 Skrevet 26. september 2012 Blir nok så vanskerlig å si enten for eller imot, for u-hjelp kan være så mangt, og det er "litt" mer komplekst enn hva mange tror. Bistand skal ikke være en permanent løsning, men en midlertidlig hjelp til selvhjelp, men når noen sier det, så er jo da spm: Hvem bestemmer hvor lenge man skal hjelpe? Og hvor lenge er da "godkjent" tid å hjelpe på. Og når de da ikke klarer seg selv, skal man da snu ryggen til og la de dø? Samtidig som det er sakt, så må u-landene ta mer ansvar for å komme seg ut av fattigdommen selv. Skattebetalerne her til lands må begynne å se resultater. Bistand skal ikke lenger være en selvfølge. Det er ikke mange andre enn bistandsorganisasjonene som har nytt godt av alle milliardene som blir tildelt dem. Folk bor under presenninger, i bølgeblikkskur eller stråhytter eller rett og slett på fortauene under åpen himmel. Det er som regel ikke innlagt strøm og vann, og det er tiggere overalt. Hvor er det blitt av resultatene? Korupsjonen i bistandsorganisasjonene florerer. Likevel må man tenke over de enkelte ting: Vi lever i et av verdens beste land, vi har hjulpet mange å overleve sult og sykdommer. Så i bunn og grunn: Ja, jeg synes vi skal gi bistand, MEN da burde pengene faktsik gå til dette! Det forsvinner betydelige mengder med penger, fra vi donerer, til pengenes hjelp når u-landenen. Hvor blir det av resultatet av de miliardene hele verdenen har gitt til u-hjelp?
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 26. september 2012 #23 Skrevet 26. september 2012 Jeg er for u hjelp,men syns vi kunne ha brukt mer penger her i norge også. på feks skole,helsevesen,politi,bv osv. Veinettet i norge er et av de dårligste i europa. Vi gir penger til politiet i polen som pga det har bedre utstyr enn politiet i norge. Det finnes mange fattige barn i norge og jeg syns faktisk de skal får hjelp før mugabe får 500 mill som han bruker på det nye palasset sitt som han ikke trenger. Det er ikke norge sitt ansvar å redde verden, hjelpe ja,men ikke redde.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2012 #24 Skrevet 26. september 2012 Jeg er absolutt for u-hjelp. Vi har tatt for oss av verdens ressurser og gjort oss steinrike på det. Er det en selvfølge at vi skal eie fossile brennstoffer som blir utvunnet fra verdens havbunn. Det med landegrenser og eiendom er en kunstig greie, som forfordeler enkelte av oss. Vi er rett og slett griseheldige. Når mange klager på at vi ikke kan gi u-hjelp før alt er på stell i Norge, skammer jeg meg - virkelig. Mye kan bli bedre, selvfølgelig, men jaggu har vi det meste penger kan kjøpe. Men, mye vil ha mer. Ja, det sitter korrupte regimer i mange av bistandsmottakslandene, men pengene hjelper allikevel mange av de som desperat trenger det. Vi må godta litt "svinn" for å nå målet. Det er ikke tilfeldig at dette dreier seg om mange av de Afrikanske landene, som man finner helt på bunnen av HDI-rankingen. Hvis man leser litt om Afrikas historie, om koloniseringen - utført av vesten(!), får man en viss forståelse av hva som forårsaker disse store konfliktene. Noen ganger bør pengene gå mot fredsbevarende arbeid. På f.eks. Haiti har årevis med uro skapt den prekære krisen som landet opplever i dag (jordskjelvet i 2010 var nådestøtet). Både Haiti og Afghanistan scorer lavest av ikke afrikanske land på HDI-rankingen nettopp på grunn av uroligheter, I noen land er den beste hjelpen at man få utdelt mat og vann. De er i krise, og det er det viktigste der og da. I andre land må man bidra til f.eks. å utdanne kvinner (de er kjemperessurser), bygge skoler, infrastruktur, gjøre vann mer tilgjengelig, hjelpe med innovasjon og lete etter alternative ressurser.å hjelpe til på denne måten vil hindre en del fra å emigrere. Det å skape muligheter der de er, er faktisk billigere enn om man må ta seg av et stort økende antall flyktninger. Andre land er det dystrere for. Hva som er rett å gjøre i de tilfellene er vanskelig å svare på, men de trenger sårt hjelp. Somalia og andre land rundt Afrikas horn sliter. På grunn av det geografiske klimaet skjer det en rask forørkning. Landene er helt blottet for ressurser, og mat synes umulig å dyrke/produsere. I kombinasjon med stygge borgerkriger ser det mørkt ut. Her bør man kanskje i større grad satse innovasjon, slik at de kan produsere og bli i stand til å kjøpe mat. De må satse på kvinnene, siden de kulturelt sett ikke har vane for at menn jobber. Bistand er gull, og kan ikke bare gis med den vestlige verdens føringen, men må sees i sammenheng med landenes forutsetninger. Det er lett å sitte i Norge og tro at man har løsningen som er best for alle. Jeg blir opprinnelig lei meg når jeg hører de som ikke vil gi bistand. Det er virkelig ignorant og egoistisk. Vi må være vårt ansvar bevisst.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2012 #25 Skrevet 26. september 2012 [quote name=Mummimamma ' timestamp='1348596498' post='144578517] Hvorfor kan vi ikke bruke mer penger på selvhjelp til eget land? Det finnes mennesker her som ikke får nødvendige kreftmedisiner fordi det er for dyrt, for ikke å snakke om mangel på kvalitet på sykehus å ressurser som fører til at folk dør unødvendig å sykehjemsplasser... orker ikke nevne flere tilfeller, blir provosert... Mens jeg blir provosert av slike uvitende svar. Satt på spissen: Noen i Norge får ikke nødvendig kreftmedisin for å forlenge livet 3(?) mnd. I verden dør det millioner av barn og voksne hvert år fordi de mangler mat og vann! Virkelighetssjekk. Hallo! Ja. mye bør komme på plass her til lands, men vi har et globalt samfunnsansvar, Er du klar over hvor heldig du er? Ingen har bedt om å bli født der de faktisk blir født, men de fortjener ikke noe mindre enn deg for det! Skam deg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå