Gå til innhold

organisert?


Anbefalte innlegg

Skrevet

hva vil det si å være organisert og hvordan blir man det?flere på jobb er det.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan være lurt å snakke med tillitsvalgt på jobb, de har mye info om hva som er forskjell på å være organisert og ikke i den bedriften.

Skrevet

Snakk med dine kollegaer om hvor de er organisert. Tror det er veldig viktig å være organisert, spesielt hvis du er ansatt over en lengre periode eller er fast ansatt. Du står mye sterkere om du får problemer på jobb. Organsisjonen kan hjelpe med gratis juridisk bistand om noe skulle skje. I tillegg får man gjerne gode medlemsvilkår på f.eks forsikringer.

 

Men det viktigste er at du har en ryggstøtte om noe skulle skje deg på jobb.

Skrevet

Jeg mener at det å være organisert ofte er veldig dyrt sett opp mot hva du får igjen. Men ta gjerne en prat med den organisasjonen som er aktuell for deg og hør med dem hva de tilbyr, og til hvilken pris. Hvis det skjer noe på jobben din, at du skulle bli urettferdig behandlet, usaklig oppsagt etc og du har ditt på det rene så stiller du ikke noe svakere enn en som er organisert, og du kan få ganske mange timer hos en god advokat for den summen du har spart på ikke å være organisert.

Skrevet

Å være organisert betyr at du har meldt deg inn i en fagforening. Hvilken forening som passer best, avhenger av hva slags jobb du har, om det er offentlig eller privat osv. Spør dine kolleger hvor de er organisert og les deg opp om de/de aktuelle foreningene. Svært mange fagforeninger er tilknyttet LO, så du kan også begynne på www.lo.no. Sjekk også om du har en tariffavtale på din jobb. Dette er en avtale mellom din arbeidsgiver og de ulike fagforeningene som har medlemmer på jobben din.

 

Om du er med i en fagforening så har du bl.a. Noen som forhandler lønn for deg og hjelper til med å rette på urettferdigheter mht til lønn osv. Dersom du er uorganisert kan du risikere å have bakerst i køen når det skal forhandles lønn. Din tillitsvalgte kan hjelpe deg med mange spørsmål knyttet til lønn og arbeidsforhold, permisjon, ferie, vaktordninger osv.

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Å være organisert i "sin" fagforening burde være en selvfølge, synes jeg. En ting er at man har juridisk ryggstøtte dersom man f.eks. får problemer på jobben opp mot permisjoner, arbeidstid og lønn, men det at man har en fagforeningskasse man kan få støtte fra ved en evt streik eller lock out er vel så viktig. Man får dessuten ofte gode tilbud gjennom fagforeningen, f.eks. på forsikringer, drivstoff og hotellovernattinger. En god slump av kontingenten får man også skattefradrag for.

 

Husk også på at de fleste godene vi har som arbeidstakere er det fagorganisasjonene som har forhandlet frem. Vi hadde ikke hatt så gunstige permisjonsordninger uten arbeidet i fagorganisasjonene, bare for å nevne ett eksempel. Snakk med de tillitsvalgte på arbeidsplassen din, så får du flere gode grunner til å organisere deg!

Skrevet
Jeg mener at det å være organisert ofte er veldig dyrt sett opp mot hva du får igjen. Men ta gjerne en prat med den organisasjonen som er aktuell for deg og hør med dem hva de tilbyr, og til hvilken pris. Hvis det skjer noe på jobben din, at du skulle bli urettferdig behandlet, usaklig oppsagt etc og du har ditt på det rene så stiller du ikke noe svakere enn en som er organisert, og du kan få ganske mange timer hos en god advokat for den summen du har spart på ikke å være organisert.
Jeg betaler 257 kr i mnd til fagforeningen min. Det sparer jeg veldig fort inn i at jeg har alle våre forsikringer gjennom foreningen. I tillegg har jeg god støtte i ryggen under lønns forhandlinger og om jeg skulle trenge hjelp i en tvist med arbeidsgiver mm.

Veldig lurt å organisere seg.

 

I mange jobber får man også høyere lønn om man er organisert.

Skrevet
Jeg mener at det å være organisert ofte er veldig dyrt sett opp mot hva du får igjen. Men ta gjerne en prat med den organisasjonen som er aktuell for deg og hør med dem hva de tilbyr, og til hvilken pris. Hvis det skjer noe på jobben din, at du skulle bli urettferdig behandlet, usaklig oppsagt etc og du har ditt på det rene så stiller du ikke noe svakere enn en som er organisert, og du kan få ganske mange timer hos en god advokat for den summen du har spart på ikke å være organisert.
Jeg betaler 257 kr i mnd til fagforeningen min. Det sparer jeg veldig fort inn i at jeg har alle våre forsikringer gjennom foreningen. I tillegg har jeg god støtte i ryggen under lønns forhandlinger og om jeg skulle trenge hjelp i en tvist med arbeidsgiver mm.

Veldig lurt å organisere seg.

 

I mange jobber får man også høyere lønn om man er organisert.

 

Det var en billig kontingent du betaler, og da kan det godt hende det lønner seg. Som jeg skrev er det lurt å sjekke HVA man betaler opp moh hva man får igjen. Det er dessverre ikke alltid det betaler seg i form av fordeler.

Og ja, mange steder kan organiserte tjene mer, men samtidig går det også av og til andre veien, som uorganisert forhandler du frem lønnen din selv og jeg har selv sett eksempler fra steder jeg har jobbet i det private næringsliv der uorganiserte ligger betydelig høyere i lønn enn organiserte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...