Magia Skrevet 25. september 2012 #1 Skrevet 25. september 2012 Kanskje ikke så morsom feil å ha, men jeg syns alltid at moderat betyr lite/liten grad av. Tror det er noe jeg feilkoblet tidlig, og nå tenker jeg det automatisk, for så å måtte rette på det inni hodet mitt. Jeg var også ganske gammel når jeg skjønte hva ordet banalt betydde. I mitt hode hadde det noe med banan å gjøre...
Anonym bruker Skrevet 25. september 2012 #2 Skrevet 25. september 2012 I forhold til, jeg visste ikke at det i de fleste tilfeller betyr "sammenlignet med". Men feilbruk av uttrykket kalles jo "forholdismen" og er brukt mye feil, så jeg er ikke alene. Nå bruker jeg det ikke feil lenger.
CaptainHindsight Skrevet 25. september 2012 #3 Skrevet 25. september 2012 Muskuløs, men det er vel en gjenganger. Trodde det betydde muskel-løs og kunne ikke fatte hvorfor alle jentene var så gira på det
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 25. september 2012 #4 Skrevet 25. september 2012 Ettersom jeg har ligget etter sosialt en god del år av livet, gikk det ganske lang tid før jeg skjønte hva utsagn som begynner med: "Jeg forstår ikke folk som..." betydde. Jeg trodde ganske lenge at det var bokstavelig ment, og skjønte ikke harmen det vakte da jeg satte meg ned å begynte å forklare det bakenforliggende for div fenomen
Musemorbr / Skrevet 25. september 2012 #5 Skrevet 25. september 2012 Min far trodde inntil nylig at når noen sa at noe var et "must", så sa de at det var et "møst" (nordnorsk dialektord. Å miste/møste.) Altså trodde han det motsatte av det folk mener. For eksempel: vann er et must til får-i-kål. Da trodde han de egentlig mente at vann var dårlige greier.
Love my kidz Skrevet 25. september 2012 #6 Skrevet 25. september 2012 Kanskje ikke så morsom feil å ha, men jeg syns alltid at moderat betyr lite/liten grad av. Tror det er noe jeg feilkoblet tidlig, og nå tenker jeg det automatisk, for så å måtte rette på det inni hodet mitt. Jeg var også ganske gammel når jeg skjønte hva ordet banalt betydde. I mitt hode hadde det noe med banan å gjøre... Men det er jo ikke heelt feil betydning det HI? Det kommer jo litt an på hva du bruker ordet til
3 er nok! Skrevet 25. september 2012 #7 Skrevet 25. september 2012 En i klassen min på barneskolen elsket å bruke nye ord han fanget opp her og der for å leke smart, men dessverre slo det stort sett feil. Han blandet for eksempel ordene "innbilsk" og "overtroisk". Det førte til mange komiske situasjoner. En venninne av meg (som til hennes forsvar aldri har vært gravid) skjønte ikke hvordan jeg kunne gå med tre cm åpning i flere dager før fødselen, hun trodde nemlig det var selve "utgangen"/kjønnsleppene som åpnet seg. En annen eldre venninne som ikke har barn og egentlig er ganske smart lurte for en stund siden på om hun skulle bestille UL time for å se hvor lenge hennes biologiske klokke hadde igjen. Hun hadde nemlig begynnt å tenke på å få barn. Vi andre satt som store spørsmålstegn og lurte på om hun skulle sjekke kvaliteten på eggene sine eller hva hun egentlig mente, men nei da, hun skulle bare se hvor mange år hun hadde igjen på den biologiske klokka si. Hun hadde aldri helt tenkt noe over hva uttrykket "biologisk klokke" betydde, det hadde jo aldri være relevant for henne tidligere, og hun følte seg temmelig dum når hun fikk forklart at vi kvinner ikke har en klokke i magen som teller ned til overgangsalderen. Hun innrømte at det ikke var så fryktelig logisk likevel når det kom til stykket.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2012 #8 Skrevet 25. september 2012 Jeg trodde sublim betød noe i likhet med 'underfundig', blandet visst med 'subtil'. Jeg trodde superlativer var rosende og positive adjektiver, men egentlig så er det en bestemt bøyingsform som godt kan være negative, f.eks. 'styggest', 'kjedeligst' osv. Jeg trodde at traust betydde noe i likhet med 'kjedelig' eller 'stusslig'. Blandet sammen med 'traurig'. Sikkert flere også
Anonym bruker Skrevet 25. september 2012 #9 Skrevet 25. september 2012 Traust kan jo bety noe som er litt "satt" og kjedelig, mens traurig er noe som kan være litt leit/ trasig.
