Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er du for eller mot aktiv dødshjelp?

Når bør dette være greit / ikke greit ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er for,så lenge pasienten har bedt om å få dø over tid og det ikke hersker noen tvil om at pasienten oppriktig mener dette.

Skrevet

Hvis et menneske har sikkelig masse smerter og har det veldig vondt,synes jeg de bør få slippe,men synes det kommer helt an på hvordan ting er også synes jeg,men er vel både for og i mot egentlig. For eksempel han lamme mannen som var på tv for en stund siden,synes jeg burde få slippe

Skrevet

Det finnes en del hensyn å ta mener jeg. Det er lett å si at JA jeg er for, i visse tilfeller er jeg jo det. Men så er det jo slik da at noen må utføre denne handlingen. En ting er å slutte å spise og drikke selv som mange gamle gjør når det skranter og de har fått nok. Men hvem skal sette sprøyten? Er de de pårørende? Helsevesenet? Er det riktig å pålegge andre den belastning det er å ta et liv når man i prinsippet har avlagt en ed om å bevare liv...

Jeg må si at jeg er for passiv dødshjelp ved å ikke behandle og for å tilrettelegge slik at det er mulig for en som feks ikke har andre funksjoner å "trykke på en knapp" og på den måte ta sitt eget liv. Men jeg er ikke for å pålegge helsevesenet å aktivt ta liv....

Skrevet

både ja og nei. dette kommer jo an på sak til sak. og problemmet er nok hvem som skal avgjøre om personen skal få det eller ikke.

Skrevet

Helt klart for. Det blir jo ikke gjort aktivdødshjelp uten at personen har bedt om det selv.

Så er man dødssyk, samme hva slags alder, og har vondt la dem sleppe. Vi gjør det jo med dyra, så hvorfor ikke oss menesker og.

Skrevet

Vi lar ikke dyrene våre lide, hvorfor lar vi da våre nære og kjære gjøre det?

Så ja, jeg er for. Jeg ser mye lidelse nettopp pga. dette via jobben. Gamle mennesker som er mett på livet og ikke orker mer, de får ikke dø på en verdig måte. Joda, de kan sulte og tørste seg ihjel...dø langsomt og smertefult over tid. -Det- har vi lov til...men ikke å sette en sprøyte så de sovner fredelig inn.

Skrevet

I utgangspunktet syns jeg det burde være lov å få bestemme selv når man ikke vil eller orker mer av et pinefullt liv.Man må selvfølgelig være sikker på at det virkelig er dette personen vil, og ikke et resultat av f.eks. en depresjon som man kan behandle og der personen ville sett anderledes på saken etterpå.

Så er egentlig for aktiv dødshjelp. Men..... jobber selv i helsevesenet og hadde ikke klart å være den som satte siste sprøyta, for å si det sånn. Synes dette blir en stor belastning for helsearbeiderne.

Samtidig ville jeg satt pris på å få kunne bestemme selv dersom jeg var i en situasjon med smerter, uten håp om bedring osv.

Vanskelig tema. Vanskelig avgjørelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...