Gå til innhold

Nekter å pusse tennene!! Hjelp!


Knerten's mamma <3

Anbefalte innlegg

Poden på 17 mnd har bestemt seg for at å pusse tennene ikk er noe gøy, så han kniper igjen det han kan. Det har vart noen uker, så jeg er så redd for at det snart begynner å utvikle seg hull.

Vi har prøvd å lokke,lure,leke,tulle,sitte,stå, se i speil, pusse våre tenner, synge sang, kjøpt el tannbørste, pusse selv, ja alt mulig! Men han kniper like herlig, og noen ganger må jeg bare lirke tannbørsten inn for å få tatt et tak. Får bare pusset "ordentlig" hvis han griner, men jeg hater en slik avslutning på dagen :(

 

Men jeg MÅ jo få tatt ordentlig innimellom. Hva kan jeg gjøre annerledes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hadde en sånn periode med eldstemann. Hos oss gikk det så langt at blodet sprutet om vi skulle tvinge gjennom pussing og det var jo ikke noe særlig.

Det vi til slutt gjorde var å bare la tannbørsten ligge en stund, husker ikke hvor lenge, men det var en stund. Da glemte han det negative, han ble litt eldre og forstod mer. Det var ingen problem når vi begynte på igjen og det vi gjorde var at han først fikk pusse mine tenner med min tannbørste og så fikk jeg pusse hans. Etter har det ikke vært noe problem med tannpuss, han er snart 4 år nå.

 

Er ikke bare bare med yngste på 17 mnd heller, men er ikke så ille at vi ikke får pusset litt hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her setter vi på pusse sangen med Fantorangen på youtube, pusser med el-tannbørste.

 

Legge tannbørsten bort for en tid er uaktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er heller ikke tannpussen spesielt populær, men å legge bort tannbørsten for en stund er ikke aktuelt uansett hvor mye hun protesterer.

Det å pusse tenner er noe man Må gjøre hver dag, og det skal hun bare bli vant til. Vil hun ikke, så skal hun.

Det er like greit at hun begynner å skrike, for da får jeg i allefall pusset skikkelig.

Akkurat tannpussen er jeg veldig nøye på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muffin må vi fysisk holde fast og det har vi gjort leeenge nå.. Han fikk tenner 4 mnd gammel og har aldri likt tannpuss. Morgen-tannpussen går som regel en del greiere for da er han våken og blid og full av energi, men på kvelden er det som regel hyl og gråt (da kommer vi hvertfall til inni munnen). Vi er alltid veldig rolige, smiler og synger "puss puss så får du en suss", og frister med namnam (fluortablett, den elsker han). Han får holde børsten og leke med den både før og etter. Nesten merkelig at han vil leke med tannbørsten og gjerne spise av tannkremen når han hater tannpuss så mye, men protestene hans er jo kun fordi han ikke vil. Det er jo ikke vondt, det er bare at han ikke vil. Og han blir fort blid igjen etterpå!

 

For oss er det heller ikke aktuelt å droppe tannpussen. Tannhygiene er kjempeviktig og pussing helt smertefritt, og Muffin må pent lære seg at han ikke kan bestemme over sine foreldre eller diktere sine egne hygienerutiner i en alder av 17 mnd. Trøsta får være at det (sikkert) blir bedre etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her og!! Kastet hodet vekk og klatrer seg bort! Men, for to dager siden fant vi trikset! Dytter baksiden på tannbørsten forsiktig inn som om det er en biteleke. Snur den rolig mens jeg drar den langs tennene, kan ikke pusse frem og tilbake, da reagerer han igjen. Her får han sitte og se på barne-tv mens vi pusser og tar på pysj. Så da blir han litt distrahert! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger mine kamper med omhu. En av kampene jeg velger er tannpuss! De har faktisk ikke noe valg.

 

Om luring og lokking ikke hjelper, er det tvang som gjelder.

 

Etter hvert har de skjønt at tannpuss faktisk ikke er noe de fritt kan velge eller velge bort.

 

Altså, tving opp munnen, og puss over tennene. Om de skriker blir det faktisk lettere, for da åpner de i hvert fall munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det greit å pusse tennene nede, mens hun virkelig hater å ta de oppe. Det vi har funnet ut fungerer greit da, er at vi legger henne ned på stellematten når vi tar siste delen. Hun liker det forsatt ikke, men da ser jeg bedre hva jeg gjør, og blir fortere ferdig.

Og så sier vi alltid "ferdig" straks vi er ferdig, og da slutter hun å gråte momentant :-)

 

Hun er 17 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar! :)

 

Godt det er flere som må tvinge gjennom tannpussen...MÅ jo pusse hver dag, ellers blir det jo sånn ekkelt belegg og gult på tennene.

Jeg skal prøve å pusse tennene mens han ser på tv, det kan gå :)

Ellers får vi heller ta kampen og håpe det gir seg etterhvert når han skjønner at han ikke slipper unna. O_o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stress her og. Distrahering og alt blir brukt. Tennene skal pusses. Men vurderer å prøve trikset med at hun kan pusse mine tenner først :) Hun liker sånt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tvunget gjennom tannpussen. Han har grått og det har ikke vært noe kjekt, men pusses må det. Har holdt oss til kun kveldspuss for å begrense de kjipe situasjonene.

 

I det siste har jeg funnet en metode som funker bedre og bedre. Nå er han gammel nok (snart 20 mnd) til å skjønne hva jeg sier, så jeg sier at jeg skal telle. Teller da til ti og pusser det jeg rekker over. Det har ført til at han er roligere, og nå kan jeg faktisk pusse en stund før jeg må begynne å telle. I tillegg får han fluor etter tannpussen, og det er nok veldig motiverende. Får holde boksen og riste på den mens vi pusser.

 

Telling hjelper også på klipping av negler, som han hater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går faktisk bittelitt bedre nå når jeg tvinger det igjennom. :) Jeg satser på å kunne øke intervallene etterhvert som det blir mer akseptert, men foreløpig blir det bare et minutt eller to morgen og kveld. :-/ telling skal prøves!

 

Er så mye rart som skjer nå. Nå er han plutselig umulig å legge også..tror han er redd for å være alene. Det går helt fint når vi er i rommet, og i kveld prøver vi stor-gutt senga i håp om at det hjelper. Jeg lå der til han sovna siden det er første gangen, men er det så ille å hjelpe han i søvn på den måten for en periode? Til han kommer over fasen?

Hater ferber metoden og alt som innebærer skriking, jeg takler det bare ikke. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...