Magia Skrevet 25. september 2012 Forfatter #10 Skrevet 25. september 2012 Kanskje ikke så morsom feil å ha, men jeg syns alltid at moderat betyr lite/liten grad av. Tror det er noe jeg feilkoblet tidlig, og nå tenker jeg det automatisk, for så å måtte rette på det inni hodet mitt. Jeg var også ganske gammel når jeg skjønte hva ordet banalt betydde. I mitt hode hadde det noe med banan å gjøre... Men det er jo ikke heelt feil betydning det HI? Det kommer jo litt an på hva du bruker ordet til Jeg tenker mest i forhold til sykdommer osv. Moderat depresjon er vel en ganske alvorlig depresjon, verre enn mild liksom. Eller har jeg dobbelt-misforstått? Jeg skjønner fremdeles ikke sammenhengen mellom det å moderere og noe som er moderat. Forstås det forskjellig som fagbegrep i forskjellige disipliner? Håper noen kan forklare, for jeg hater å ikke vite
Anonym bruker Skrevet 25. september 2012 #11 Skrevet 25. september 2012 Moderat hadde jeg oversatt som passe - altså en mellomting.
Magia Skrevet 25. september 2012 Forfatter #13 Skrevet 25. september 2012 Så hvis det finnes en mild og en sterk variant av noe, vil moderat være den som ligger midt i mellom? Det forklarer jo eksempelet om mild, moderat og sterk depresjon. Kanskje jeg forstod nå
Anonym bruker Skrevet 25. september 2012 #14 Skrevet 25. september 2012 Hadde en gang en diskusjon om ordet "forfordele" - som betyr det motsatte av hva det høres ut som. Den som blir forfordelt får mindre enn de andre. Ulogisk i mitt hode.
Magia Skrevet 25. september 2012 Forfatter #15 Skrevet 25. september 2012 Da var jeg kanskje ikke så på bærtur som jeg trodde aah, hva skulle jeg gjort uten dib!
Lyckelin Skrevet 25. september 2012 #16 Skrevet 25. september 2012 Muskuløs, men det er vel en gjenganger. Trodde det betydde muskel-løs og kunne ikke fatte hvorfor alle jentene var så gira på det hehe samme her
Rediken Skrevet 25. september 2012 #17 Skrevet 25. september 2012 Når jeg gikk på ungdomsskolen trodde jeg "å stønne" betydde det samme som "å sukke". Jeg fortalte til foreldrene mine at min mannlige mattelærer brukte å stønne til meg, når jeg egentlig mente at han sukket oppgitt. Det ble et himmla styr!
Fiemamma Skrevet 25. september 2012 #18 Skrevet 25. september 2012 Så hvis det finnes en mild og en sterk variant av noe, vil moderat være den som ligger midt i mellom? Det forklarer jo eksempelet om mild, moderat og sterk depresjon. Kanskje jeg forstod nå Jeg har moderat (grad 3) endometriose, hvilket er ille.. Grad 4 som er siste grad er alvorlig endo. Når det kommer til meteorologi f.eks vil moderat stråling fra solen bety middels
Fiemamma Skrevet 26. september 2012 #19 Skrevet 26. september 2012 Oppdaga litt for sent hva en ''bjørnetjeneste'' egentlig er.. Hehe!
Sinetree Skrevet 26. september 2012 #20 Skrevet 26. september 2012 Jeg trodde at original betydde at det var noe helt vanlig. Husker at det kom som et sjokk når noen forklarte det for meg! Og jeg brukte det i en del i samtaler..
TPK Skrevet 26. september 2012 #21 Skrevet 26. september 2012 Original kan jo bety 2 forskjellige ting: 1."En original" er en spesiell person 2. "Den originale" er den opprinnelige. F.eks. i noen reklamer sier de "den originale oppskriften". Da mener de at de har brukt den samme helt fra begynnelsen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå