Gå til innhold

Hvordan legger 2-åringene seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten frøken på snart 2,5 år som jeg pleier å ta kveldstell på (kveldsmat, vasking og tannpuss). Deretter leser vi omtrent 3 bøker og synger ca. 3-4 sanger i min seng (vi sover på samme rom). Så legger jeg henne mens hun er våken i sin egen seng sammen med smokken og bamsen og går ut mens hun fremdeles er våken.

Sverget egentlig på at hun aldri skal bli lagt igjen alene i et rom for å sovne før hun var stor nok til å ønske dette selv. Men min frøken er nå blitt slik at dersom jeg ligger i rommet sammen med henne blir det kun tull, ingen sovning.

Så nå lurer jeg på hvordan dere gjør det, rent praktisk? Hvor mye leser/synger dere og hva gjøres etter det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tar tannpuss etc på badet. Følger han på rommet, får nattakos og dynen pakket rundt seg så går vi ut. Vi verken leser eller synger på sengekanten. Han sovner helt fint av seg selv og det har han gjort siden han var baby. Snart 2,5 her også.

Gjest Kira bjeffer!
Skrevet

Nå har hun akkurat blitt 3 år, men har hatt samme rutine siden hun var ca 1,5 år.

Etter kveldsstellet går vi inn på rommet hennes, og hun plukker ut en bok. Leser boken, deretter legger hun seg ned mens jeg skrur av lyset. Synger 1-3 sanger etterpå. Så er det nattakos og et slengkyss på vei ut av døren. Lukker døren og hører ikke noe før neste morgen.

Skrevet

Han skifter til pysj og spiser ofte en yoghurt i sofaen som kveldsmat, så hender det vi leser litt eller bare sitter og prater og koser. Så pusser han tenner og blir lagt i seng. Vi sitter hos ham til han har sovnet, det går vanligvis på et par minutter. Hender jeg synger, men ofte holder det bare at vi er der.

Skrevet

Min er snart fire, men vi har hatt samme leggerutiner siden han var halvannet ca.

Etter barnetv leser vi bok mens han spiser kveldsmat. Deretter ut på badet for vask, pysj og puss. Her er jobber vi smått om senn med økende grad av selvstendighet ;-)

Deretter nattakos til den av oss foreldrene som ikke har "leggedag" - og inn på soverommet sammen med mamma eller pappa. Jeg pleier å kose litt med ham på fanget før jeg synger et par sanger, sier godnatt og går ut. Pappan tøyser litt og koser og prater litt, sier natta og går ut. Selve tiden inne på soverommet tar ca 5 min.

Som regel ber han om et glass vann etterpå, og da får han det, sammen med en kos til. Vannet skal IKKE være med inn fra starten, hele poenget er nok å få oss innom en liten ekstratur, og det er greit :-) Han sovner selv, som regel ganske kjapt, koser seg for seg selv i senga.

Skrevet

Vi vasker, tar på pysj og pusser tenner. Så går vi på rommet hennes, leser en bok og så er det god natt. Ofte vil hun lese mer, da sier vi at hun kan lese boka selv og slå av lyset selv. Som regel er lyset avslått innen fem minutter. Sover stort sett natten gjennom.

Skrevet

Tisser på do, pusser tenner og går opp på rommet. Der synger vi en sang og ber fader vår. Så er det natta :) sånn har det alltid vært, med begge to som nå er tre og ni år gamle.

Kan jeg spørre om noe, og det er IKKE for å krangle!!! ;)

Men hvorfor legger du ikke barnet ditt i et rom hvor det er alene? Trodde det var vanlig jeg... S lenge barnet vet du er i huset, er vel det ok? Lurer òg på hvorfor dere sitter på rommet til barna til de sovner. Er det fordi de har hatt problemer med å sovne?

Som sagt, IKKE for å være kranglete, men greit med andres syn på ting òg ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...