Gå til innhold

Finnes det noen her som har erfaring fra langsynhet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Enten hos dere selv eller hos barna.

Var hos øyelege i dag og fikk masse info, men som vanlig så kommer det en del spørsmål i ettertid som man også gjerne skulle ha hatt svar på og jeg finner ganske lite relevant om dette på nettet...

Barnet mitt er langsynt og trenger briller i styrke 8,5 og 9, itillegg har det også skjev hornhinne alt dette blir behandlet av brillene??

H*n skal også begynne med lap behandling for å trene det svakeste øye.

Hvor får jeg kjøpt litt kule lapper?

Var på apoteket og fikk helt vanlige kjedelige lapper og det var ikke noe gøy å ha på.

Blir synet bedre etterhvert som h*n bruker briller? Eller er "alt håp ute"?

Tenker litt langsiktig på førekort osv får man det med så store synsproblemer?

Leste at øyet er ferdig utviklet og "satt" i 6-7 års alderen, barnet mitt er allerede 5 år, er det for sent til å kunne korrigere øyene?

Hvor ofte må man inn til kontroll? og må vi kjøpe nye glass til brillene ofte?

Vi får noe refundert av nav, men regner med at vi må sitte med mesteparten av kostnaden selv...

Vil gjerne også høre litt om deres egne erfaringer hvis dere har tid til å dele med meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min gutt er langsynt, men ikke så mye som din sønn. Min har 3,25 og 3,75, vi oppdaget det da han var 3 år. Lapper trenger vi ikke, men jeg tror du får dem hos optiker. Det har vært snakk om at vi muligens også skal starte med det, får se til neste kontroll.

Man kan vokse av seg dette. Min manns søster bruker nå kun briller når hun leser, og hun hadde likt syn som min gutt da hun var liten. Gutten din har ganske store synsproblemer, da. Helt borte tror jeg ikke det kan bli...

Vi har byttet glass to ganger på 6 med nå, dette fordi han leker og skrapet opp glassene. En sykkelstyrt bl.a. Det støttes av NAV. Ellers må de betale det meste for innfatning, og det er dyrt. Vi har valgt ganske dyr innfatning pga passform og hvor lett og myk den er. På de beste innfatningene er det også garanti ved skade. Vi har vært til kontroll ca hver 2-3 måned i starten, blir nok sjeldnere etterhvert. Vår innfatning kan justeres litt på str, men må byttes ettersom han vokser. Optiker anslo ca 1-2 år mellom hver innfatning.

Lykke til!

Skrevet

Hei

Vi har en gutt som er langsynt +7 og +8. han begynte med lapp og briller når han var 15 mnd. Du får kule lapper på apotekene. Ikke alle, men mange har lapper med motiv. Vi har fått dekket brilleglassene og 400 kr til innfatning. Det betyr at vi har betalt ca 1800-2000 kr pr brillepar selv. Han har skiftet briller ca hver 9-10 mnd, nå er det litt sjeldnere ca 1 gang pr år. Svært viktig at barnet bruker lapp, ellers kan barnet koble ut det svakeste øyet og etterhvert miste synet på dette. Vår gutt brukte lapp i frem til han var 8 år. Kan anbefale svømmebriller som de selger hos optikerne med styrke i. Koster ca 450 kr. Lykke til!

Skrevet

Her er hele familien langsynt! Det går helt fint, feks er det ingen problemer med førerkort ( men man må ha brillene på når man kjører!). Gutten din vil mest sannsynlig bli mindre langsynt med alderen og trenge mindre styrke på glassene. Både langsyntheten og de skjeve hornhinnene korrigeres med brillene, slik at han ser godt når han har de på. lappen er for å trene et øye som er litt svakere enn det andre? Det er gunstig å komme igang tidlig med lapp, men jeg har forstått det sånn at selv om man begynner litt seint slik som gutten din blir resultatatet bra bare man har lappen på nok timer.

Skrevet

Tusen takk alle sammen, supert med litt info... Skjønner ikke hvor dere får gutt fra, det er jenta mi som sliter med dette, men siden jeg måtte oppgi hvor stor grad av langsynthet det var følte jeg at jeg utleverte henne og prøvde å anonymisere...

Godt å se at det er mange som har samme problem og at det er håp mtp fremtiden.

Har dere noen tips til hvordan vi kan venne til bruken av briller? Kjenner faktisk ingen "brillebarn" fra før så kan liksom ikke spørre noen heller...

Hva har vært deres vanligste problemer? Hvordan gjør dere det med vær og vind, tar dere av brillene eller bare tørker dere av innimellom?

Hi

Skrevet

Tilvenning har jeg ingen tips for. Vår gutt var så liten da han begynte og han bare fikk en helt ny verden med briller. Han har siden knapt hatt brillene av i våken tilstand. I begynnelsen styrte jeg og faren mye med å tørke av brillene når det kom dogg og regn på, men han fikset det raskt selv - tror det plaget oss mer enn ham.

Det vanligste problemet var at han knekte innredningen i vilter lek. Vi har alltid med reservepar når vi er borte hjemmefra. I barnehagen var det også problem at andre barn tok brillene og siden han knapt ser uten dem kunne han ikke ta igjen eller finne igjen brillene. Barnehagen tok heldigvis tak og slo hardt ned på dette.

Nå er gutten vår 9 år og har fått linser som han bruker når han har lyst til det.

Skrevet

Jeg var ekstremt langsynt som barn. Som 41-åring er jeg nå normal i synet og har ikke brukt briller siden jeg var 18. Det finnes kule lapper, de har da tydeligvis ikke utvalget på ditt apotek. Sjekk nettapotekene.

Skjev hornhinne er ikke noe som kan behandles vekk uten operasjon og korrigeres derfor ofte gjennom brillen så vidt jeg vet. Sjeling og det å "tvinge" begge øynene til å fungere blir ofte lapp brukt til å så vidt jeg vet.

Googlet og fant denne (men vi kjøpte på det lokale apoteket da vi kjøpte)

http://www.ortopadusa.com/

Skrevet

Ene gutten min er langsynt 6+ på begge øynene og han må bruke lapp. Har gjort det i 1 år nå. Var 4 år når det ble oppdaget.

Ang tillvenning er det smart at hun får ta de av og på som hun vil i begynnelsen. De har godt av noen pauser. Det er uvandt å gå med briller og man kan bli litt svimel og se litt dobbelt til å begynne med,i tillegg er det uvant å ha noe i ansiktet hele tiden.

Når vi begynte med lapp sa vi bare at denne må være på i 4 timer hver dag og sånn er det bare og det godtok han med en gang. Vi forklarte også at han kunne bli blid på ene øyet om han ikke gjorde det. I begynnelsen fikk han belønninger og masse ros og etter 6 mnd fikk han noe han virklig ønsket seg fordi han hadde vært så flink :)

Ang lapper så får man kjøpt kule lapper hos optikeren og om de ikke har så få de til å bestille. Nå har vi gått over til de kjedelige lappene fra apoteket, men i pakken er det klistremerker man kan klistre på (tok 2-3 pakker før jeg fant det ut). Evnt kan du kjøpe egene klistremerker (barbie,hello kitty ol ) og klistre på. her er det også noen ganger gøy å tegne på lappene.

Skrevet

Vi bestiller fra www.piomed.no. Mange kule lapper....

De er på facebook også :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...