santhe Skrevet 23. september 2012 #1 Skrevet 23. september 2012 Hvordan oppdaget dere det? Hva var symptomene? Har vært så utrolig kvalm i dag, å det kom akutt. Har også litt vondt i hode og jeg svetter. Klarte selvfølgeli ikke å dy meg, så jeg googlet det å leste at man hadde større sjans for å utvikle det hvis mor har hatt det(hun hadde det med meg)og hvis man er overvektig(det er jeg også i følge min BMI). Er foressten 37 uker i dag Blir glad for svar
Toocute Skrevet 23. september 2012 #2 Skrevet 23. september 2012 Jeg er normal slank, å fikk svangerskapforgiftning. F.eks salt inntak er noe en bør holde seg unna, for salt suger til seg fuktighet. Og får masse.vann i kroppen. Jeg veide ca 55kg og kom opp i 91.2 kg på slutten. Ble satt i gang fødselen, så min kom 6 dager før termin. Det var vann i kroppen, for hver gang jeg skulle gå føltest det ut som at 10 kniver stakk bak leggen i ett sett, føltest som benet skulle bare rives i to. Huske den smerten :/ Høyt blodtrykk og hele pakken. Hadde alvorlig svangerskapforgiftning som legen sa, så det ble akutt keisersnitt. Nei jeg spiste ikke mye salt, vet rett og slett ikke helt hva det kom av. Også babyen driter i vannet sitt. Ja.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2012 #3 Skrevet 23. september 2012 Jeg hadde svangerskapsforgiftning.symtomene var mye vann i kroppen.spesielt hender og ansikt. Høyt blodtrykk og proteiner i urinen.Var også veldig sliten. Hadde på slutten ubehag under ribbeina. Hvis du er i tvil ville jeg kontaktet jordmor eller lege.Du er jo heldig og har kommet så langt i svangerskapet. Jeg fikk det rundt uke 29 og hun måtte ut i uke 32.....Alt gikk heldigvis bra, men det kan utvikle seg fort så det er ingenring å spøke med... Lykke til videre
santhe Skrevet 23. september 2012 Forfatter #4 Skrevet 23. september 2012 Tusen takk for svar begge to Tror jeg skal se det litt ann utover kvelden, føler meg ganske fin i formen nå å har fått i meg litt mat. Skal på kontroll hos JM i morgen, så da blir jo blodtrykket å urin sjekket
Anonym bruker Skrevet 23. september 2012 #5 Skrevet 23. september 2012 Har hatt svangerskapsforgiftning i alle svangerskapene. Dvs høyt BT, ødemer og proteiner. Heldigvis har det aldri satt seg på leveren (som jo er det farligste) Svangerskapsforgiftning er farligst for mor, men kan i noen tilfeller føre til at barnet får litt lite næring og derfor kan være litt undervektig ved fødsel. I de tilfellene hvor fødselen settes igang eller barnet tas akutt er det stort sett fordi det er fare for mor! I først graviditet fikk jeg SF i uke 36/37. Hadde veldig lite subjektive symptomer. Andre og tredje gang kjente jeg mer til symptomene, spes. høyt BT. Ble overvåket nøye og ble innlagt mange ganger hvor jordmor på fastlegen mente barnet burda tas ut, men hvor gyn på sykehuset ville vente.....
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 23. september 2012 #6 Skrevet 23. september 2012 Jeg fikk svangerskapsforgiftning, min mor hadde det samme, og det går jo i arv det der. Alt ble mer ubehagelig, fant ikke stillingen i sofaen og klarte ikke slappe av. Vondt i øvre delen av magen, hvor leveren er. Lettere kvalme, men ikke så mye.. Ble fort innlagt, og samme kveld fikk jeg sterk kvalme, generelt uvel og kraftige synsforstyrrelser.
*Bo*og*Junior* Skrevet 23. september 2012 #7 Skrevet 23. september 2012 Hos meg ble det størst utslag på blodtrykket, fikk litt vann i kroppen de siste ukene, men ikke noe ekstremt, gikk opp 2 kg på 2 dager rundt termin. 5 dager over termin fikk jeg en ekstrem smerte øverst i magen, det lå som et stramt belte under brystet. Blodtrykket steg til det ekstreme etter jeg kom på sykehuset, og det ble haste keisersnitt. Hos meg ligger svangerskapsforgiftning i familien. Merket egentlig ikke så mye under svangerskapet, men hadde litt høyt blodtrykk de siste månedene. Gikk til kontroller ofte på slutten, men når det først kom, så skjedde ting veldig fort.
Rediken Skrevet 23. september 2012 #8 Skrevet 23. september 2012 Svangerskapsforgiftningen min blei oppdaget på en vanlig rutinekontroll. Hadde høyt blodtrykk, ødem og proteiner i urinen. Uten om dette var formen egentlig helt grei. Er ikke overvektig, og har heller ingen andre i slekten som har hatt det. Las en plass et svangerskapsforgiftning kan komme av ung alder..? (var 22 år så vet ikke akkurat om det gjelder da...)
santhe Skrevet 23. september 2012 Forfatter #9 Skrevet 23. september 2012 Takk for svar alle sammen Tror nok ikke det er SF jeg har, men man skal jo aldri si aldri. Jeg er jo generelt i dårlig form (trøtt, sliten, veldig vondt i bekkenet), så føler liksom hele allmentilstanden er redusert. Men det kommer nok av at det er så kort tid til terminen også. Blir spennende å se hva JM sier på kontroll i morgen
Jaffs Skrevet 23. september 2012 #10 Skrevet 23. september 2012 jeg fikk det i mitt første svangerskap rundt uke 36. Jeg fikk veldi høyt bt, var svimmel, fikk enorme mengder vann i kroppen både ansikt, hender, ben, ankler osv. Fikk også synsforstyrrelser. legen sendt meg rett opp til sykehuset for sjekk og han mente at de sterkt burde vudere og "sette meg i gang". Sykehuset tok ul og så lenge babyen hadde det fint ville de ikke sette meg i gang siden jeg var førstegangsfødene, men de sa at jeg måtte komme på regelmessige kontroller, 2 ganger pr uke og de ville ikke la meg gå over termin datoen. Nå kom han av seg selv 5 dager før termin og fødsel og alt gikk veldi fint og veldi raskt. Når jeg ble gravid med nr 2 så fikk jeg beskjed om at det var store muligheter for at jeg ville oppleve det samme igjen og måtte gå til fastlegen for kontroll 1 gang i mnd. Fikk ikke svangerskapsforgiftning med nr 2 da . Nå er jeg gravid for 3 gang i uke 11 og har allerede fått høyt bt, så lurer litt om jeg får det denne gangen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå