L-8 Skrevet 25. september 2012 #1 Skrevet 25. september 2012 Hvor mange her har blitt gravide utenom den uka før/rundt el? Vi bruker sikre perioder som prevensjon nå, men ble usikker på hvor "sikkert" det egentlig er..?
Elenora Skrevet 25. september 2012 #2 Skrevet 25. september 2012 Det er ikke sikkert!!! Mitt lille gull kom til på et tidspungt da det egentlig ikke skal være mulig.
L-8 Skrevet 25. september 2012 Forfatter #3 Skrevet 25. september 2012 Hmmok, nå er det ikke sånn at det er krise om noe skulle skje, men ideelt sett vil vi gjerne vente noen mnd - et år... Noen flere?
3 er nok! Skrevet 25. september 2012 #4 Skrevet 25. september 2012 jeg ble gravid i en "sikker" periode. hadde regelmessige sykluser og alt, men akkurat den måneden må det ha skjedd noe rart. Vi beholdt, men situasjonen var ikke ideell selvom jeg heller aldri har angret:) Men vi skal aldri mer bruke "sikre perioder" som prevensjon!
Anonym bruker Skrevet 25. september 2012 #5 Skrevet 25. september 2012 Sykluser kan være ujevne av og til. Det er stort sett dagene mellom eggløsning og mens (lutealfasen) som er konstant selv om disse og kan avvike noen ganger. Som oftest er det ikke snakk om mer enn +/- 1dag. Dagene mellom mens og ny eggløsning kan derimot variere oftere selv om de fleste av oss har jevne sykluser. "kåre" kan overleve inntil 5dager i egglederne og eggløsningen kan også komme tidligere enn forventet. Man kan ikke bli gravid uten eggløsning og man kan heller ikke ha så mye sex at man får eggløsning av det. Eggløsning er hormonstyrt og ikke sexstyrt. Egget kan løsne under sex (pga hormoner) men kun dersom egget er klart og det er kun snakk om timer. Sikre perioder er stort sett perioden etter påvist eggløsning og før mens. Etter man er ferdig med mens(alt ettersom hvor mange dager man blør og hvor lang syklusen er) så kan det være så lite som ei uke(kanskje mindre) før man får eggløsning igjen og med tanke på hvor lenge "kåre" kan overleve..... nei da hadde ikke jeg tatt sjansen. Alle kjenner til de sikreste formene for prevensjon så er man utrygg på metoden man bruker og barn ikke er på ønskelisten så er det en ting å gjøre og det er å bytte til en sikrere en.
L-8 Skrevet 25. september 2012 Forfatter #6 Skrevet 25. september 2012 Sykluser kan være ujevne av og til. Det er stort sett dagene mellom eggløsning og mens (lutealfasen) som er konstant selv om disse og kan avvike noen ganger. Som oftest er det ikke snakk om mer enn +/- 1dag. Dagene mellom mens og ny eggløsning kan derimot variere oftere selv om de fleste av oss har jevne sykluser. "kåre" kan overleve inntil 5dager i egglederne og eggløsningen kan også komme tidligere enn forventet. Man kan ikke bli gravid uten eggløsning og man kan heller ikke ha så mye sex at man får eggløsning av det. Eggløsning er hormonstyrt og ikke sexstyrt. Egget kan løsne under sex (pga hormoner) men kun dersom egget er klart og det er kun snakk om timer. Sikre perioder er stort sett perioden etter påvist eggløsning og før mens. Etter man er ferdig med mens(alt ettersom hvor mange dager man blør og hvor lang syklusen er) så kan det være så lite som ei uke(kanskje mindre) før man får eggløsning igjen og med tanke på hvor lenge "kåre" kan overleve..... nei da hadde ikke jeg tatt sjansen. Alle kjenner til de sikreste formene for prevensjon så er man utrygg på metoden man bruker og barn ikke er på ønskelisten så er det en ting å gjøre og det er å bytte til en sikrere en. Haha, kåre!? Fønni. Jeg bruker en pfc og i følge den har jeg rimelig stabile sykluser. Jeg vet selvsagt hva som er sikker prevensjon, men det er ikke aktuelt her og nå. Jeg vet selvsagt at man KAN bli gravid, men jeg lurte egentlig bare på sannsynligheten for at det skulle skje når vi er veldig forsiktig i tiden før el, samt dagene etter. For de som prøver å bli gravide intensiverer jo prøvingen i den perioden (selvsagt) så hvis syklusen min er stabil og vi er så forsiktige som vi er nå, så BURDE vi jo ikke bli gravide?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå