Gå til innhold

Hva synes dere om dette? Om forskning av oppdragelse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At samisk oppdragelse gir like gode resultat som norsk oppdragelse. Til tross for oppdragelsemetode som sikkert ville vært under søkelys av mange barnevernansatte, helsesøstre osv.

Tror derimot at fåtallet av samer er helt ærlig om oppdragelse når de er på kontroll hos helsesøster og slikt, nettopp fordi de er redd for at barnevernet skal bli koblet inn og se på dette som farlig for barn.

Jeg inkludert.

HI

Skrevet

Jeg kan kun snakke for meg selv og min egen erfaring, men den tilsier at kulturforskjeller i barneoppdragelse er noe det er stort fokus på.

Skrevet

Ja, det er jo mye fokus på det når man står midt oppi det. Slik som jeg. Bor i et norsk samfunn (ikke noen av de plassene der samisk dominerer), og oppdrar mitt barn etter samisk tradisjon.

Tror enkelte nye jeg blir kjent med stusser litt over dette, spesielt om de ikke vet mye om samisk kultur og tradisjoner.

HI

Skrevet

Så lenge folk gir ungene sine det de trenger av omsorg, kjærlighet og oppmerksomhet, behandler dem med respekt og ikke slår dem, så tenker jeg at det går bra uavhengig av "filosofi" ellers.

Skrevet

Jeg tenkte fokus på kulturforskjellene hos profesjonelle :) At bevissthet om kulturforskjeller vektlegges i utdanningene og på arbeidsplassene for ikke å problematisere oppdragelsesmetoder som er annerledes, men fullverdige :)

Skrevet

Godt å se at ihvertfall dere to er såpass åpne:-) Vet om enkelte som mener alt i samisk eller annen kulturs oppdragelse av barn er galt.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...