Gå til innhold

Tenkte litt på det med gutter og skolestart

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg jenter så beveger meg vel litt på tynn is...

Men hvorfor er det guttene(stort sett) som ikke klarer og innrette seg etter skole? De løper ,bråker ,slår og herjer i og utenfor klasserom. De forstyrrer og ødelegger for andre.

Er det fordi gutta er mer umodne og kanskje ikke så skoleklare som jentene?

Eller er jenter oppdradd til å være snille ,sitte pent og høre etter?

Herregud dette så ille ut.. Har ikke noe imot guttene og syns de er herlige men syns liksom alltid det er en gutt og ikke jente som er " problemet" i klassen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutar modnast seinare enn jenter, ja. Og i tillegg får dei større aksept for utagering..

Skrevet

Gutter er og vil alltid være noen grusomme villdyr, mens jentene er små søte prinsesser som bare sitter der.. Så sånn er det..

Skrevet

Man ser også fra tidlig alder(bhg) at guttene agerer mer. Vi lar ikke guttene lage mer bråk enn jentene, det er bare slik at gutter er sånn!

Av en 18 stks gruppe 3-4 åringer kan det fort være 2 gutter som har mark i rumpa, mens det kanskje annet hvert år kommer en jente som er slik(jenter kan være verre å bremse). Det må være noe biologisk involvert.

Har selv et tantebarn som har mark i rumpa og verdens strengeste mor. Det hjelper overhodet ikke!! Hun klarer ikke tøyle denne gutten selv om hun er ekstremt prinsippfast, jeg er full av beundring for pågangsmotet til min svigerinne.

Skrevet

Tror det har noe å gjøre med hvilke forventninger man har til jenter og gutter, og følgelig også at utagerende atferd hos gutter på endel arenaer møter en form for stilletiende aksept, mens den samme atferden hos en jente betraktes som uakseptabel og derav adresseres. Det er jo leit at det oppleves som om gutter møter større takhøyde enn jentene når det kommer til støy, rampestreker, fysisk utagerende atferd etc....

Skrivefeil skyldes autocorrect, dette dumme brettet retter jo på alt jeg skriver :)

Skrevet

I klassen til eldste barnet mitt var det faktisk en jente som var "problembarnet" i klassen, hun var helt vill og måtte mange ganger om dagen fjernes fra klasserommet pga sin utagerende villmannoppførsel. Hun var veldig hyperaktiv og hadde diagnosen adhd, ble litt bedre på medisiner men fremdeles veldig urolig.

Men det er nok som du sier, i mange tilfeller modnes guttene senere enn jentene, likevel klarer nå de aller fleste å tilpasse seg skolesituasjonen da.

Skrevet

Tja... Kanskje det er skolen som system som passer best for de roligste barna som klarer å sitte stille og gjøre det som forventes av dem?

De som er "snille piker" har kanskje også en tendens til å innagere når de ikke trives, mens de med mer uro og opposisjon i seg utagerer...

Tror forøvrig at gutter også kan være stille og innagerende.

Det jeg tror er at de fleste synes det er helt ok å gå på skolen, men at både gutter og jenter kan føle at de ikke passer inn. Og at jenter som ikke trives så godt har større tendens til å bli stille og innesluttet, mens gutter som ikke trives har større tendens til å lage bråk. Skolen burde takke disse som er tydelige og utagerende, for det er de som tydeliggjør at skolen har et problem med tilpasning. I stedet blir disse barna sett på som problemet, og det forventes at de skal tilpasse seg skolen og ikke omvendt...

Skrevet

Gutter bruker lenger tid på å modnes enn jenter ja, men ikke ta alle under en kam nå. De fleste gutter er rolige og klarer fint å sitte i ro når de skal, det er som regel bare 2-3 stykker i en klasse på ca 25 elever som er ekstra urolige. Og det er jenter som er urolige.

Men når det gjedler i bhg alder så tror jeg det er liten forskjell. Her er i hvert fall datteren min mer aktiv og høylytt enn alle sine tre storebrødre tilsammen ;)

Skrevet

Gutter ER medfødt mer brutale og ville enn jentene :P Sånn jevnt over i allefall, mange unntak!

Har et eks på en bekjent som når har tre voksne døtre som nå har begynt å få barn selv. På under ett år har dama fått tre barnebarn, alle gutter. Hun ristet på hodet over at de allerede som baby viste at de var mer tøffe enn jentene hennes var. De roper mer, slår med leker og er virkelig mer bajaser :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...