Anonym bruker Skrevet 24. september 2012 #1 Skrevet 24. september 2012 Jeg er samboer med en god og snill mann. Han engasjerer seg i graviditet og planlegging, men har helt angst for fødselen. Årsaken er at han ikke klarer sykehus, sier han. Han tror at han ikke kommer til Å takle Å være tilstede, uten at han blir dÅrlig. Har prøvd Å snakke med han om det, men fÅr det samme svaret igjen og igjen "jeg blir jo med, sÅ fÅr vi se hvordan det gÅr". For meg er det ikke et alternativ Å ha med en, som muligens backer ut. Jeg vet med meg selv, at jeg har mer enn nok med Å tenke pÅ meg selv under fødselen, om ikke jeg skal bekymre meg for han ogsÅ. Det sÅrer meg veldig, at han ikke bare kan bestemme seg for at han SKAL klare det, det er ikke han denne fødselen handler om, men om meg og babyen vÅr. Det er jo ikke slik at kvinner kan bestemme seg for Å ikke stille pÅ sykehuset og holde ut, den dagen fødselen starter. Jeg har hatt et tøft svangeskap, og det har vært noe hele veien. Jeg er sliten, bÅde psykisk og fysisk. NÅr han ikke kan gÅ gravid for meg, sÅ kan han vel i det minste være der for meg under fødsel? Det er hans første barn, og mitt andre. Med førstemann, visste jeg at jeg kom til Å bli alenemor. Jeg hadde med min snille mamma, som var helt fantastisk. Og hun vil gjerne være med denne gangen ogsÅ, men jeg vil jo helst ha med samboer, og vite 100% at han er der. Det blir pÅ en mÅte veldig sÅrt for meg, at begge mine to barn, skal komme til verden, uten at det er en pappa der og gleder seg sammen med meg. Hvis ikke han takler Å være pÅ sykehuset under fødselen, sÅ fÅr han vente til vi kommer hjem. Barselbesøk foregÅr trossalt pÅ sykehuset det ogsÅ.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2012 #2 Skrevet 24. september 2012 Jeg skjønner at du er skuffet, men syne egentlig du er veldig hard mot mannen din. Forbier er ikke vond vilje! Tror du ikke han aller helst vil være en trygg og god støtte for deg? Men at denne skrekken hans, som kan virke tåpelig for deg, er så stor at han vet at han risikerer å skuffe både deg og seg selv under fødselen. En mulig løsning kan være at både moren din og samboeren er med til sykehuset, og så kan han gå litt til og fra - det minsker presset på han samtidig som du har en person du er trygg på sammen med deg. Har dere snakket skikkelig om hva han er redd for? Kan et besøk på fødeavdelingen være til hjelp for han? å straffe han med å ikke få besøke dere på barsel er bare barnslig og slemt!
Anonym bruker Skrevet 24. september 2012 #3 Skrevet 24. september 2012 Jeg hadde ikke tatt ham med på fødsel, og dratt hjem fort. Jeg synes heller ikke en mann som ikke ønsker å støtte sin kjære under en fødsel, har noe på barselbesøk å gjøre. "Nå, kjære, gjør all den tunge og vonde jobben selv, så kommer jeg og får all kosen etterpå". Nei.
Gjest tilda med to små <3 Skrevet 24. september 2012 #4 Skrevet 24. september 2012 Ta ham med til jordmor! Det finnes hjelp for dem med sykehusskrekk Så kan han få være med på fødselen og du får ha din kjære ved siden av deg, og dere har forhåpentligvis en god opplevelse begge to.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2012 #5 Skrevet 24. september 2012 Sånn var det for min mann også. Syns det er tøft av dem å innrømme at de er redd for at de ikke skal takle det. Heller det enn at det kommer som en overraskelse under fødselen. Vi ble enige om at han skulle prøve så godt han kunne. Dersom han ble dårlig måtte han ta ansvar for det selv, jeg ville ikke være i stand til å ta hensyn til han da.(Gå ut, ta seg luft og komme inn igjen hvis han følte for det) I tillegg snakket vi om hva han gruet seg til og han sa han trodde han ville synes det ville bli vanskelig hvis jeg skrek høyt osv slik at det ville virke velig voldsomt. Da det hele var i gang, tok jeg det så med ro som jeg kunne. Vi kom oss på sykehuset etterhvert og mannen var med fra start til slutt. Jeg var heldig og det hele gikk fort. Ikke falt det naturlig for meg å skrike og rope heller så det hele gikk veldig fint.. Hvis du ønsker å ha noen tilstede ta med mammaen din som kan steppe inn hvis det blir for mye for mannen. Skjønner du føler at når du har gått gravid og skal igjennom en fødsel så kan han i det minste stille opp for deg under fødselen. Allikevel tror jeg du ikke kommer så langt med å presse han og komme med trusler som at han ikke får komme på besøk på sykehuset.
Hybelkanina Skrevet 24. september 2012 #6 Skrevet 24. september 2012 Kan du ikke ta med både ham og moren din? Du skal ikke ligge der og tenke at du har "ansvar" for ham også. Takler han det ikke så er det jo en fordel for ham også hvis moren din er der også, så slipper han å føle at det er et nederlag om han må gå ut underveis. Gi ham en sjanse da ihvertfall, han vil jo gjerne være med selv om han er ærlig nok til å innrømme at han tror det kan bli tøft.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2012 #7 Skrevet 24. september 2012 Oi, aner ikke hvorfor alle å'ene ble store i hovedinnlegget? Ja, vi har vært opp og ned på KK, og da har han jo ingen problemer med å være med. Både på kontroller og på UL. Det er jo synd da, at det ikke kommer til å finnes noen bilder av baby og pappa ved fødsel. Eller at noen kommer til å stå der å glede seg sammen med meg, når baby er ute. Jeg orker ikke skuffelsen, så da er det gjerne bedre å ta med seg mamma. HI
Elenora Skrevet 24. september 2012 #8 Skrevet 24. september 2012 Ta med deg din Mor du. Syns det er barnslig å straffe mannen din med ikke å få være med på barsel. Han kan faktisk ikke noe får at han har angst, og det er desverre slik at det er ting vi mennesker ikke takler. Skjønner dette er sårt for deg, men det er sikkert like sårt for mannen din også.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2012 #9 Skrevet 24. september 2012 Oi, aner ikke hvorfor alle å'ene ble store i hovedinnlegget? Ja, vi har vært opp og ned på KK, og da har han jo ingen problemer med å være med. Både på kontroller og på UL. Det er jo synd da, at det ikke kommer til å finnes noen bilder av baby og pappa ved fødsel. Eller at noen kommer til å stå der å glede seg sammen med meg, når baby er ute. Jeg orker ikke skuffelsen, så da er det gjerne bedre å ta med seg mamma. HI Hvis han har vært på sykehuset på ultralyd og kontroller, så har han ikke sykehusskrekk. Han gidder bare ikke å være med på fødselen. De som har fobi mot sykehus blir dårlig av å være der inne, av lukter, personer i hvite frakker osv. Man kan ikke ha "selektiv fobi" mot å være med på en fødsel hvis han aldri vært med på en. Rart at kvinner med fødselsangst går til masse samtaler og blir overtalt til å føde vaginalt uansett hvor grusom forrige fødsel var, mens menn kan bare si at de har "fobi" (som de egentlig ikke har), og slippe å være med.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2012 #10 Skrevet 24. september 2012 Ta med deg din Mor du. Syns det er barnslig å straffe mannen din med ikke å få være med på barsel. Han kan faktisk ikke noe får at han har angst, og det er desverre slik at det er ting vi mennesker ikke takler. Skjønner dette er sårt for deg, men det er sikkert like sårt for mannen din også. Han har jo vært med på sykehuset flere ganger uten problemer, så han har ikke noe reell angst da...
magica fra tryll Skrevet 24. september 2012 #11 Skrevet 24. september 2012 Jeg hadde bare tatt han med jeg! Han klarer seg nok når det først gjelder, tror du ikke? Han sier det vel bare på den måten fordi han er redd for hvordan han vil takle det. Men er han først der, så drar han nok ikke fra deg. Hva tror du?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå