Gå til innhold

Hvordan forklarer man overdosedødsfall for små barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Regner med at jeg kommer til å mer detaljerte spørsmål snart (altså, om hva/hvordan det skjedde). Men jeg er så usikker på hvordan jeg skal forklare dette..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må du forklare at det var en overdose da? Det kommer an på hvor gammelt barnet er syntes jeg.

Skrevet

Hvor gammel er barnet?

Er det overdose, som ved selvmord?

Er det en person barnet er nær knyttet til

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor du trenger å forklare det? det er vel bare å si at personen var syk og døde.Når de blir eldre kan de få en bedre forklaring.

Skrevet

Jeg var ganske ærlig med min da han begynte å spørre om slike ting. Han var vel rundt 4 -5 da. Jeg var ikke forberedt på at det kom, så fikk litt hakeslepp da han begynte å spørre og grave om narkomane/rus avhengige og slike ting.

han hadde fått med seg noe på TV, derfor han spurte ;)

Jeg fortalte at det var en sykdom litt om hvordan det "virker". Sa vel også noe om at alle mennesker tar ett valg om å prøve rus, noen klarer å slutte men mange klarer ikke. Ikke verdt å ta sjansen.. :P

overdose er når noen feilberegner mengden man får i seg, det tåler ikke kroppen og man kan dø dersom man ikke får raskt hjelp.

Husker ikke ordrett hva jeg sa, men noe sånt noe. (gikk jo mye mer inn på det da, brukte tid på å forklare så ordentlig som jeg klarte)

Virker som han tok det til seg og husker det fortsatt nå 5 år etter ;)

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Uansett hva vedkommende har fått i seg, kan du fortelle at det var mer enn kroppen tålte og at hjerte stoppet, og derfor døde han.

Skrevet

Når faren min døde så sa moren min og øvrig familie at hjertet og kroppen hans ikke tålte mer. Jeg var nok litt for gammel til å tro helt på det, så det var jo irriterende at de ikke kunne være ærlig. Så mitt råd er vær ærlig så langt det er mulig. Er barnet ungt så kan du nok gi en slik forklaring som jeg fikk, men er barnet større så vær for guds skyld ærlig. De får nemlig vite det uansett, pga avis eller andre unger som snakker om det.

Skrevet

Jeg fikk vite da min onkel døde av heroinoverdose da jeg var 7 år, at han døde av noe som het narkotika. Og narkotika var noe man ikke skulle ta. For det kunne gjøre deg svært svært syk.

Tror at siden jeg fikk vite at han døde av narkotika at det har hjulpet meg til å aldri prøve narkotika opp igjennom..

Med unntak at jeg har fått det i forbindelse med sykehusinnleggelser da..Såklart..

Skrevet

Jeg fortalte femåringen at "Ola" fikk tatt for mye tabletter ned et uhell og at hjertet stoppet pga det. Hun visste at Ola brukte piller, for vi har måttet forklare han oppførsel ved flere anledninger.

Skrevet

Ærlighet tilpasset til barnets alder er det beste tror jeg. Man kan jo formulere seg noe sånn som :

" X er død og bor i himmelen. X spiste/tok noe som ikke er så bra for kroppen og da ble kroppen til X syk, slik at X døde. Lgene prøvde å redde X, men kroppen var så syk at det ikke gikk, dessverre. X har det ikke vondt, for når man er død, da er det nesten som at man sover veldig tungt og ikke våkner."

Barnet kan f.eks få velge blomster man kan plante på graven og så få vÆre med på graven (hvis det er naturlig i denne situasjonen). Da kan barnet få pynte graven, slik at X får det fint på graven sin.

Skrevet

Ærlighet tilpasset til barnets alder er det beste tror jeg. Man kan jo formulere seg noe sånn som :

" X er død og bor i himmelen. X spiste/tok noe som ikke er så bra for kroppen og da ble kroppen til X syk, slik at X døde. Lgene prøvde å redde X, men kroppen var så syk at det ikke gikk, dessverre. X har det ikke vondt, for når man er død, da er det nesten som at man sover veldig tungt og ikke våkner."

Barnet kan f.eks få velge blomster man kan plante på graven og så få vÆre med på graven (hvis det er naturlig i denne situasjonen). Da kan barnet få pynte graven, slik at X får det fint på graven sin.

Sikkert et greit svar, bortsett fra at man ikke sammenlikner døden med å sove... Kan gi barnet angst for å sove selv og/eller når noen de er glade i sover.

Skrevet
Ærlighet tilpasset til barnets alder er det beste tror jeg. Man kan jo formulere seg noe sånn som : " X er død og bor i himmelen. X spiste/tok noe som ikke er så bra for kroppen og da ble kroppen til X syk, slik at X døde. Lgene prøvde å redde X, men kroppen var så syk at det ikke gikk, dessverre. X har det ikke vondt, for når man er død, da er det nesten som at man sover veldig tungt og ikke våkner." Barnet kan f.eks få velge blomster man kan plante på graven og så få vÆre med på graven (hvis det er naturlig i denne situasjonen). Da kan barnet få pynte graven, slik at X får det fint på graven sin.
Sikkert et greit svar, bortsett fra at man ikke sammenlikner døden med å sove... Kan gi barnet angst for å sove selv og/eller når noen de er glade i sover.

Skulle si det samme... Min mor sammenlignet døden med det å søve da jeg var liten, og jeg slitt veldig lenge med angst i forbindelse med innsovning, noe som igjen ga meg søvnproblemer. Fremdeles kan jeg ha problemer med dette hvis jeg er veldig sliten

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Ikke sant, død og søvn hører ikke sammen. Ungene kan bli redd for å sovne, at du skal sovne, ja søvn generelt.

Skrevet

Huff ja, ikke bruk søvn som ord. Jeg hadde angst for å sovne i 9 års alderen pga det. Jeg snappet opp under en voksen diskusjon at noen mennesker døde når de sov - både voksne og barn. Jeg spurte mamma om det var sant og hun sa ja. Hjalp jo lite at hun sa det var sjelden det skjedde..

Jeg gråt i stillhet når jeg la meg og fikk plutselig problemer med å holde på blæra. Jeg måtte på do i hver skoletime, og bare to dråper kom hver gang! Klarte å tisse meg ut før jeg kom hjem etter skolen.

Jeg torde ikke ta opp dette med mine foreldre, så jeg led alene.

Etter en tid, anslår noen uker(vanskelig å vite) presset jeg meg selv til å glemme det gradvis og alt ble normalt igjen.

Det skal så lite til for å lage inntrykk på barn! Jeg har aldri hatt slike problemer siden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...