Gå til innhold

Hvorfor tar jeg meg nær av sug lut, og andre.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er ikke et krangle-innlegg, eller ment til å henge ut navn. Jeg vil bare forklare.

De fleste her vet at noen er skarpere i svarene enn andre, og noen er mindre hyggelige.

Jeg syntes man skal vise respekt og svare på en ordentlig måte, uten å måtte vri på alt og og finne feil hos andre hele tiden.

Merker at man ofte får til svar at man ikke må ta alt så serriøst, og at man er helt idiot om man tar seg nær av det ene og den andre, og må jo tåle litt, og her på DIB så er det standar at man må vende seg til all slags dritt av de gale DIB-hønene.

Jeg ble mobbet i alle år som barn og ungdom. På barneskole, ungdomskole og videregående. Nå er jeg eldre, og mobbingen har selvsagt tatt slutt.

Men det sitter fremdeles i meg. Jeg tar til meg neggative ting, og blir fort satt litt tilbake eller lei meg av sure svar, neggative tilbakemeldinger og svar som er unødvendige frekke.

Det skal sies at det er mange, mange hyggelige damer her inne, og at jeg forstår at man ikke kan ta hensyn til alt og alles problemer. Men jeg er lei av alle stygge svar, for JA, jeg er nærtagende. Jeg prøver så godt jeg kan å ikke være det, men jeg sliter enda med dårlig selvbilde. Prøver å komme meg videre fra det, og overse sure kommentarer.

Når jeg skriver et innlegg eller oppretter et tema, så blir jeg faktisk litt småredd for at ekelte jeg vet er skarpere enn andre, skal svare. Det er fordi jeg vet hvordan jeg tar til meg slike svar, og prøver å unngå det. Jeg jobber med meg selv, men jeg håper at andre også kan gjøre det.

Foreksempel, de siste dagene har det vært fantastiske tråder her inne, med damer som vil gi bort klær og sko, og hjelpe andre. Syntes det er så herlig å se det, og det viser at mange har ommtanke for andre de ikke kjenner.

Jeg mener ikke at alt skal være fryd og gammen hele tiden, og er selv ironisk og sarkastisk til tider. Jeg vet at dette er et nettforum og at det er tonn av ulike mennesker med ulike personligheter. Derfor prøver jeg også å ikke ta til meg alt.

Jeg er ikke sånn at jeg sipper bare ei dame er uenig med meg eller kommer med en spøk, men jeg får en dårlig følelse i hele meg når jeg får kvasse, sure og frekke svar tilbake. Og det har jeg fått enkelte ganger uten å ha oppfordret til bråk, der det ikke handler om å være enig eller uenig.

Jeg følte bare jeg måtte få det ut, og vil bare be andre om å tenke seg om to ganger før man poster noe som er litt over kanten, unødvendig og frekt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er helt enig. Jeg forsvant faktisk litt fra bim akkurat på grunn av sug lut. Har klaget til moderator flere ganger (Og det vet jeg flere har gjort) men ingenting skjer.

Er for ytringsfrihet, men på samme tid må det gå an å snakke til andre på en ordentlig måte.

Skrevet

Hvis man har klaget til moderator om samme personer mange ganger, og ingenting har skjedd, så burde vel det bare bety at de ikke har noen grunn til å kaste ut personene osv, da kan det tenkes at dere er litt... hårsåre? Vet ikke, bare spekulerer, mener ikke noe negativt altså.

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Jupp, vi er en gjeng kjerringer her inne, og noen ganger blir det veldig negativt. Nesten som at enkelte svarer surt bare fordi de kan. Men jeg synes faktisk det var verre før :o eller kanskje er det bare jeg som har vent meg til det :P alt i alt trives jeg veldig godt her, ellers ville jeg jo vært gal som var her så mye. Men jeg skjønner hva du mener. Men gi oss en sjanse, vi er ganske ok sånn i bunn og grunn ;)

Skrevet

Men hvorfor skal det at du er hårsår og har dårlig samvittighet være sug luts eller andres problem? Jeg mener, det er dumt at du tar deg nær av ting, men er det ikke du som bør jobbe med deg selv?

Liker sug lut, og har alltid gjort det.

Skrevet
Hvis man har klaget til moderator om samme personer mange ganger, og ingenting har skjedd, så burde vel det bare bety at de ikke har noen grunn til å kaste ut personene osv, da kan det tenkes at dere er litt... hårsåre? Vet ikke, bare spekulerer, mener ikke noe negativt altså.

Noen innlegg ER faktisk over kanten, tro det eller ei!

Og ja, jeg er nok litt hårsår, men prøver å jobbe med det..

Skrev innlegget bare fordi jeg ønsker at dere skal forstå.

HI

Gjest Vicky Pollard
Skrevet

Det er alltid noen som tar seg nær av noe uansett, skal jeg være ærlig så synes jeg det er kjedlig med honning, sukker og blomster hele tiden. Du liker nok det best, jeg må ha eddik og sitron.

Men du henger faktisk ut et nick du også nå da, sååå...Da er vel ikke du stort bedre egentlig?

Synd du føler det slik da....

Skrevet

Har også blitt mobbet som liten, men akkurat her inne på dib, så tar jeg alt som kommer med en klype salt.., særlig de ekle og negative svarene.

Skrevet

Nei det aner jeg ikke, Jeg ser ikke på Sug lut med dine øyne. For meg er hun pinlig ærlig, og veldig direkte. Kanskje litt sarkastisk innimellom, men oftest på en humoristisk måte.Dette er egenskaper jeg setter pris på, og føler hun sjelden er urrettferdig eller ufin.

Skrevet
Men hvorfor skal det at du er hårsår og har dårlig samvittighet være sug luts eller andres problem? Jeg mener, det er dumt at du tar deg nær av ting, men er det ikke du som bør jobbe med deg selv? Liker sug lut, og har alltid gjort det.

Jo, hvis du leser innlegget mitt så får jeg veldig godt fram at jeg både vil og prøver å jobbe med meg selv. For det gjør jeg. Og jeg håper andre kan gjøre det også. Det skal ikke være andre sitt problem, men jeg må da få lov å dele hva jeg tenker og oppfordre andre til å ta det med i betraktningen når de svarer andre. Jeg ville bare vise at det ikke alltid er like lett for meg og oss som har det sli, heller.

Dette innlegget handler ikke om å rakke ned på sug lut, og jeg vet mange liker henne. Det handler ikke om det. Det handler om at alle kan tenke seg om en gang eller to, og egentlig ville jeg bare dele tankene mine om det slik at dere skal forstå.

Skrevet
Det er alltid noen som tar seg nær av noe uansett, skal jeg være ærlig så synes jeg det er kjedlig med honning, sukker og blomster hele tiden. Du liker nok det best, jeg må ha eddik og sitron. Men du henger faktisk ut et nick du også nå da, sååå...Da er vel ikke du stort bedre egentlig? Synd du føler det slik da....

Jeg hang ikke ut sug lut på en neggativ måte, og skrev ingenting stygt om henne, og det kommer jeg ikke til å gjøre. De fleste her inne vet at sug lut er direkte og at mange oppfatter henne som ufin. Ikke at jeg henger henne ut som at hun ER det. Jeg ville, nok en gang, forklare hvorfor enkelte (og jeg) kan ta oss nær sug lut, og andre som er litt mere direkte. Prøv å se forskjellen. Og få med deg at det ikke var en krangletråd, kun et ønske om at andre skal forstå.

Skrevet

Jupp, vi er en gjeng kjerringer her inne, og noen ganger blir det veldig negativt. Nesten som at enkelte svarer surt bare fordi de kan. Men jeg synes faktisk det var verre før :o eller kanskje er det bare jeg som har vent meg til det :P alt i alt trives jeg veldig godt her, ellers ville jeg jo vært gal som var her så mye. Men jeg skjønner hva du mener. Men gi oss en sjanse, vi er ganske ok sånn i bunn og grunn ;)

Jeg også synes det var mye værre før. Jeg var her en del i 2009-2010 og da var det ille. Virka som om alle bare ville krangle og var sint på rett. Personlig syns jeg noen anonyme er langt værre enn de kjente "sug lut" osv. Liker også sug lut. Jeg humrer av mange kommentarer og syns det er værre med de som sitter her som seriøse bedrevitere. De ødelegger mer humøret mitt enn de som fleiper litt og er litt sarkastiske.

Ikke ment stygt fra meg heller Hi, men er man veldig sårbar så vet man hva man går til. Og med det mener jeg ikke man skal godta alt, men noe må man ta med en klype salt. Det gjelder vel de fleste nettsteder?

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Er selv blitt mobbet gjennom hele tiden jeg gikk i skole, og kjenner fortsatt på den.. Men her inne tror jeg nok man må ta det meste man får av svar, med en klype salt. Vi er en hel del forskjellige kvinner/menn her inne, så sjansen for at alle skal være fine og snille mot hverandre, den er tapt før den hender..

Ang sug lut, så signerer jeg Cat.68

Skrevet

Så tror jeg det har mye med om man er av "gamle tralten" her inne, eller om man er helt ny. Er enig i at det var mye verre før her. Jeg skjønner at mange nye, eller de som ikke er her inne så ofte kan kanskje missforstå sarkasmen, ironien og det interne her inne. Men det er noe man blir vandt til.

Og dessuten blir det som oftest ryddet opp i brukere som går langt over grensene her inne.

Skrevet

Jeg ble også mobbet gjennom hele barndommen.

Det jeg tar meg nær av, er direkte (usaklig) kritikk på meg som mor/forelder.

Jeg rynket litt på nesen i begynnelsen av enkeltes svar her inne, men skjønte etterhvert at de fleste har mer eller mindre like rar humor som meg selv.

Det er flott at du vil gjøre noe med det, stå på! :)

Men jeg synes det blir feil å "kreve" at Luten (og andre) skal forandre seg bare for at noen tar seg nær av svarene hennes. Vi som "kjenner" henne vet at hun sjelden mener noe vondt med det.

Skrevet
Jeg ble også mobbet gjennom hele barndommen. Det jeg tar meg nær av, er direkte (usaklig) kritikk på meg som mor/forelder. Jeg rynket litt på nesen i begynnelsen av enkeltes svar her inne, men skjønte etterhvert at de fleste har mer eller mindre like rar humor som meg selv. Det er flott at du vil gjøre noe med det, stå på! :) Men jeg synes det blir feil å "kreve" at Luten (og andre) skal forandre seg bare for at noen tar seg nær av svarene hennes. Vi som "kjenner" henne vet at hun sjelden mener noe vondt med det.

Den siste der må jeg rette litt på. Har aldri krevd at sug lut eller noen skal forandre seg på grunn av meg. Jeg ville bare dele hva jeg tenkte med dere.

Det hjelper litt å lese mere om hva dere mener om det, og at det faktisk bare er litt slik her inne, så takk for det. Da er det lettere å forstå dere frekke møkkakjerringer også!

( er det slik det fungerer? ) ;)

Skrevet
Da er det lettere å forstå dere frekke møkkakjerringer også! ( er det slik det fungerer? ) ;)

Er stolt av deg, jeg! :D

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet
Da er det lettere å forstå dere frekke møkkakjerringer også! ( er det slik det fungerer? ) ;)

Er slik det funker ja ;) Stilig av deg å sette deg inn i "bim/dib språket"

Skrevet

Men er det ikke mulig å stenge noen ute slik at du slipper å se meldinger/innlegg/svar fra navngitte brukere? Dersom det ikke er mulig kan du legge det inn som ønske på ris og ros siden. Det kunne sikkert spart deg fra noen av de mest utrivelige kommentarene.

Skrevet

Jeg er hårsår på de evnene jeg ikke forstår helt. Så jeg har flere ganger valgt å ikke sende det jeg har skrevet. :-) men ja, det er lett å la sitt daglige sinne gå ut over trengende innlegg på dib. Synes forøvrig at det var mye verre for noen år siden.

Skrevet
Jeg er hårsår på de evnene jeg ikke forstår helt. Så jeg har flere ganger valgt å ikke sende det jeg har skrevet. :-) men ja, det er lett å la sitt daglige sinne gå ut over trengende innlegg på dib. Synes forøvrig at det var mye verre for noen år siden.

Er du fra Rogaland? :)

Skrevet

Jeg tror at det er viktig å ikke glemme at når man spør om noe eller letter sitt hjerte her inne, så gjør man det til en gjeng "hvemsomhelster". Da får man også litt av hvert av svar. Om du spør dine gode venninner om de samme tingene så vil de ta hensyn til deg i svarene sine. Sånn er det ikke her. Her vil du få de samme svarene som om du stilte deg i Storgata og spurte alle som gikk forbi.

Det er også viktig å skille på hva man kan gjøre noe med og hva man ikke kan påvirke av ting som gjør livet litt vanskelig. Om du blir lei deg av svar her inne, så er det større sjanse for at du unngår det ved å skjerme deg selv, enn ved å be om at alle skal være søte og hensynsfulle. Dette er ikke en "kozemoze"- side (og takk for det!), men om det gjør at du går rundt med klump i magen, så er det kanskje ikke så bra for deg å åpne deg her inne? Eller så kan du tenke som dette: hvorfor i all verden skal jeg bry meg om hva et fremmed menneske på en nettdebatt mener! :)

Skrevet

Det hender det kommer sure, frekke svar, men som regel synes jeg de kommer fra anonym. De som bruker nick har selvfølgelig også unødvendige svar, kanskje mer sarkastiske. Nå tar ikke jeg meg nær av alt som sies her inne, da det tross alt er et nettforum og det burde ikke du heller. ;)

Hvis du er en person som trenger masse positiv tilbakemelding, er kanskje ikke slike forum stedet å være? Ikke hvis det gjør at du får dårlige følelser, "flashbacks" til mobbingen du ble utover eller gir deg dårlig humør. Selvfølgelig burde folk tenke over hva de blærer ut av seg, men tror slike forum gir en slags frihet til å bli kvitt litt galle.

Mitt tips er at du enten må lære deg å gi F*** eller så kanskje ta en pause fra disse forumene? For din egen del altså? For det nytter ikke å sette munnkurv på alle her inne ;)

Skrevet

Jeg har vært her siden 2003 og det har vært mye verre... Uansett, så har det til tider vært stor opprydning, veldig dramatiske "nå forlater jeg dere"-tråder osv.

En gruppe herifra startet opp sitt eget forum pga det med surmaga svar ifra andre, tror det var nybaktmamma eller noe der er det roserødt enda *smaskhjertesmaskesmask*.

Poenget er at her på DIB/BIM har det alltid vært litt krast og svært få tar hensyn til hvem som sitter på andre enden. Alle tar utgangspunktet i casen som blir servert og kommer med det de mener er et ærlig svar på det.

Hvis du sliter i hverdagen med de svarene du får, så bør du egentlig inn på babyverden, nybaktmamma osv da de har en mye mildere fremtoning og mye hardere redigering.

Husk i fremtiden så er det ikke deg som person som blir "angrepet", men bare casen DU skriver så ja, noen ganger kan de ha rett. Det kan være sprøyte galt å la babyen være uten lue eller sette h*n igjen i bilen i 40+, men stort sett så vet folk kun det lille som blir skrevet i HI så da kan det være at det er mye som ikke står i HI.

Skrevet

Mitt råd: KILDEKRITIKK!

Du aner ikke hvilke damer som finnes bak nickene, inkl meg. Vi/de kan være skrudde, sure, fanatiske, kloke, dumme, ja, hva som helst.

Derfor må du heller ikke vektlegge hva folk pøser ut her med mindre det er noe du faktisk har lyst til å ta til deg.

Det VAR faktisk bedre før, for da var det hyggelig og masse aktivitet på skravle, og litt bitchy og morsomt på anonynforum/krangle.

Tror rett og slett ikke det er aktivitet nok til å ha den grensen nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...