Gå til innhold

Fastlege vs jordmor


pod

Anbefalte innlegg

Hvor går dere på kontroller? Jeg har en kjempegod fastlege, og føler foreløpig ingen behov for å gå til jordmor. Dere som går til jordmor - er det andre ting som tas opp enn hos legen? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hopper inn fra des 12:)Jeg har vært hos jordmor og lege, men foretrekker legen..da jordmor bare sitter å gliser og er i sånn dullehumør.jeg er ikke der for å sitte å koseprate.. Syntes det rett og slett er ubehagelig,men legen maser nesten om at jeg må gå til jordmor i stedet..hva jordmor gjør for no mer enn legen lurer jeg på og.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går annenhver gang. Var andre gang hos jm i går (4. sv.k). Legen mente jeg burde det da jeg startet hos han. Jordmir har bedre tid, men maser litt og synes jeg. Spesielt siden jeg ikke har noen spm. Men jeg synes jeg blir tatt vare på begge steder. Du må ikke gå til jm om du ikke vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med første gikk jeg både til lege og jm. Det var greit nok, men som andre skriver så blir det litt i overkant hos jm til tider. Nå andre sv.sk sa jeg til legen at jeg kun går hos henne når hun spurte hva jeg ville. Det var helt greit for henne. Har fantastisk flott lege, så da syns jeg det er greit å bare forholde meg til henne :)

Forskjellen er vel at jm skal ha et mindre medisindk fokus, og kan informere om fødselsrelaterte spm på en annen måte. Dette vil jo være litt avhengig av hvordan legen din er.

Endret av tew76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en elendig jordmor! Virker som ho bare gleder seg til jeg skal reise igjen.

Fastlegen min var bare teit, men må har ho slutta og jeg vet ikke hvem som tar over? Har MASSE spørsmål men ingen å spørre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jordmortime på mandag jeg, liker henne veldig godt, så rolig og behagelig! :) Også bytta jeg fastlege i vår, så har blitt fornøyd der også... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde sist hos fastlegen at jeg "måtte gå til jordmor en gang i måneden!" Jeg spurte selvsagt hvorfor og hva jordmoren egentlig skulle gjøre under disse besøkene, og da sa fastlegen at alle gjorde det..

 

Er fornøyd med at jeg går til lege/gynekolog, og holder meg til ultralyder. Jeg forstår egentlig ikke at det skal være så viktig med så mye mer. Jeg har ikke behov for å prate med fremmede om dette.

Endret av Førstegangsmor38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forløpig bare gått til fastlegen min, som er veldig flink. Neste gang (uke 24) skal jeg til jordmor. Hun setter av en hel time, noe som nesten høres litt too much-ut, men jeg tenkte å gi det en sjanse. Har dessuten litt fødselsangst og er førstegangs, og det føles mer naturlig å snakke med en jordmor om dette enn med min mannlige fastlege.

 

Ifølge fastlegen min er det helt frivillig om man ønsker å bruke jordmor-tjenesten eller ikke. Man kan ta alle svangerskapskontrollene hos legen hvis man ønsker det. Men siden man må til helsestasjonen når man har fått barn og ta kontroller etc der, kan det jo være lurt å ha blitt litt kjent med dem på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hvor snart etter fødsel, og hvor ofte må man ta med barnet til en helse"stasjon" - og hva gjøres der? Jobber det også barneleger/fysioterapeuter en typisk helse"stasjon"?

 

Foregår slike besøk ut over 1 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du går jevnt til helsesøster det første året og etter da så er det hvert 6 mnd før det er bare en gang i året. mange steder er det en lege som kommer en gang i uka for kontroller som har med lege å gjøre men fysioterapeut må man vel bli henvist av helsesøster for å komme til tror jeg.

det spørs hvor du bor tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en veldig grei lege, men tenkte det kunne være greit å gå til en annen slik at jeg kunne variere litt! Nå har jeg en grei jordmor som jeg har vært hos to ganger!! Neste time (28 uker) blir hos legen, men har allerede avtalt uke 32 hos jordmor!! Funker for meg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går annenhver gang til jordmor og lege, var første gang hos jordmor på tirsdagen nå. Synes også en time første gangen var litt to much, men hun var veldig hyggelig. også fikk jeg tilbud om å være med på noen kvelder med fysioterapaut som snakker og forklarer om forebygging av bekkenplager og andre svangerskapsplager, samt kvelder med fødeforberedende, så deter jo greit å få med seg, hvertfall for meg som er førstegangs.

Får jo da også møte andre gravide.

 

Men må si jeg foretrekker fastlegen min som jeg kjenner og har gått til i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos lege i uke 12 for prøver, i tillegg til jm i samme uke. ellers har jeg nå hatt 24ukers kontroll hos jm og skal ha 28ukers der og. Da skal jeg fylke ut skjema om psykisk helse og så skal vi snakke om amming siden det visstnok er i de ukene man husker best, så da har hun satt opp en dobbelttime. Hva som skjer etter det er jeg usikker på. Men jeg har jo i tillegg vært mye hos fastlegen de siste månedene, pga infeksjoner og andre fysiske problemer, så er litt av den oppfatningen at jm tar det praktiske og "psykiske" mens legen tar det fysiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...