Anonym bruker Skrevet 23. september 2012 #1 Skrevet 23. september 2012 Har en datter med ekstrem sprøyteskrekk. Hun går i 10. og skal nå ta denne. Jeg mener hun absolutt bør, men hun vil ikke. Vet man må ha ny vaksine hvert 10.ende år. Er det stor fare om hun ikke tar denne vaksinen? Hun har tatt alle de andre vaksinene oppover forresten.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2012 #2 Skrevet 23. september 2012 Hvis dere ikke skal reise til steder i verden med polio så er sjansen ekstremt liten for at det skal bli et problem. Evt kan hun jo ta vaksinen senere hvis hun skal ut og reise?
Anonym bruker Skrevet 23. september 2012 #3 Skrevet 23. september 2012 Sjansen er ikke så stor, men det er faktisk sånn at verden har blitt veldig liten og folk reiser mye. Man trenger ikke selv reise til land med polio for å bli utsatt for smitten, det kan jo hende noen andre drar den til landet og smitter henne... Men statistisk sett er jo sjansen liten.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2012 #4 Skrevet 23. september 2012 Vi skal etter planen til spania neste år. Om hun ikke tar den vaksinene, er det kanskje ikke trygt at hun blir med da?
Fashionista Skrevet 23. september 2012 #5 Skrevet 23. september 2012 Jeg lider av sterk sprøytefobi selv, så vet hvor fælt det er å ta sprøyter når man er redd for det, men å risikere å få polio er ganske mye jævligere enn det lille vaksinestikket...
Anonym bruker Skrevet 23. september 2012 #6 Skrevet 23. september 2012 Spania regnes som trygt. Jeg dro til Spania med baby som var 2 uker, og var der til han var ca 3 mnd. Helesesøster så ingen fare i det. Eldste min har fått vaksine nekt etter en alvorlig sykdom, som det er usikkerhet rundt om skyldes en vaksine. Som er beslektet til polio.) Vi reiser da til andre land på ferie alikevel.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2012 #7 Skrevet 24. september 2012 Spania regnes som trygt. Jeg dro til Spania med baby som var 2 uker, og var der til han var ca 3 mnd. Helesesøster så ingen fare i det. Eldste min har fått vaksine nekt etter en alvorlig sykdom, som det er usikkerhet rundt om skyldes en vaksine. Som er beslektet til polio.) Vi reiser da til andre land på ferie alikevel. Leste på nett at det var anbefalt å ta poliovaksine når man skal til Spania. Blir litt usikker på hva som er best å gjøre...
Anonym bruker Skrevet 24. september 2012 #8 Skrevet 24. september 2012 De fleste voksne har utdaterte vaksiner og er ikke lenger beskyttet mot polio. Polivaksinen varer bare 7-10 år. De fleste voksne tar vaksiner "ved behov", dvs. før reiser. Selv om Folkehelseinstituttet anbefaler at alle voksne tar oppfriskningsdoser hvert 10. år. Med det i tankene tror jeg ikke det er så farlig om hun dropper den vaksinen.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2012 #9 Skrevet 24. september 2012 http://nhi.no/livsst...iner-36546.html Spania Sist revidert: 16.03.2011 Ingen reisevaksiner eller profylakse påkrevd.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2012 #10 Skrevet 24. september 2012 Ok, trygt å la vere da? Skal snakke med hs i dag. Hun mente det var viktig å ta den....
Anonym bruker Skrevet 24. september 2012 #11 Skrevet 24. september 2012 Polio er jo en helt grusom sykdom, som det ikke finnes medisiner mot om man blir smittet, derfor er selvfølgelig helsemyndighetene veldig redd for at vi skal få en oppblomstring av denne... Kan du ikke la jenta slippe ta den på skolen da, så kan du ta henne med til helsestasjonen og la henne få den der. Da er det bare du, henne og helsesøster tilstede og hun slipper vise sin angst på skolen.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2012 #12 Skrevet 24. september 2012 Polio er jo en helt grusom sykdom, som det ikke finnes medisiner mot om man blir smittet, derfor er selvfølgelig helsemyndighetene veldig redd for at vi skal få en oppblomstring av denne... Kan du ikke la jenta slippe ta den på skolen da, så kan du ta henne med til helsestasjonen og la henne få den der. Da er det bare du, henne og helsesøster tilstede og hun slipper vise sin angst på skolen. Er det som er meningen. Men, hun nekter jo plent.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2012 #13 Skrevet 24. september 2012 Det er jobben til HS å anbefale vaksinene i vaksinasjonsprogrammet. Hun har ikke lov å si at en vaksine ikke er viktig, selv om det er det hun kanskje mener.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2012 #14 Skrevet 24. september 2012 Jeg ble vaksinert med tvang på barneskolen. Etter det bestemte jeg meg der og da (gikk i 5. klasse) for at mine kommende barn ikke skulle vaksineres. Det har jeg holdt.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2012 #15 Skrevet 24. september 2012 Nå skjønner datteren min at å vaksinere seg kan vere lurt. Hun er bare livredd sprøyter...
Anonym bruker Skrevet 24. september 2012 #16 Skrevet 24. september 2012 Nå skjønner datteren min at å vaksinere seg kan vere lurt. Hun er bare livredd sprøyter... Da blir det noe annet. Da hadde jeg hjelpt henne å overvunnet sin reddsel. Hilsen meg som be vaksinert mot min vilje.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå