Anonymor Skrevet 25. september 2012 #1 Skrevet 25. september 2012 Min datter er 4, 5 år og vi ønsker at hun skal : * Hvis hun spiser et måltid på stua ( frokost f.eks) at hun skal sette tallerkenen og glasset sitt på kjøkkenbenken når hun er ferdig. * Hvis hun bytter tøy , at hun rydder opp etter seg. F.eks skal ha på prinsessekjole etter bhg så må hun legge klærne sine på badet og ikke strø de rundt hele huset. * At hun kler på/av selv. ( Jeg legger frem klær.. ) - men får hjelp hvis hun plages. * Så smått begynne å rydde opp på rommet sitt etter lek.. Ikke alt, men en sånn symbolsk rydding. * Skylle ned og vaske hender etter toalett besøk..
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 25. september 2012 #2 Skrevet 25. september 2012 (endret) Nå er gutten her 19 mnd, men allerede: *Bærer asjeten til kjøkkenbenken når han er ferdig *Rydde litt leker før dagsdupp og natta *Vaske hender før han spiser mat Får hjelp med de to sistnevnte.. Jo, også finner han frem skoene, jakka, lua og vottene selv, ikke så vanskerlig, siden det kun er de skoene som er hans, og jakka, lue og votter er lett tilgjengelig for han Men dette er noe han startet opp med selv da, er vist velig moro Endret 25. september 2012 av <3Barn&Engler<3
Musemorbr / Skrevet 25. september 2012 #3 Skrevet 25. september 2012 Han er 20 måneder, så det er jo begrenset hva man kan kreve. Han er med å rydde litt før leggetid. Putter lego eller togsett i boksen. Kaster selv bleiene sine i søpla. Skyver selv skammel til og fra vasken for morgen og kveldsstellet, henter og legger på plass nattaboka og sånn småplukk. Ellers krever vi ikke noe og det han gjør, synes han er gøy.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2012 #4 Skrevet 25. september 2012 Mine gjør ikke det du forventer av din. Mine er fire og seks år. Men om man kan forvente det av dem er noehelt annet? Jeg forventer det ikke, jeg krever det ikke, jeg rydder etter dem. Av og til ønsker de å rydde selv, slik som de gjør i barnehagen. Det går som regel ikke bra, da gjemmer de alt rotet som er på barnerommet i vår seng under dyna, eller de har lempa alt sammen inn i leketeltet. Gjør ikke min jobb noe mindre når jeg skal ordne op etter dem.
stinesg89 Skrevet 25. september 2012 #5 Skrevet 25. september 2012 Min datter er 4, 5 år og vi ønsker at hun skal : * Hvis hun spiser et måltid på stua ( frokost f.eks) at hun skal sette tallerkenen og glasset sitt på kjøkkenbenken når hun er ferdig. * Hvis hun bytter tøy , at hun rydder opp etter seg. F.eks skal ha på prinsessekjole etter bhg så må hun legge klærne sine på badet og ikke strø de rundt hele huset. * At hun kler på/av selv. ( Jeg legger frem klær.. ) - men får hjelp hvis hun plages. * Så smått begynne å rydde opp på rommet sitt etter lek.. Ikke alt, men en sånn symbolsk rydding. * Skylle ned og vaske hender etter toalett besøk.. Du kan tenke litt sånn da, at i bhg så forventes alt dette av barna fra de er rundt 3år. Jg jobber på storebarn å vi jobber med dette fra de starter oppe til oss, og vi har hatt 2,5 åringer som klarer alt dette veldig fint når de får beskjed og støtte av en voksen. Vi forventer ikke at de skal klare å kle av å på helt selv, mn iallfall prøve og Evt få hjelp av en voksen!
Fru Blåbær Skrevet 25. september 2012 #6 Skrevet 25. september 2012 Jeg tror at små barn kan klare mye med hjelp og veilednng fra en voksen. Det tar kanskje mange ganger så lang tid i begynnelsen, men etter hvert vil barnet bli mer selvstendig. Innen skolestart er det veldig viktig at barna klarer å kle seg selv og gå på do selv. Helst bør de kunne rydde etter seg selv og pakke sin egen sekk. Men slike ting kommer ikke av seg selv.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2012 #7 Skrevet 25. september 2012 Synst det er ein selvfølge at barn skal hjelpe til hjemme og at vi foreldre ikke skal rydde opp alt etter dei. Barn blir slik vi former dei. En seks åring bør etter mitt begrep alltid rydde opp etter seg og klare å rydde rommet sitt uten å tulle (legge alle lekene under dyna til foreldra som eg las over her). Barn treng regler og grenser. Og dei punkta som du Hi skriv din 4åring skal gjøre er jeg enige i. Jeg seier også att barna mine kan ta tallerken inni vaskemaskina også og det går heilt supert. Greit en og en annan tallerken på skeiva. Kansje litt søl på gulvet, men det er ikke det som er poenget. Poenget er at dei skal bli lært opp til å hjelpe til mener jeg då vel å merke.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2012 #8 Skrevet 25. september 2012 Her følger vi opp hva ungene må lære seg i barnehagen. Når de er 2,5år bytter til til middels avdeling i barnehagen. Der må de begynne å: - kle på seg selv. Etterhvert lære hvor mye eller hvor lite. - lage maten sin selv. Brødmat. - rydde når de er ferdig å leke med noe før de får begynne med noe nytt. - rydde av bordet når de er ferdige å spise. Glass, tallerken, bestikk. De som er ordensunger den uken hjelper til med å få pålegg i kjøleskap, vaske av bordet og sope gulvet. Skolen og barnehagen har ett godt sammarbeid, barnehagen jobber med ting som ungene burde lære før de kommer på skolen, slik at det ikke blir en så stor overgang. Så jeg syns det er viktig at vi lærer ungene det hjemme også. Vi har begynt rolig og økt etterhvert som de er klare for det. Det har ikke vært mas eller klaging over dette. Roting er en annen sak, rommet deres ser bombet ut støtt og stadig, men de rydder tingene sine om de har lekt andre steder enn på rommet sitt. Så lenge de gjør det, så skal jeg ikke mase for mye om rommet deres. Det er de som må rydde rommet sitt selv, så de må nesten bare lære seg at om de ikke legger tingene på plass med engang så blir det veldig mye å rydde etterhvert. Hjemme lærer de seg stadig nye ting, de må være med på mye. Selv om det ikke er ting de skal gjøre eller må gjøre, så syns jeg det er viktig at de kan litt hvertfall. De skal ikke bli for godt vant til at vi voksne gjør alt for de hele tiden, da tror jeg de får seg ett sjokk når de flytter ut eller vi plutselig ikke er der en helg eller uke når de er store nok til å være hjemme alene. Jeg var syk for noen uker siden, jeg klarte såvidt å kommeg meg ut av sofaen så ungene måtte klare mye selv. Klær, mat og slikt var ingen problem. Noen spørsmål om hvor ting var og hvordan de skulle gjøre det, men de ordnet opp sammen. Og det var godt for meg og for de at de kan mye, for at jeg var syk og ikke i stand til å gjøre de daglige tingene gjorde ikke dagene så anderledes, siden de kan mye. Da fikk jeg spart på de få kreftene jeg hadde og kunne hjelpe de med de tingene de ikke klarte selv. (min mann jobber natt så han er her ikke på morran, kommer hjem etter ungene har gått til skolen men kjører minsta til barnehagen. Og ettermidagen så var det han som ordnet med ungene mens jeg sov i senga) Selv om min mann gjorde mye av mine ting når jeg var syk så ble ikke alt gjort, vaskehaugen vokste for å si det slik. Mitt 14år gamle stebarn blei skikkelig sur siden favorittbuksa ikke var blitt vasket, og da smeller det fra 9åringen som var lei av å høre på klagingen hennes: "vask den selv om du absolutt må ha den på deg!" 14åringen: "jeg klarer ikke å bruke vaskemaskinen" 9åringen drar med seg 14åringen på vaskerommet, lærer henne vaskemaskinen. (9åringen kommer tilbake, sukker tungt "fjortiser altså......." ) 14åringen syns det var veldig flaut at lillesøster måtte lære henne slikt, så nå har hun spurt om jeg kan lære henne mange forskjellige ting. Hun dilter etter og er veldig nyskjerrig når vi voksne gjør forskjellige ting. Det er jo ikke det at ungene må gjøre alt de lærer hele tiden, men det at de vet litt hvordan ting og tang fungerer. 9åringen har aldri vasket noe i maskinen selv før, men hun har alltid syntes det har vært gøy å skru på knottene, fylle på med vaskepulver osv. Så oppå vaskemaskinen har jeg skrevet de 3 vaskeprogrammene vi bruker med sprittusj, slik at mann og barn lett kan vite hva de skal sette på. (eller si til mannen over tlf at han bare kan se oppå vaskemaskin når han ringer for å høre hva som skal på hva) Så de må lære seg hverdagslige ting fra de er små. Ungene vokser på at de blir mer selvstendige også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå