Gå til innhold

Dilemma. Graviditet og jobbtilbud

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lenge vært ringevikar og tatt kortere vikariater i lave stillingsprosenter som lærer på en skole. Vikaratene har vært på 40-60%. Nå er jeg gravid i 12 uke, men det er det ingen på jobben som vet. Før helgen ble jeg forespurt om jeg var interessert i å overta et 100% vikariat som varer frem til sommeren. Det er jeg selvfølgelig, men hva gjør jeg angående graviditeten? Etter å ha tenkt på det i løpet av helgen har jeg kommet frem til at jeg er nødt til å si det for min egen del. Jeg orker ikke å være den som har ført arbeidsiver bak lyset. Jeg kommer til å være 4 mnd. på vei allerede når jeg starter i vikariatet, og jeg får bare jobbet 4.5 mnd. før permisjonen starter. Det som imidlertid er veldig kjedelig er hvis jeg ikke får jobben og det deretter viser se at det ikke blir noen baby heller (MA). Hva tenker dere om denne saken? Er det noen som har opplevd noe lignende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du sier at du veldig gjerne vil ha jobben, også forteller du i samme samtalen at du er gravid. De har jo ikke lov til å trekke tilbudet tilbake selv om du er gravid, og du "lurer" ingen siden du forteller før du skriver under kontrakten.

Skrevet

Ikke helt likt, men har hatt prøverør, og fikk jobben jeg søkte på rett etter jeg fikk vite at jeg var gravid. Har ikke sagt noe ennå, og har kun jobbet 1 uke. Sliter med kvalme og oppkast, og har vært på ul i dag og sett hjertet slå. Velger å fortelle sjefen det i dag. Grunnen til at jeg ikke har sagt noe før, er fordi jeg har ikke følt at det har vært riktig. Jeg har fortalt at jeg har mistet tidligere i år i ma og har nettopp giftet meg, så velger å tro at de legger sammen to og to. Men blir spennende å se reaksjonen i dag.

Reglene sier jo at. Graviditet ikke skal være noen faktor når det gjelder ansettelse, men alle vet jo at det er en viktig faktor. Jeg ville sagt ja til jobben var jeg deg. Du trenger sikkert pengene du og :)

Skrevet

Jeg ble oppringt ang en stilling jeg har ønsket meg i 1,5 år og da var jeg selvsagt litt over 4 mnd på vei. Når jeg skulle avtale dag for intervju så ringte jeg opp og sa at jeg er 4,5 mnd på vei, men jeg kommer for å snakke med dere. Da hadde de pratet sammen og funnet løsningen at jeg jobber frem til permisjon som en prøveperiode og når jeg kommer tilbake får jeg fast stilling:)

Så det er fullt mulig å få jobb når en er på tjukka:):) Jeg ville takket ja og så må du selv føle når du ønsker å si det, trekker de tilbudet så vet du at det er pga graviditeten og da er de ikke vært å jobbe for!!!

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Dersom det er deg de vil ha så får du det uavhengig av graviditet. Veit om ei som skrev kontrakt 2 dager før hun gikk ut i permisjon.

Har samme på jobb nå, har lyst ut en fast stilling som vi har gitt til ei som ikke kan starte i den før neste høst. I mellomtiden får vi inn en vikar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...