Anonym bruker Skrevet 23. september 2012 #1 Skrevet 23. september 2012 Vi eier en liten leilighet, har mye egenkapital i den. Vi har ett barn. Skrivet dette fordi vi tenker paa om vi har raad til ett til.. Vi har liten okonomi uten store muligheter for endring. Vi har samlet inntekt inkl barnetrygd paa 34 000 kr i mnd. Ingen dyre laan, kun studie og bolig. Vi har 150 000 i buffer. Noen i samme kategori som har to barn?
Gjest Sekretøsa Skrevet 23. september 2012 #3 Skrevet 23. september 2012 Hva betaler dere på huslån da? Og hvor mye har dere når alt er betalt? Barn i barnehage er rimelig billig kontra store barn;) vi har 3 mill i gjeld og inn ca 12.000 mer enn dere. Lever ikke fett, men ungene har det de trenger...
Anonym bruker Skrevet 23. september 2012 #4 Skrevet 23. september 2012 Virker som om ordet ressurssvak/sterk er blitt dib`s nye favoritt-ord.. Tviler ikke et sekund vennen på at det finnes de som er verre stilt enn deg og som får ting til å gå som smurt..
Kamomille Skrevet 23. september 2012 #5 Skrevet 23. september 2012 Det er vel ingen her som kan bestemme om dere har råd til flere barn eller ikke!! Inntekten deres har egentlig ingen ting å si. Det er forholdet mellom inntekter og utgifter som avgjør hva dere har råd til i tillegg til det dere bruker penger på i dag! generelt vil seg si at det er meningsløst å ha 150 000 kr i buffer samtidig som man har lån. Betal heller ned på lånet slik at dere har mindre renteutgifter hver måned!
Anonym bruker Skrevet 23. september 2012 #6 Skrevet 23. september 2012 Takker for svar, jeg er ikke ute etter annet en andres erfaringer, gode raad. Vet det ikke finnes en fasit, men det hjelper meg videre i tankeprossessen.. Vi har 15 000 etter at ALT er betalt, bolig, kommunale avgifter, strom, barnehage, sparing, tlf, tv, internett, everything! Marginalt dette foeler jeg.. HI
Anonym bruker Skrevet 23. september 2012 #7 Skrevet 23. september 2012 Flere innspill? Eller er alle her inne mer inntekt?
Mummimamma :) Skrevet 23. september 2012 #8 Skrevet 23. september 2012 Mener du virkelig selv at det er marginalt å 15000 igjen etter at regninger er betalt? Selv når dere har 150000 i buffer?
<3 2G <3 Skrevet 23. september 2012 #9 Skrevet 23. september 2012 15000 er bra det etter alle faste utgifter. Mange som har mindre enn det og har flere barn.
Major HotLips Houlihan Skrevet 23. september 2012 #10 Skrevet 23. september 2012 Så lenge dere klarer å holde utgiftene så lave som de er nå så vil jeg si at dere har god råd
Anonym bruker Skrevet 23. september 2012 #11 Skrevet 23. september 2012 Takker for svar, jeg er ikke ute etter annet en andres erfaringer, gode raad. Vet det ikke finnes en fasit, men det hjelper meg videre i tankeprossessen.. Vi har 15 000 etter at ALT er betalt, bolig, kommunale avgifter, strom, barnehage, sparing, tlf, tv, internett, everything! Marginalt dette foeler jeg.. HI Er det etter mat også?Kan dere fortsette å bo i leiligheten dere har også med ett barn til?
Anonym bruker Skrevet 23. september 2012 #12 Skrevet 23. september 2012 Takker for svar, jeg er ikke ute etter annet en andres erfaringer, gode raad. Vet det ikke finnes en fasit, men det hjelper meg videre i tankeprossessen.. Vi har 15 000 etter at ALT er betalt, bolig, kommunale avgifter, strom, barnehage, sparing, tlf, tv, internett, everything! Marginalt dette foeler jeg.. HI Er det etter mat også? Kan dere fortsette å bo i leiligheten dere har også med ett barn til? Nei, det er ikke inkludert mat. og nei, leiligheten maa eventuelt bygges ut. Kun 63 kvm.. Det avgjorde i grunn saken for meg.. Takk for innspill, skal kose meg det ene barnet jeg har, og det lille hjemmet jeg har..
M+M+baby2012 Skrevet 23. september 2012 #13 Skrevet 23. september 2012 Vi leier leilighet Har ikke noe på sparing Lever 3 på 23.000 i mnd Dere er ressurs sterke
Countess Skrevet 23. september 2012 #14 Skrevet 23. september 2012 Jøss! "skal kose meg med det ene barnet jeg har og det lille hjemmet jeg har." om du oppriktig lurer på om dere er ressurssvake når dere har 15.000 igjenn etter alt er betalt OG har 150.000 på buffer, så tror jeg du må få deg en virkelighetssjekk.
Gjest Juliea - kukløsklan Skrevet 23. september 2012 #15 Skrevet 23. september 2012 Dette må være troll. Eller muligens et ressurssvake menneske som skriver uten peiling! Men økonomien deres er ikke skakkjørt i allefal
LilleBamBam+EnTil Skrevet 23. september 2012 #16 Skrevet 23. september 2012 Heia. Tror vi er de som er "dårligst" stilt av svarene her da. Hehehe, men helt utrolig hva man klarer bare fantasien får jobbe. Vi har, når nr 2 er født. Ca 30 000 i mnd å klare oss på. Har ikke egen bolig, men sparer opp til siste rest av egenkapital. Frem til jeg får en større stilling er dette slik det blir. Nå er det 7 mnd til neste kommer, men vi sparer nå parallelt til bolig og løpende utgifter i permisjonstiden. På den måten har vi råd til 2 barn, frem til jeg får en levelig inntekt. Blir absolutt trangt, men vi gjør det beste ut av det.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2012 #17 Skrevet 23. september 2012 Heia. Tror vi er de som er "dårligst" stilt av svarene her da. Hehehe, men helt utrolig hva man klarer bare fantasien får jobbe. Vi har, når nr 2 er født. Ca 30 000 i mnd å klare oss på. Har ikke egen bolig, men sparer opp til siste rest av egenkapital. Frem til jeg får en større stilling er dette slik det blir. Nå er det 7 mnd til neste kommer, men vi sparer nå parallelt til bolig og løpende utgifter i permisjonstiden. På den måten har vi råd til 2 barn, frem til jeg får en levelig inntekt. Blir absolutt trangt, men vi gjør det beste ut av det. Du leste at hi skrev at de har "liten okonomi uten store muligheter for endring."?
jeem Skrevet 23. september 2012 #18 Skrevet 23. september 2012 Hmmm. Er dette seriøst? Syns svaret til HI ang.å bli boende i det lille huset med sitt ene barn var et merkelig svar i forhold til spørsmålet som ble stilt. Her har vi samlet 38.000 men har ikke annet lån en på hus. Bilen er gjeldsfri og vi har ikke mer studielån. Har dermed alt i alt 2,5 mill i lån. Planlegger å forsøke på vårt første barn rundt juletider,og ser inke problemet med flere barn etterhvert på denne økonomien.
Gjest ________ Skrevet 23. september 2012 #19 Skrevet 23. september 2012 Vi har det samme igjen etter å ha betalt alle regninger 15 000 (men våre faste avgifter er litt høyere) men vi har ingenting i "buffer" men ca 10 000 på en sparekonto og en 25000 i boligsparing enda vi eier en leilighet som er taksert 600 000 over det vi har i lån gruer jeg meg til å kjøpe større dyrere bolig enn det vi har nå for det er slik akkurat med penger, bruker 6-8000 på mat og 2000 i bensin, de andre 5000 vet jeg ikke hvor blir av, men det er alltids noe de går til, litt her og litt der
Anonym bruker Skrevet 23. september 2012 #20 Skrevet 23. september 2012 Hvis dere sitter igjen med 15000,- etter alt er betalt... Det er masse penger. Synes du selv at dere er resurssvake? Bruker dere opp de 15000 vær mnd? kan jeg få spørre om på hva? Hadde vi hatt 15000 igjen vær mnd etter alle utgifter hadde vært betalt.. Kunne fått gjort mye med de pengene! Vi har akkurat samme inntekt som dere.. og sitter kansje igjen med ett par tusen etter alle utgifter er betalt vær mnd.. Og jeg ser ikke på meg selv/oss som resurssvake, vi eier leilighet, bil, har alt det vi trenger. Er det ikke det som er målet da? selv om man ikke har masse penger og "sløse" med vær måned?
Anonym bruker Skrevet 23. september 2012 #21 Skrevet 23. september 2012 Takker for svar, jeg er ikke ute etter annet en andres erfaringer, gode raad. Vet det ikke finnes en fasit, men det hjelper meg videre i tankeprossessen.. Vi har 15 000 etter at ALT er betalt, bolig, kommunale avgifter, strom, barnehage, sparing, tlf, tv, internett, everything! Marginalt dette foeler jeg.. HI Kan ikke skjønne hvordan 15.000 kroner er lite penger etter at ALT er betalt?? Regn med et par tusen mindre i overskudd når dere får ett barn til, og dere vil uansett ha det bra økonomisk. Skjønner rett og slett ikke at du ikke ser det - mye vil ha mer. På grunn av tankene og levemåten dere kommer til å overføre det nye barnet, så bør dere kanskje ikke få et barn til. Materialistiske som dere høres ut som, hva godt kan et barn lære av dere. Det kalles ressurssvake foreldre, ikke snakk om at dere er ressurssvak økonomisk. Og hvorfor gidder jeg i det hele tatt å prøve å forklare deg dette?? Du er jo voksen selv (eller er du det?) og burde se det selv.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2012 #22 Skrevet 24. september 2012 Fatter ikke at folk skal svare saa nedlatende! Hi her. Har aldri klaget over okonomien eller sagt vi har lite. Jeg spoer fordi vi oensker oss ett barn til. Vi har ikke plass til det i denne leiligheten og vet vi ikke faar mer i boliglaan. Vi har ikke bil. Derfor blir det kun ett barn dessverre.. Og ja! Jeg er voksen og t.o.m norsk, bare pcen som ikke har norske bokstaver
Anonym bruker Skrevet 24. september 2012 #23 Skrevet 24. september 2012 Fatter ikke at folk skal svare saa nedlatende! Hi her. Har aldri klaget over okonomien eller sagt vi har lite. Jeg spoer fordi vi oensker oss ett barn til. Vi har ikke plass til det i denne leiligheten og vet vi ikke faar mer i boliglaan. Vi har ikke bil. Derfor blir det kun ett barn dessverre.. Og ja! Jeg er voksen og t.o.m norsk, bare pcen som ikke har norske bokstaver Forstår heller ikke det.Dere sier dere har 15 000 kr igjen nå. Det ville dere ikke hatt om dere skulle kjøpt større bolig og ha enda en unge i bhg/sfo og etterhvert i fritidsordninger. Det går også fort 8000 kr i mat når man er 2 voksne og 2 større unger. Dere sier at dere ikke vil ha mulighet til særlig større inntekt slik andre i jobb har så regner med dere er uføre eller lignende. Jeg syns du Hi er veldig lur som faktisk tenker over dette før dere tar en overtill avgjørelse om flere barn som flere både her inne og ellers gjør. De ender opp bitre over dårlig råd og skylder på NAV for at de ikke har nok penger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå