smilejenta84 Skrevet 24. september 2012 #1 Skrevet 24. september 2012 Hvor vanlig er det at man er så dårlig at man må sykemeldes helt eller delvis i løpet av det første trimesteret? Jeg er så kvalm og svimmel og uvel, og vil egentlig bare ligge flatt og sove, men syns samtidig at det er så fælt å bli sykemeldt:( da må jeg i tillegg si i fra til arbeidsgiver tidligere enn planlagt. Jeg blir litt fortvilet jeg. Hva slags erfaringer har dere andre?
Anonym bruker Skrevet 24. september 2012 #2 Skrevet 24. september 2012 Jeg var også veldig dårlig, men legen bare gratulerte meg. Var ikke snakk om sykemelding nei. Skal myyye til for å få det av legene her vi bor.
smilejenta84 Skrevet 24. september 2012 Forfatter #3 Skrevet 24. september 2012 Ble ikke anonym, men det er vel ikke så farlig:)
Anonym bruker Skrevet 24. september 2012 #4 Skrevet 24. september 2012 Jeg er sykemeldt. Har vært det flere uker. Er kvalm, veldig trett vobdt i ryggen og har endel blødninger. Hadde ikke orket å jobbe. Hyset ser ikke ut alt er et ork for tiden. Nærmeste leder vet alt, men hun gar fått beskjed om at det ikke er offisielt enda. Har eb super fantastisk forståelsesfull leder.
smilejenta84 Skrevet 24. september 2012 Forfatter #5 Skrevet 24. september 2012 Tydelig at det er ulik praksis på dette med sykemeldinger ja. Jeg skal til legen denne uka, så får vi se hva hun sier. Håper det går bra med begge dere:) noen flere som har erfaringer med dette?
beibilykke Skrevet 24. september 2012 #6 Skrevet 24. september 2012 Hei. Huff vet godt hvordan du har det jeg ble sykemeldt i uke 9 ca!!? Hehe lenge siden (09 barn) var drit kvalm,svinmel,spydde,fikk ikke i meg mat,gikk ned 10kg inntil uke 20 . Fikk 100% sykemelding med god dialog med legen underveis om hvordan det stod til. Prvde meg på 50% en periode, funket ikke. Fikk så en aktiv sykemelding inntil jeg fikk svangerskapspenger. Skal sies at jeg jobbet på lageret til et bakeri 8 timer stående på betonggulv,tungeløft,fæle lukter,så det gikk bare ikke.. Tiden gukk sakte;/ så håper du blir bedre så du får mulighet til å jobbe
Anonym bruker Skrevet 24. september 2012 #7 Skrevet 24. september 2012 jeg var dårligs i første del av sv.skapet. fordi om du blir sykmeldt nå,er det ikke dermed sagt at du trenger å være det i 9 mnd. kvalmen og trøttheta gikk over i uke 15 for meg, etter det kom energi og pågangsmot tilbake for fullt
Anonym bruker Skrevet 24. september 2012 #8 Skrevet 24. september 2012 Jeg har var kjempe dårlig pga kvalmen, spydde opp igjen alt (til og med vann)..jeg ba om sykmelding, men fikk det ikke fordi det var normalt å være kvalm i følge legen. Til slutt var jeg så dehydrert at jeg var innlagt på sykehuset. Da fikk jeg en sykmelding... Heldigivis gikk det over like raskt som det kom
SagflisiHåret Skrevet 24. september 2012 #9 Skrevet 24. september 2012 Jeg har dessverre vært sykemeldt 100 prosent fra uke 4, pga ekstrem kvalme, spy osv. Håper å kunne gå delvis eller helt tilbake etterhvert. Men akkurat nå er å gå på jobb helt helt umulig.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2012 #10 Skrevet 24. september 2012 Hvor vanlig er det at man er så dårlig at man må sykemeldes helt eller delvis i løpet av det første trimesteret? Jeg er så kvalm og svimmel og uvel, og vil egentlig bare ligge flatt og sove, men syns samtidig at det er så fælt å bli sykemeldt:( da må jeg i tillegg si i fra til arbeidsgiver tidligere enn planlagt. Jeg blir litt fortvilet jeg. Hva slags erfaringer har dere andre? Her er det iallefall utrolig vanskelig å få sykemelding tidlig i svangerskapet. Jeg ble nektet sykemelding med ekstremt dårlig form, kvalme og blødninger, for det var kun tilrettelegging som var aktuelt. Endte med at jeg gjorde verdens dårligste jobb og følte meg elendig pga det i tillegg. Den dagen jeg kollapset på jobb og måtte hentes av sykebil, fikk jeg sykemelding. Fikk da en hel uke på sykehuset på grunn av dehydrering og farlig lav blodprosent. Og jeg er fremdeles sykemeldt, nå i uke 19, men skal prøve meg på jobb neste uke. Vil anbefale deg å heller prøve å få en uke nå, framfor å bruke opp alt av krefter og bli liggende lenge. Men det gjelder å si det direkte til legen at du faktisk er dårlig og ikke kan gå på jobb.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2012 #11 Skrevet 24. september 2012 Jeg var periodevis sykemeldt både i 1.og 2.trimester pga ekstrem svangerskapskvalme ( vedvarte til uke 36...)så det er ikke noe rart i å være sykemeldt tidlig i graviditeten. Hvis man er svimmel, kvalm, kaster opp og er generelt dårlig, så er jo det like reelt som et kranglete bekken!!
Anonym bruker Skrevet 24. september 2012 #12 Skrevet 24. september 2012 Til HI: Arbeidsgiveren ikke kreve å få vite grunnen til sykdom hos deg. Ofte er feltet med sykdomsårsak dekket til på den delen arbeidsgiver får. Kun på din del hvor det står hva som feiler deg. Dessuten er det jo ikke du, men legen din som sykemelder deg! Med andre ord, du har ingen opplysningsplikt til arb.giver om at du er gravid før 3 mnd før fødsel. Arb.giver hardaktisk ikke rett/lov til å spørre om du er gravid heller før den tid.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2012 #13 Skrevet 24. september 2012 Jeg har blitt sykmedt i uke 6 i begge svangerskap pga ekstrem svangerskapskvalme. Ikke vært noe spørsmål ved det - når man sitter foran legen og lager brekningslyder som en sau, er det i hvertfall ovebevisende at man er dårlig Denne gangen er jeg også ekstremt sliten, aldri ært så utmattet før i mitt liv. Sammen med kvalmen har jeg bare ikke sjans, er ikke snakk om å ikke orke/gidde.
smilejenta84 Skrevet 24. september 2012 Forfatter #14 Skrevet 24. september 2012 Takk for svar, alle sammen, godt å høre at det ikke bare er meg. Håper jo at det går over så fort som mulig, og at jeg slipper lang sykemelding. Får se hva legen sier, det er jo ikke sikkert at hun vil sykmelde meg. Rart at noe så positivt og fint som en graviditet skal føre til så mange plager:)
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 24. september 2012 #15 Skrevet 24. september 2012 Med nr 3 hadde jeg vært sykemeldt hele 1. trimester (og mesteparten av 2. og 3. trimester også) om jeg hadde vært i jobb, men jeg var student da og klarte meg ok. Grunnen til at jeg hadde blitt sykemeldt er delvis at jeg var vanvittig kvalm og svimmel (kastet opp masse hver morgen og besvimte nesten daglig) i starten, og i tillegg fikk jeg mye blødninger som viste seg å være en blodansamling helt inntil fosteret og måtte ta det 100% med ro til denne forsvant. Så det går an. Du må jo selv gi beskjed dersom du føler at du er for dårlig til å jobbe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå