Gå til innhold

Hvordan er deres 5/6 åringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er mamma til to nydelige barn. jente på snart 5,5 år og gutt på 9 mnd.

Jenten har alltid vært en aktiv jente (svigermor kaller henne hyper-prinsessen).

Hun snakker som en foss og krever mye oppmerksomhet og voksen kontakt. Liker ikke å leke alene, om det er tegning eller barbie.

Hun har ofte venner på besøk og leker da veldig fint, men er veldig styrete, virker veldig viktig å være først/best. Hun har vært alenebarn og vært det eneste barnet i den utvidete familien i mange år-tror dette er et resultat av det da hun har vært et naturlig fokus i de fleste familiesammenkomster.

Hun er en herlig storesøster men blir sjalu på alle som får tilbringe mer tid med knotten enn hun, hun er rett å slett en minimamma som også her liker å styre og vil gjerne få "bestemme" hva lillebror skal leke med/hvor han skal krype osv. Dette er litt slitsomt i lengden og har mang en gang hatt samtaler med hun at hun og lillebror er barna mens pappa og jeg er foreldrene og sånn må det nesten være.

Hun er veldig distre og "hører dårlig". Må gjenta meg selv x antall ganger for å få oppmerksomheten hennes over på det som skal skje/beskjeder som skal mottas osv.

Hun har et temperament som er virkelig ut av en annen verden. Vi øver på at det er vanlig å føle sinne og det er fullstendig lov å bli sint og være uenig med oss voksne men at beskjeder alikevel skal gjennomføres uten skriking og hyling,tramping og frekke svar. Virker litt pubertal...

Hun er virkelig kosete og "barnslig" i lek med oss voksne, har alltid vært sånn, skal herjes med som en to åring osv. Det kjekkeste er leker som "nei, hjelpes, aner ikke hvor hun tok veien nå! lurer på om hun sitter på et fly til afrika!" "nei, jeg vil ikke tro at hun har gått for å ta å¨seg pysj, det er jo ikke likt henne" osv, da blir hun helt vill- "haha.. lurte deg mamma!" Hun er en solstråle og hissigpropp:)

hvordan er deres barn?

og hvordan takler dere styrete "småvoksne"?

er denne alderen en typisk prepubertal alder? føler jeg har en sur 13 åring her noen ganger;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten min på 5 år tuller alltid, sånn type springe ut fra badet når han skal legge seg, gjemmer seg i senga vår, elsker å plage lillesøsteren, later som at han ikke greier å kle på/av seg, ler/smiler om vi skal prate til ham ++ En som stort sett er i godt humør og må finne på noen sprell altså ;) (Bra det, men fortsatt forferdelig slitsomt i lengden :P )

Han hører sjeldent når han blir snakket til og vil gjerne være sjefen over hva folk skal gjøre og leke med.. men inn i mellom slår han til og er verdens snilleste som passer på lillesøster og hjelper mamman ;)

Men ja, jeg tror det er typisk for noen i den alderen å minne litt om tenåringer :P

Minste her på snart 3 derimot oppfører seg som en skikkelig fjortis til tider :P Grynter til svar og slenger med dører ;)

Skrevet

Ps: 5 åringen kan bli sinna han også altså, men det skjer heldigvis ikke så ofte.. og da får vi høre det ;) Frekk i munnen, HøY skriking og kan også finne på å kaste ting eller til og med slå etter oss.. begynner heldigvis å bli mindre av det.

Skrevet
Ps: 5 åringen kan bli sinna han også altså, men det skjer heldigvis ikke så ofte.. og da får vi høre det ;) Frekk i munnen, HøY skriking og kan også finne på å kaste ting eller til og med slå etter oss.. begynner heldigvis å bli mindre av det.

Ja får håpe det blir tilfellet her snart også, hun tyr til sinnet først i de fleste tilfeller. Og det er aldri hennes skyld;)

HI

Skrevet
Ja får håpe det blir tilfellet her snart også, hun tyr til sinnet først i de fleste tilfeller. Og det er aldri hennes skyld;) HI

så var jeg ikke anonym lengre:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...