Gå til innhold

Idag tok ammingen slutt..

Anbefalte innlegg

Gjest April barn <3
Skrevet

Altfor tidlig etter min mening. Har mye i brystene, problemet et bare at nå er melka blitt tynt blankt vann.

Har hatt dårlig kvalitet på melka hele veien og gutten følger ikke sin egen kurve. Han sover dårlig og er som regel surkete.

Tiltross for Hs sine gode råd, innføring av pure, grøt og nok søvn så blir melka bare verre. Nå avviser han brystet totalt.

Minsten er bare fem mnd og jeg ønsket å amme så mye lengre.

Nå sitter jeg med flaske i hånden, tårer i øynene og prøver å overbevise meg selv at dette er til det beste for gutten..

Dagens hjertesukk fra meg. Ha en fin mandag!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart at det er betre for babyen å få skikkeleg næring! Men vemodig, ja..

Skrevet

Tørk tårene! Du gjør det som er best for babyen din. Flott at du har ammet såpass lenge :-) Senk skuldrene og nyt babytiden!

Skrevet

Dette var et interessant innlegg. Det er ikke for å være ekkel eller frekk,men hvordan vet du at melken din ikke er tykk nok/ bra nok?

Ble fortalt av barnelege,jordmor m.fl at dette er en myte. Det er knapt en mor i verden som ikke har nok næring i melken sin,men de må kanskje amme barnet hyppig og tror derfor det er noe feil..

Har du testet melken din?

Skrevet
Dette var et interessant innlegg. Det er ikke for å være ekkel eller frekk,men hvordan vet du at melken din ikke er tykk nok/ bra nok? Ble fortalt av barnelege,jordmor m.fl at dette er en myte. Det er knapt en mor i verden som ikke har nok næring i melken sin,men de må kanskje amme barnet hyppig og tror derfor det er noe feil.. Har du testet melken din?

For noe bullshit. Det dør tusenvis av barn verden rundt i u-land fordi mødrene ikke har nok melk eller nok næring i melk.

Skrevet

Det var kanskje litt flåsete sagt med knapt en mor i verden ( selv om det var det de sa)

Nå bor vi absolutt ikke i noe u-land, og jeg tar det som en forutsetning at HI har fri tilgang på næringsrik mat og drikke, selv om forskning tilsier at morsmelk i liten grad påvirkes av mors kosthold.

Jeg finner ingen forskning på området, jeg finner heller ikke noe som støtter utsagn om at det er for lite næring i melka. Jeg finner maange innlegg fra mødre som har " masse men for tynn melk" men jeg finner ikke forskning som støtter opp om dette. Derfor lurer jeg på om noen vet noe om dette temaet, det er absolutt ingen fordømming av HI, hun sier jo også at det er trist å gi opp ammingen og jeg skjønner at hun er i en vanskelig situasjon

Jeg bare lurer på om hun vet eller bare tror at det ikke er nok næring i melka?

Skrevet

Skjønner at det er litt trist, jeg hadde det på samme måten. Men melka mi forsvant bare da, så jeg måtte til slutt bare gi han noe annet.

Men når du nå først har sluttet, så prøv å tenk positivt! Du har jo faktisk ammet så lenge du kunne! Også er det lettere å komme seg ut litt og la mannen gi flaske :) jeg følte meg ihvertfall litt friere med en gang, selv om jeg også gjerne skulle ammet lenger.

Skrevet

Siden jeg ikke får til å linke fra mobilen, har jeg klippet ut en del tekst fra ammehjelpen. Håper det kan være til nytte. :)

Formelk

Formelk er den melken som kommer først i måltidet når babyen dier, denne er litt vandig og inneholder mer melkesukker og mindre fett enn melken som kommer senere i måltidet. Den er i første rekke beregnet på å slukke barnets tørst. Hvis en

pumper, kan en fort tro at denne melken er for tynn og ikke inneholder nok næring. Melken ser ut som skummet melk, og det er faktisk det den er.

Ettermelk

Ettersom brystet tømmes, stiger fettinnholdet i melken. Melken har ulikt fettinnhold til ulike tider

; det kan avhenge av tidspunkt på dagen, hvor lenge det er siden barnet spiste sist og hvor fullt brystet er.

Et fullt bryst vil først i måltidet gi melk med lavere fettinnhold, men jo mer brystet tømmes, jo høyere vil fettinnholdet bli.

Til slutt i måltidet kommer den fete ettermelken.

Dersom det går kortere tid mellom ammingene, vil melken som kommer først i måltidet ha høyere fettinnhold, og

ved riktig hyppig amming- når du kanskje tror at det ikke er noe melk i brystet i det hele tatt – er fettinnholdet på det høyeste. Dette er også ofte fordelen ved å amme et urolig barn meget hyppig på kvelden

; da det høye fettinnholdet metter den lille godt og sannsynligvis vil gi dere noen flere timer sammenhengende søvn.

Hos kvinner som har melkeproduksjonen i balanse med barnets behov, det vil si ikke for mye melk, får barnet fettstoffer i passe mengde.

Mødre med overproduksjon av melk kan oppleve at barnet er urolig på grunn av for mye formelk

, det betyr at melken inneholder mye karbohydrater som gjør at barnet kan bli urolig i magen og også få en dårlig vektøkning.

Ett eller to bryst til hvert måltid?

For å sikre at barnet får i seg den fete ettermelken, kan det for noen være nok å gi ett bryst til hvert måltid. For noen kan det være nødvendig å gi av det samme brystet flere måltider på rad, dersom det er kort tid siden forrige måltid, gir man av det samme brystet som man gav av sist. Og først når det er lenge siden sist amming (det vil si ca. 2-3 timer) bytter man til det andre brystet.

Hos noen få mødre med spesielt stor melkeproduksjon kan det være nødvendig å ha enda lengre intervaller (opptil 4 timer) før de bytter bryst. Hvis det andre brystet i mellomtiden blir veldig sprengt kan man håndmelke ut litt bare for å lette på det verste trykket, for å unngå brystspreng og tette melkeganger.

Konklusjon

For mødre som har en melkemengde som er tilpasset barnet vil dette med formelk og ettermelk ikke være noe man behøver å tenke på.

Skrevet
Dette var et interessant innlegg. Det er ikke for å være ekkel eller frekk,men hvordan vet du at melken din ikke er tykk nok/ bra nok? Ble fortalt av barnelege,jordmor m.fl at dette er en myte. Det er knapt en mor i verden som ikke har nok næring i melken sin,men de må kanskje amme barnet hyppig og tror derfor det er noe feil.. Har du testet melken din?

Største PISSPREIKET jeg har lest!

Gjest April barn <3
Skrevet (endret)

Jeg trodde jeg var forkjemper for amming, men har funnet min overkvinne ser det ut til ;)

Når barnet ikke følger sin egen kurve over fire mnd, da får det vel ikke nok næring?

Når barnet ikke sover rolig eller mer en halvtime sammenhengende, er det vel sultent?

Når barnet spiser hver time, av og til hyppigere og ligger lenge ved brystet og suger effektivt. Da må det være sultent?

Når barnet bare vil være inntil moren sin og surke, istede før å ligge på gulvet å leke.. Da er det vel noe som plager?

Når helsesøster og lege ber meg pumpe brystet tomt og komme inn med melka. Der var 200ml rent vann, ingen melk.

Jeg har kjempet i fire mnd med å få tykkelse på melka og får å få barnet mett, uten hell. Når gutten min tar flaske med mme i og han smiler fra øre til øre etterpå så sier det mer enn tusen ord for meg.

Jeg trenger ikke teste melka min, jeg vet at det ikke er noe mer å hente der. Utrolig trist for min del men veldig bra for gutten min.

Endret av April barn <3
Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Da har du fått høre noe ufattelig merkerlig, det er sikkert og vist.. Om alle har næring nok i melka si, så er det rart babyer i u-land dør av underernærthet, sånn, siden mor ikke har næring i melka si..

Skrevet

Vet jo det er en brannfakkel dette,men jeg mener likevel det er en viktig forskjell på å tro og å vite noe..

Gjest April barn <3
Skrevet

Hva mener du vi skal gjøre da? Tvinge brystet i munnen til barnet og juble for at det blir underernært? Eller ikke gi flaske siden stakkaren ikke vil ha pupp?! Ærlig talt.

Skrevet

Jeg tror du misforstår meg veldig. Jeg sier ikke at barnet ditt er mett og fornøyd,og det er jo i en slik alder at det begynner å bli naturlig med tilleggskost. Det jeg spør om er om du VET at det ikke er næring i melka,farge og konsistens er ikke avgjørende for dette.

Jeg dømmer deg overhode ikke for ditt valg,men dette er tydeligvis et så følsomt tema at det er vanskelig å ha en saklig debatt om dette. Jeg vet også at jeg legger meg for hugg med dette da maange deler din oppfatning. Jeg er bare ikke sikker på at det faktisk stemmer.

Når det er sagt,så var det ikke meningen å kuppe tråden din. Bra du har funnet en løsning som du er fornøyd med.

Gjest April barn <3
Skrevet

Han har fått tilleggskost i en mnd allerede.

Jeg ser hvor du vil hen, men skjønner ikke helt hvordan du mener at vi skal finne ut om det er næring eller ikke?

Hverken helsesøster eller lege ville ta noen prøver.

Dessuten så skal ikke melka se ut som blankt vann.

Gjest April barn <3
Skrevet

Det er forresten barnet sitt valg da han avviser brystet totalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...