Gå til innhold

Dumme foreldre gir dumme barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom over en nyhetsartikkel en dag som skrev noe i duren " Barn som får hjelp med leksene hjemme lykkes bedre på skolen". Er ikke det ganske selvsagt "nytt"??

Jeg mener, foreldre som stiller opp for ungene sine, som intersserer seg og følger opp - Ja, de ungen lykkes bedre! Dumme foreldre som overlater oppdragelse til bhg og skole og ikke har tid/lyst/evne/kapasitet til å følge opp selv, får jo da dummere unger enn de som blir fulgt opp!

Har man ikke en bok i huset, aldri en intelligent diskusjon eller aldri får et skikkelig svar når man lurer på noe, ja da blir man jo dum da!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mye riktig i det... Men hvem får skylda??? Jo, læreren og skolen... For å få jevnet ut disse forskjellene burde vi i Norge innføre heldagsskole - Ingen lekser, men mer tid på skolen til læring og tilpassing. Sånn det er i dag skal man presse inn utrolig mye fra kl 08.30-13.00 (eller der omkring). Hva med lesing blant de yngste? De som ikke leser hjemme blir dårlige lesere. En dårlig leser gjør det dårlig i alle fag... For er det en ting man må beherske, så er det jo nemlig ferdigheten å LESE. Heldagskole gjør at man da kan ha korte og flere leseøkter i løpet av en dag. Nå rekker man 1-2 økter per dag (hvis man er heldig - og alt går etter planen)...

Skolen får jo kjeft for ikke å greie å tilpasse undervisningen til de svakeste (og de sterkeste). Men for å heve de svakeste elevene, sånn det er i dag, så må de følges opp hjemme. Når det da gjelder se sterkeste elevene, så er det vel en diskusjon i fht klassestørrelse og muligheten til å følge opp alle elever i en stor gruppe (over 25 stk, der alle elever har ulikt behov). Ikke alltid man har tid til alle, og det er utrolig frustrerende...

Ble et litt rotete innlegg ;)

Men jeg er enig i det HI skriver om å følge opp ungene. Det er vår plikt som foreldre, på lik linje som å gi dem mat, klær, oppdragelse og alt annet som er nødvendig for å vokse opp i dagens samfunn og bli nyttige samfunnsborgere :)

Skrevet

Sånn er det jo bare. Det blir "følgefeil" og det er da helt naturlig.

Skrevet
Sånn er det jo bare. Det blir "følgefeil" og det er da helt naturlig.

Hehehe... Måtte le av den gode kommentaren :D

Skrevet

Det er mye rett i det dere nevner, men som lærer vil jeg poengtere at det finnes barn som (til tross for sine foreldre) klarer seg utmerket på skolen. Ingen barn bør stemples som dumme, uansett bakgrunn de kommer fra.

Skrevet

Jeg har 3 skolebarn. Føler de godt opp. Men elste har jeg ikke hjulpet med lekser på flere år. Vet du hvorfor?

Hun er klassens smarteste, så hun gjør alle lekser uten hjelp. Jeg ser over de en gang i blandt. Hun har bare topp karakterer og er i de beste gruppene i alle fag.

Men nå blir hun jo fulgt opp så hadde hun hatt problemer ville jeg hjulpet. Egentlig godt å bare ha 2 å hjelpe...

Så ville bare si det finnes unntak.

De som ikke blir fulgt opp hjemme med blandt annet lekser, blir gjerne ikke fulgt opp på andre områder heller. Så er nok mange faktorer som spiller inn. De er ikke nødvendigvis dum men har du dumme foreldre får du jo ikke et godt utgangspunkt. De har jo ikke mye de kan gi deg intellektuelt.

Skrevet

Det er helt sikkert mye genetisk rettet også. Viss foreldrene aldri har fått muligheten til å lære, men har en naturlig høy intelligens. Vil barnet også mest sannsynlelig være intelligent og mottaklig for læring og dermed lykkes. Uavhengig av foreldrene!

Om foreldrene er mindre intelligente vil de ikke kunne hjelpe barnet sitt, barnet har også mest sannsynlig arvet den lave intelligensen og har dermed større vansker for å lære.

Skrevet

Det finnes selvfølgelig unntak, og takk og pris for det :) Vi er jo heldigvis alle forskjellig, men i store trekk så er det jo i virkeligheten slik som HI beskriver... Lite oppfølging = dårligere resultater. Dessuten så er jeg enig med #5 som sier at ingen barn er dumme, men det er ikke alle som tar ting like lett.Da må det selvfølgelig tilpassing til. Og så er det jo slik at ikke alle har de samme evnene. Til tross for at ikke det finnes dumme barn, så finnes det dumme voksne ;)

Skrevet
Det finnes selvfølgelig unntak, og takk og pris for det :) Vi er jo heldigvis alle forskjellig, men i store trekk så er det jo i virkeligheten slik som HI beskriver... Lite oppfølging = dårligere resultater. Dessuten så er jeg enig med #5 som sier at ingen barn er dumme, men det er ikke alle som tar ting like lett.Da må det selvfølgelig tilpassing til. Og så er det jo slik at ikke alle har de samme evnene. Til tross for at ikke det finnes dumme barn, så finnes det dumme voksne ;)

Jeg leser innlegget til #5 helt ulikt fra deg, for jeg ser ingen steder at hun sier at ingen barn er dumme. Derimot sier hun at ingen barn bør stemples som dumme på bakgrunn av hjemmesituasjon, og det er jeg helt enig i.

Det finnes jo dumme barn. Er det ikke usannsynlig at de dumme voksne som du nevner, en gang var intelligente barn, men at det gikk galt i utviklingen et sted?

Skrevet

Man blir ikke dummere av å ikke få hjelp. Når læreren her mener jeg skal omtrent gjøre leksen til ungen, så hjelper det ungen lite. For da er det mine kunnskaper skolen ser i leksene. Og det er da ikke noe nytte i.

Man er født med sitt intellekt, og så klart kan man påvirke dette. Men der er grenser.

Og så må jeg bare ta med at jeg ikke liker lekser, og grunnen er at ungene er unger, og likevel har de pålagt overtid i arbeidet hver eneste dag. Hvilke voksne hadde godtatt dette?

De må gå på skolen, og derfor er det skolen som skal stå for opplæring i det de mener er nødvendig. Hvorfor skal foreldre være ansvarlige for dette, siden man har så ulike læremåter og fag man kan? Som forelder må du liksom klare alle fag. Men som lærer, er du det i fag du virkelig behersker. Så er det meningen at foreldre skal være bedre enn lærere?

Og sånn for å ta det med - ei i annen klasse samme år som meg, hadde bare toppkarakterer på alle prøver. Men samtidig forstod hun ingenting av Adam og Eva på ungdomsskolen. For som hun sa da "Min pappa sier at vi stammer fra apene.." Hun er i dag uføretrygdet, og har faktisk psykisk handikap hun er født med. Men boksmart er hun lell........ Ikke pga Adam og Eva, men hun klarte kun å tilegne seg det som stod i bøker. Klarte aldri tenke selv.

EQ er faktisk viktigere for å klare seg både på skolen og ellers. Ikke mange innser dette. At IQ har betydning, er jo klart.

Skrevet
Jeg leser innlegget til #5 helt ulikt fra deg, for jeg ser ingen steder at hun sier at ingen barn er dumme. Derimot sier hun at ingen barn bør stemples som dumme på bakgrunn av hjemmesituasjon, og det er jeg helt enig i. Det finnes jo dumme barn. Er det ikke usannsynlig at de dumme voksne som du nevner, en gang var intelligente barn, men at det gikk galt i utviklingen et sted?

Ser det du skriver om stemples som dumme. Går litt fort noen ganger ;) Men jeg mener nå virkelig at det er stooor forskjell på "dumme" barn og DUMME voksne. Og på bakgrunn av dette så mener jeg faktisk at de som er dumme i de fleste sammenhenger er blitt miljøskadd. Regner med du skjønner at jeg da ikke mener miljøforurensning, eller gjennom ulykke ;)

Skrevet
Man blir ikke dummere av å ikke få hjelp. Når læreren her mener jeg skal omtrent gjøre leksen til ungen, så hjelper det ungen lite. For da er det mine kunnskaper skolen ser i leksene. Og det er da ikke noe nytte i. Man er født med sitt intellekt, og så klart kan man påvirke dette. Men der er grenser. Og så må jeg bare ta med at jeg ikke liker lekser, og grunnen er at ungene er unger, og likevel har de pålagt overtid i arbeidet hver eneste dag. Hvilke voksne hadde godtatt dette? De må gå på skolen, og derfor er det skolen som skal stå for opplæring i det de mener er nødvendig. Hvorfor skal foreldre være ansvarlige for dette, siden man har så ulike læremåter og fag man kan? Som forelder må du liksom klare alle fag. Men som lærer, er du det i fag du virkelig behersker. Så er det meningen at foreldre skal være bedre enn lærere? Og sånn for å ta det med - ei i annen klasse samme år som meg, hadde bare toppkarakterer på alle prøver. Men samtidig forstod hun ingenting av Adam og Eva på ungdomsskolen. For som hun sa da "Min pappa sier at vi stammer fra apene.." Hun er i dag uføretrygdet, og har faktisk psykisk handikap hun er født med. Men boksmart er hun lell........ Ikke pga Adam og Eva, men hun klarte kun å tilegne seg det som stod i bøker. Klarte aldri tenke selv. EQ er faktisk viktigere for å klare seg både på skolen og ellers. Ikke mange innser dette. At IQ har betydning, er jo klart.

Jeg tror ikke noen lærer mener at du som forelder skal gjøre leksene for barnet. Det som er ment er at du faktisk skal sitte ned sammen med barne og være der til hjelp og støtte. Den skal mester det selv, men noen trenger at en er der for dem. Der er det nemlig stor forskjell på barn. Noen kan gerie å være selvstendige i tidlig barneskolen, mens noen må man kanskje motivere og "hjelpe" hele grunnskolen og kanskje videregående...

Og så er det jo faktisk en sammenheng mellom EQ og IQ... De elevene med høy sosial kompetanse greier seg ofte bedre på skolen enn de med lav sosial kompetanse... Og ja, jeg er enig i at høy EQ er viktig for å klare seg.

Skrevet

Jeg mener lekser er en viktig forberedelse til videre skolegang og studentlivet. Hvordan i alle dager skal det bli for en ungdom å begynne å studere på egenhånd om det aldri i sitt unge liv har gjort en lekse, ikke har noen rutine på det og ikke aner noe om studieteknikk?

Men jeg mener faktisk at barna skal mestre leksene selv, ellers har de fått for vanskelige lekser.

Har to skolebarn selv og de gjør leksene på egenhånd, om det er noe de står fast på spør de og får hjelp og jeg ser over etterpå og er det feil må de rette de opp. Jeg henger ikke over skulderen på ungene mine når de gjør lekser altså, de må de klare selv.

Jeg er middels intelligent selv, har aldri anstrengt meg stort på skolen og har ikke høyere utdanning enn videregående. Men rødruss har jeg vært og fikk uten større anstrengelser stort sett bare 4'ere og 5'ere, en 6'er på vitnemålet faktisk (i naturfag). Mannen min var helt lik, han har teknisk fagskole etter videregående og stort sett gode karakterer uten stort strev.

Det ser ut som ungene har arvet denne egenskapen, de tar ting lett, kjeder seg med leksene fordi de er så lette og klarer seg godt på skolen uten store anstrengelser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...