Anonym bruker Skrevet 23. september 2012 #1 Skrevet 23. september 2012 Jeg ser en sykepleier som tilbyr private "konsuleringstimer" for kostveiledning og livsstilsendring. Er dette lov? Misbruk av autorisasjon? Det koster 500,- ( )per konsultasjon, jeg tenker dette er fryktelig dyrt? Tror dere det det er verdt det?
Gjest peacock Skrevet 23. september 2012 #2 Skrevet 23. september 2012 Vel, du må i hvert fall skatte av inntekten. Skatten for selvstendig næringsdrivende er noe høyere enn for vanlig arbeid. Svart arbeid er ikke lov.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2012 #3 Skrevet 23. september 2012 Jeg tenkte mer i retning: har hun som sykepleier lov til å jobbe slik? Bruke sin sykepleierautorisasjon til slike ting? Regner jo med hun skatter av det, hun reklamerer jo helt åpenlyst for det.
Kjærepære Skrevet 23. september 2012 #4 Skrevet 23. september 2012 Syns det er litt merkelig med folk som ikke er ernæringsfysiologer som tilbyr slikt... men lovlig er det vel om man betaler skatt?
Anonym bruker Skrevet 23. september 2012 #5 Skrevet 23. september 2012 Det kommer helt an på hva du har av faktiske kunnskaper. Det at du er sykepleier kvalifiserer i seg selv absolutt ikke til å kunne veilede andre ift kosthold, annet enn friske personer som kanskje trenger mer en "coach" og noen til å motivere seg. Men du kan også være godt kvalifisert om du f.eks. har jobbet i flere år tett med dyktige ernæringsfysiologer/terapeuter eller leger som er dyktig innen feltet. Vær svært forsiktig med det du har tenkt å gjøre. Det kan virke som lettjente penger, men det medfølger et stort ansvar. Har du ikke tilstrekkelig erfaring så er det vanskelig å vite når man må sende folk til utredning, når man absolutt ikke skal anbefale enkelte ting osv. Du bør absolutt vurdere dine egne kvalifikasjoner før du evt starter med dette. Kosthold er ikke så enkelt at det som passer for en person passer for alle. Det som gjør en person frisk kan gjøre en annen person dårlig. Så vær kritisk til hva du slev kan, og ikke minst, vær kritisk til hvem du evt skal hjelpe. Når folk skal endre kostholdet sitt og opplever det ikke fungerer så har man ofte tapt dem for flere år fremover fordi de mister motivasjon fordi de føler de feiler.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2012 #6 Skrevet 23. september 2012 Det kommer helt an på hva du har av faktiske kunnskaper. Det at du er sykepleier kvalifiserer i seg selv absolutt ikke til å kunne veilede andre ift kosthold, annet enn friske personer som kanskje trenger mer en "coach" og noen til å motivere seg. Men du kan også være godt kvalifisert om du f.eks. har jobbet i flere år tett med dyktige ernæringsfysiologer/terapeuter eller leger som er dyktig innen feltet. Vær svært forsiktig med det du har tenkt å gjøre. Det kan virke som lettjente penger, men det medfølger et stort ansvar. Har du ikke tilstrekkelig erfaring så er det vanskelig å vite når man må sende folk til utredning, når man absolutt ikke skal anbefale enkelte ting osv. Du bør absolutt vurdere dine egne kvalifikasjoner før du evt starter med dette. Kosthold er ikke så enkelt at det som passer for en person passer for alle. Det som gjør en person frisk kan gjøre en annen person dårlig. Så vær kritisk til hva du slev kan, og ikke minst, vær kritisk til hvem du evt skal hjelpe. Når folk skal endre kostholdet sitt og opplever det ikke fungerer så har man ofte tapt dem for flere år fremover fordi de mister motivasjon fordi de føler de feiler. Ooops.... sorry HI.... trodde det var du som vurderte å gjøre det! Jeg leste ikke godt nok! Sorry! Men det jeg har skrevet over her gjelder helt klart ift den du forteller om også!
Anonym bruker Skrevet 23. september 2012 #7 Skrevet 23. september 2012 Jeg ser en sykepleier som tilbyr private "konsuleringstimer" for kostveiledning og livsstilsendring. Er dette lov? Misbruk av autorisasjon? Det koster 500,- ( )per konsultasjon, jeg tenker dette er fryktelig dyrt? Tror dere det det er verdt det? Det er ikke forbudt å gi kostholdveiledning. "hvem som helst" kan jo f.eks bli konsulenter for diverse vektreduksjonsprogrammer uten å ha en konkret utdanning. Nå bruker hun vel heller ikke autoriasjonen sin her?
Anonym bruker Skrevet 23. september 2012 #8 Skrevet 23. september 2012 Ja det er ikke meg. Bare stusset angående yrket, men som dere sier, det er vel lovlig så lenge det ikke er en lyssky virksomhet. Tror ikke det er snakk om noen inngripende tiltak, shakes og dietter og sånt, det høres mer ut som veiledning om livsstil og kosthold.
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 23. september 2012 #9 Skrevet 23. september 2012 Jeg ser en sykepleier som tilbyr private "konsuleringstimer" for kostveiledning og livsstilsendring. Er dette lov? Misbruk av autorisasjon? Det koster 500,- ( )per konsultasjon, jeg tenker dette er fryktelig dyrt? Tror dere det det er verdt det? Det er ikke forbudt å gi kostholdveiledning. "hvem som helst" kan jo f.eks bli konsulenter for diverse vektreduksjonsprogrammer uten å ha en konkret utdanning. Nå bruker hun vel heller ikke autoriasjonen sin her? Hmm, nå føler jeg meg urteit, men hva mener du med å bruke autorisasjonen? Om hun driver et privat firma, og selger tjenester, samt markedsfører seg som aut. sykepleier, så bruker hun vel den? Eller er det nuten regler jeg ikke vet om? Kan man slå den av og på? Haha sorry, men du skjønner?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå