Anonym bruker Skrevet 24. september 2012 #1 Skrevet 24. september 2012 Jeg har en utrolig flott svigerfamilie som jeg kommer veldig godt overens med på alle mulige måter..Men- ett problem er det. Nemlig middagskulturen deres!! Jeg er selv oppvokst i et hjem hvor vi sitter samlet rundt middagsbordet og alle venter til sistemann er ferdig. Hos svigers er det IKKE slik!! Blir vi invitert opp på middag ( noe som fort er en gang i uka/annenhver uke), er det som regel bare jeg, typen og svigerfar som spiser sammen, siden svigermor svinser rundt for å sette på vaskemaskinen, rydde på kjøkkenet, bade hunden eller ta seg en dusj -akkurat når det er middag. Setter hun seg ned med oss, plukker hun såvidt i maten eller drikker kun drikke. Er det f.eks en serie eller en fotballkamp på TV akkurat rundt middagstiden sitter svigerfamilien (+ min sambo da) foran TV'en og høylytt heier og kommenterer, selv om det kanskje er en ekstra god biffmiddag på tallerkenen. Middagen er ofte avtalt tidsmessige, men familien kommer og går litt som de vil. Lillebror (23 år) vet ofte at middagen er klar, men har gjerne spist noe alt . Lillesøster 1(18 år) kommer til bords, men hiver enten i seg maten og forsvinner opp på rommet igjen rett etterpå eller tar med seg maten opp på rommet, mens lillesøster 2 (13år) kun spiser grillpølser med grillkrydder-uansett hva som blir servert. Hun kommer og går også som hun vil.. Før noen lurer, så kan jeg forsikre om at dette er en høyst oppegående familie med stor omsorg for hverandre, to foreldre som har det godt sammen og unger som har det godt. De er en skikkelig kjernefamilie! Det er rett og slett bare akt rotet rundt de middagene som stresser meg noe voldsomt! Jeg er utrolig glad i svigerfamilien min og føler meg utrolig hjemme der, men akkurat middagskulturen mistrives jeg sterkt med. Dette har jeg særlig reflektert over nå som jeg og sambo skal få barn og vi med tiden skal opp dit for å spise familiemiddager osv..Jeg ønsker at mitt barn skal venne seg til en rolig og behagelig middagskultur og det er litt vanskelig å forene med svigers' ustrukturerte middager... Noen med liknende erfaringer? Hvordan løste dere dette på en god måte???
Anonym bruker Skrevet 24. september 2012 #2 Skrevet 24. september 2012 Har ikke opplevd noe lignendes, men hvordan er ved dokkes sine middager? Er ikke samboeren din likedans da? Sitter dokke hjemme ved bordet lenge uten å vimse rundt? Man blir jo påvirket av det og det er det han er vant med.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2012 #3 Skrevet 24. september 2012 Vi hadde det slik da jeg vokste opp. Dette med middager samlet, var absolutt det største savnet jeg hadde. Har derfor vært opptatt av at vi skal spise flest mulig middager rundt middagsbordet. Men hjemme hos mine foreldre spiser vi som du beskriver. Det ødelegger ikke for hvordan vi har det hjemme, selv om vi ofte spiser der. Ungene vet at vi spiser forskjellig de to stedene.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2012 #4 Skrevet 24. september 2012 Hvis vi (sambo og jeg) er med mine foreldre eller hjemme hos oss selv, da spiser vi sammen og venter til den andre er ferdig. Ikke noe problem da, men så fort sambo kommer inn døra hjemme hos mor og far, da er han helt inni deres "middagskultur"!;P Han er definitivt tilpasningsdyktig. Han har imidlertid påpekt flere ganger til sin egen familie om de ikke alle kan sitte samlet, men det blir svært sjelden slik.. Jeg for min del føler ikke at det er opp til meg å påpeke hvordan svigers skal ha det rundt middagsbordet, så jeg prøver så godt jeg kan å stresse ned og kose meg med maten jeg får..(ikke alltid så lett, men..) HI
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 24. september 2012 #5 Skrevet 24. september 2012 Da må du og samboeren din sette dere ned og bli enige om hvordan dere vil ha det. Om han er enig i dine verdier kan dere bestemme at når dere inviterer til middag gjelder deres regler. Når dere blir invitert til hans familie kan dere ikke gjøre noe, men du, samboeren din og barnet deres kan jo sitte sammen der også. Barnet vil fort skille på hvilke regler som gjelder hvor. Du kan ikke forvente at svigerfamilien din skal endre sine rutiner fordi du ikke liker dem.
Lady lovely locks Skrevet 24. september 2012 #6 Skrevet 24. september 2012 Toleranse tenker jeg blir viktig. Dere kan ha det på en måte hjemme, men både du og barna må nok godta at det er anderledes i andre hjem. Prøv å ta det med et smil å innfin deg med det når du er hos svigers.
Tingenes Herre Skrevet 24. september 2012 #7 Skrevet 24. september 2012 Har svigermor en spiseforstyrrelse? Kan minne litt om måten de pleier å avlede på. Mulig at dette smitter over på din samboers søsken? Ren spekulasjon herfra.. :-) stemmer sikkert ikke.
Nickey Mouse Skrevet 24. september 2012 #8 Skrevet 24. september 2012 Svigers er likedan. Men det er ikke noe problem jernbane hjemme. Jernbane spiser vi sammen alle sammen Er svigers på besøk her, sitter de ved bordet til alle er ferdig Når vi er hos de, får de gjøre som de vil. Høres jo Italia som mannen din ønsker å spise samlet, så da burde det jo ikke nei noe problem hjemme hos dere? Kos deg med måten hos svigers - kanskje du får sitte i fred når barn er kommet. Da har du jo svigermor til å svingen rundt med baby... :-)
Nickey Mouse Skrevet 24. september 2012 #9 Skrevet 24. september 2012 Herlighet! Hjemme! Autocorrectur...
Nickey Mouse Skrevet 24. september 2012 #10 Skrevet 24. september 2012 Hjelpes, enda mer feil... Får ikke redigert heller. Håper du skjønte sammenhengen...
3 er nok! Skrevet 24. september 2012 #11 Skrevet 24. september 2012 Jeg kjenner dette igjen litt, spesielt dette med mor i familien. Innom familie har det alltid vært slik, men der har mor i huset spiseforstyrrelser, og da unngår man jo som best man kan å sitte ned ved bordet som igjen påvirket de andre i familien til å "leve sitt liv" ved middagstider.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 24. september 2012 #12 Skrevet 24. september 2012 Er faktisk litt samme med oss. Jeg er som deg, vant med å sitte hele familien til alle er ferdig, rolig, snakke om dagen osv. Mens hos svigers er det mer til og fra (ikke så ille som det du beskriver). Husker i starten av forholdet med mannen ble jeg helt paff når han plutselig reiste seg fra bordet og ryddet av etter seg og gikk når jeg bare var halvveis i min middag, eller tok med seg avisen for å lese den når vi skulle spise sammen. Det var han vant til, at det skulle være slik altså. Vi har funnet en middelvei hos som funker greit. Med barn som spiser i særdeles ulikt tempo (en kan bli ferdig på 2 minutter, en annen bruker 30-40 minutter) har vi bestemt at vi ikke skal ha regel om å sitte med bordet til alle er ferdig, men at alle skal samles der utgangspunktet og at man blir sittende (uten aviser, mobil ol) til man er ferdig og generelt utviser god bordskikk. En av oss voksne venter også på siste barnet om det er mulig (ikke alltid det går å sitte i evigheter på travle ettermiddager).
Anonym bruker Skrevet 24. september 2012 #13 Skrevet 24. september 2012 HI her, Ja, må ærlig si jeg har stusset litt over svigermors forhold til mat. Jeg vil ikke gå så langt at jeg påstår at hun har en spiseforstyrrelse eller diagnose, men et usunt forhold til mat vil jeg påstå at hun har..Det påvirker uten tvil resten av familien at hun ofte unngår middagene med oss andre. Takk for innspill fra flere her om at dere kjenner dere igjen og at ungene deres likevel har en fin middagsopplevelse ved besøk hos folk med litt ustrukturerte middager! Det er oppløftende å høre!!
Anonym bruker Skrevet 24. september 2012 #14 Skrevet 24. september 2012 Det er den kulturen som dere har hjemme hos dere selv som barna vil bli vant til. At det er litt annerledes hos svigers får man bare leve med. Barn tar ikke skade av å oppleve at noe er annerledes engang i blant. Hva skjer når dere inviterer svigers på middag da? Er de like stressende og urolige da? Det er jo selvsagt synd at familien ikke vil være mer tilstedeværende når de har invitert dere på besøk, men noen ganger må man bare akseptere at ikke andre har det helt som man selv ønsker. Dette er jo kjedelig, men det er jo ingen krise. Tror heller du skal sette pris på det som er positivt med dem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå