Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 23. september 2012 #1 Skrevet 23. september 2012 Jeg er sykemeldt en uke på grunn av sene- og muskelbetennelse i beggeskuldre/armer. Har vært åpen om årsaken til sm på jobb, er jo ikke noe hemmelighet, ettersom jeg har gått slik i flere uker, og har prøvd å legge til rette på jobb. Men nå er jeg usikker på hvor «synlig» jeg kan være i uka som kommer. Må jeg holde meg hjemme? Har jo en toåring som krever litt utetid, og jeg kunne tenkt meg å besøke et par venninner, som jeg ellers aldri har overskudd til. Men er usikker på om det blir feil? Ingen ser jo hvor vondt jeg har i armene, spesielt på kvelden. Hadde vært bedre om jeg hadde brukt krykker, på en måte. For jeg er for dårlig til å jobbe (har snakket med sjefen om tilrettelegging/jobbe så mye jeg kan, fordi JEG ønsker det, men det blir for upraktisk for dem), men frisk nok til å gjøre normale ting.
mbea Skrevet 23. september 2012 #2 Skrevet 23. september 2012 Kom deg ut. Er ikke sunt å bare sitte inne. Har selv vert sykemeldt i lengre perioder Pga senebetendelse i armen, og ikke mulighet for tilrettelegging. Til slutt skiftet jeg jobb... Ta med deg 2 åringen ut du.
lUmlUm med tulla si Skrevet 23. september 2012 #3 Skrevet 23. september 2012 Jeg ser ikke noe galt i å gjøre ting du føler for å gjøre. Ingen har noe med hva du gjør når du er hjemme, på sykemelding eller ikke! Er det noen som kommenterer det, er det bare å snakke hardt i mot, og si at vedkommende ikke har noe med verken hvorfor du er sykemeldt, eller har noe med å blande seg inn i dine saker generelt. Kos deg med hva enn du vil gjøre
fisken2015 Skrevet 23. september 2012 #4 Skrevet 23. september 2012 Selvfølgelig må du ikke sitte inne. Kom deg ut og gjør det du kan/vil .-)
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 23. september 2012 #5 Skrevet 23. september 2012 Okei, da tenkte jeg rett da, er bare at jeg jobber med noen skikkelige «sladrekjerringer» som elsker å konspirere og fortelle til sjefen hva de «finner ut» :/
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 23. september 2012 #6 Skrevet 23. september 2012 Ikke for det, sjefen vet selvfølgelig også hvorfor jeg er sm, og jeg har ingen problem med at hun også vet at jeg gjør ting. Men det blir så lett baksnakking og sånt.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2012 #7 Skrevet 23. september 2012 Skjønner at du synes det er litt vanskelig å vite hvor mye man kan gå ut når man er i SM. Husker jeg hadde det sånn selv da jeg i vår var endel syk og av og til var en liten tur i byen. Som oftest var dette da kombinert med f.eks legebesøk/JM, men jeg unngikk lange utflukter nettopp for å unngå evt. sladder på jobb. Fra min egen jobb vet jeg om ei som var SM pga. psykiske plager og da ble det storståhei da noen oppdaget at hun hadde vært på ganske så heftig bursdagsfeiring gjennom Facebook.. Hunvarfor syk til å jobbe i uka, men frisk nok til å herje vilt på byen i helga..hmmm..
Hybelkanina Skrevet 23. september 2012 #8 Skrevet 23. september 2012 Gjør akkurat hva du vil når du er sykmeldt så lenge det ikke er ting som forverrer sykdomstilstanden din. Hensikten er jo at du skal få ro til å bli frisk og at besøk til venninner skal forverre en betennelse er lite sannsynlig så lenge du ikke går dit på armene Er man sykmeldt med feber og influensa så holder man gjerne sengen, men dette er noe annet. Uansett tenker jeg at det er lurt å la være å "flashe" alt man gjør en slik uke på Facebook, det kan fort bli upopulært hvis det når sladrehønene på jobben din. De trenger jo heller ikke vite hva du driver med!
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 23. september 2012 #9 Skrevet 23. september 2012 Ja, jeg kommer ikke til å annonsere mine aktiviteter på fb i hvertfall
stearin Skrevet 23. september 2012 #10 Skrevet 23. september 2012 Men en situasjon til, mens man er inne på temaet... Jeg er sykemeldt pga. psykiske plager, noe som er utrolig vanskelig. Legen oppfordrer meg sterkt til å være sammen med venner og komme meg ut. Hva gjør man om kollegaer seg en? Eller uansett? Bor i en liten by, det er veldig stor sjanse for å møte kollegaer når man drar på shoppingsenter (vi har bare 2).
Anonym bruker Skrevet 23. september 2012 #11 Skrevet 23. september 2012 Jeg var sykemeldt nesten 2 mnd. i sommer etter en operasjon. Var ute med venner, trente o.s.v. Sikkert folk som lurte, men hva så? Både jeg, legen og sjefen viste jeg ikke kunne jobbe. Reis ut og kos deg med barnet du.
Mamma_til_2 Skrevet 23. september 2012 #12 Skrevet 23. september 2012 Mine tanker er at er man sykemelt så er man sykemeldt fra jobben ikke fra det og leve, alle må ha frisk luft og kroppen har godt av litt mosjon i det fri, en sykemelding er ikke det samme som husarrest!
Anonym bruker Skrevet 23. september 2012 #13 Skrevet 23. september 2012 Jeg var sykemeldt i 5 uker før feriene for senebetennelse. Jeg ble oppfordret til å gå mye turer ute for å holde i gang blodsirkulasjonen. Dette i tillegg til behandling hos fysioterapaut og egentrening etter at selve betennelsen hadde gitt seg. Var innom jobben to ganger i ukene for å tilrettelegge stillingen min og for å holde meg oppdatert. Var tilgjengelig på telefon når de måtte trenge det. Så lenge det man gjør er for å bli bedre og ikke verre må og skal man gjøre det.
moota m storebror&lillebror Skrevet 23. september 2012 #14 Skrevet 23. september 2012 Jeg har vært sykemeldt i 1 år nå. Gikk akkurat over på aap. Grunnen til at jeg har vært sykemeldt var først carpal tunnel syndrom (nerve i klem i håndleddet). Etter operasjon av begge håndledd som ikke ble bedre er det smerter i ledd, hovne ledd, hodeverk, verk, verk, smerter, trøtthet og ikke minst skikkelige smerter Prøvde meg i jobb og det funket sånn halvveis, men tilslutt måtte jeg velge mellom jobben og livet mitt/familien. For jeg kunne jo jobbet litt om jeg ikke hadde hatt barn, ikke skulle gjort noe, men kunne lagt meg rett i senga når jeg kom hjem. Men slik er det ikke og derfor måtte jeg velge bort jobben. Har også vært åpen hele tiden med sjefen og de som spør hva som er problemet, men føler meg til tider dum når jeg har med barna på shopping etter sko. Jeg må, men det koster. Det koster alt jeg har å følge storesøster til sykehuset for å bytte gips på armen eks. Men jeg må jo gjøre det. Klarer det også, men på bekostning av andre ting.
Cat.68 Skrevet 23. september 2012 #15 Skrevet 23. september 2012 INGEN lege i verlden vil komme til å oppfodre noen til å isolere seg inne og bare stirre i vegge så lenge man har helse til å gjøre NOE. å gå på føtterne vil ikke være anstrengende, ei heller å sitte på en stol på en cafe, eller hos venner, med mindre du har så store smerter at du ikke klarer å løfte kaffekoppen.. men med gode venner vil de sikkert hjelpe deg i så fall . Gjør dette med GOD samvittighet, ikke bry deg om slarvekjerringer. Jeg har en kronisk sykdom og har virkelig fått føle baksnakking på kroppen, men skulle jeg ta det til meg ville livet mitt i perioder kun dreie sg om å stirre i veggen. Det blir man IKKE frisk av ihvertfall. Ikke overanstreng deg, og kjenn på grensene dine så skal du se du blir snart fin igjenn. Senebetennelser er noe herk. God bedring og kos deg så mye du kan tross smerter. Klem!
Kamomille Skrevet 23. september 2012 #16 Skrevet 23. september 2012 Sykmeldte skal absolutt ikke buse seg inne. Man skal kunne leve og bidra til familielivet utfra hva man klarer. Så lenge du ikke gjør ting som kan forverre eller vedlikeholde plagene dine, så er det ikke noe problem med hverken kafebesøk, eller en tur på lekeplassen! Til det mer generelle: Når man er sykmeldt, bør man holde seg borte fra aktiviteter på fritiden som kan minne om de arbeidsrelatert aktivitetene man er sykmeldt fra. Hvis man er sykmeldt pga smerter i armer/skuldre bør man f.eks ikke drive med klatring eller oppussing, Er man sykmeldt pga influensa, bør man ikke gå på teaterforestillinger eller kafebesøk. Har man sterk sosial angst er det merkelig hvis man legger ut det ene festbilde etter det andre på facebook, har man bekkenløsning, går man ikke tur over Besseggen i helgen osv!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå