Anonym bruker Skrevet 22. september 2012 #1 Skrevet 22. september 2012 Er i en diskusjon her. Blir det riktig med 'er verdt og se' eller 'er vert å se'. Slik jeg ser det er ikke verbene 'er '(verdt) og 'se' sidestilte, så derfor blir rett skrivemåte: er verdt å se. Altså: The Hunger Games er verdt å se. Noen norskeksperter her?
Anonym bruker Skrevet 22. september 2012 #2 Skrevet 22. september 2012 verdt å se alltid å før et verb....
Anonym bruker Skrevet 22. september 2012 #3 Skrevet 22. september 2012 verdt å se alltid å før et verb.... Den regelen du presenterte der var vel litt i overkant generell? Det er ikke alltid å foran verb i infinitiv. Jeg liker å hoppe og danse.Her er hoppe og danse sidestilte verb, og knyttes sammen av og. Fordi jeg liker både det OG det. Jeg mener at i den setningen jeg skrev, kan ikke verbene anses som sidestilte, .og å blir derfor rett å bruke HI
LilleVilje Skrevet 22. september 2012 #4 Skrevet 22. september 2012 HI, du har helt rett Er verdt å se! Korrekt regelbruk. Hilsen norsklektor
Anonym bruker Skrevet 22. september 2012 #5 Skrevet 22. september 2012 Eller.. jeg liker å hoppe og å danse? :P (neida) Jeg setter også å i "verdt å se"
Anonym bruker Skrevet 22. september 2012 #6 Skrevet 22. september 2012 HI, du har helt rett Er verdt å se! Korrekt regelbruk. Hilsen norsklektor Takk Av og til trenger man bare en ytre brekreftelse, når en blir litt usikker. HI
Anonym bruker Skrevet 22. september 2012 #7 Skrevet 22. september 2012 verdt å se alltid å før et verb.... Den regelen du presenterte der var vel litt i overkant generell? Det er ikke alltid å foran verb i infinitiv. Jeg liker å hoppe og danse.Her er hoppe og danse sidestilte verb, og knyttes sammen av og. Fordi jeg liker både det OG det. Jeg mener at i den setningen jeg skrev, kan ikke verbene anses som sidestilte, .og å blir derfor rett å bruke HI det er da ikke noe verb.... det og det blir derfor rett....
Magia Skrevet 22. september 2012 #8 Skrevet 22. september 2012 verdt å se alltid å før et verb.... Den regelen du presenterte der var vel litt i overkant generell? Det er ikke alltid å foran verb i infinitiv. Jeg liker å hoppe og danse.Her er hoppe og danse sidestilte verb, og knyttes sammen av og. Fordi jeg liker både det OG det. Jeg mener at i den setningen jeg skrev, kan ikke verbene anses som sidestilte, .og å blir derfor rett å bruke HI Det har ikke noe med at de verbene ikke er sidestilte, verbet "er" er ikke i infinitiv, det er i presens, og skal derfor ikke ha noen "å" foran seg dersom det skulle stå alene en gang
Anonym bruker Skrevet 22. september 2012 #9 Skrevet 22. september 2012 verdt å se alltid å før et verb.... Den regelen du presenterte der var vel litt i overkant generell? Det er ikke alltid å foran verb i infinitiv. Jeg liker å hoppe og danse.Her er hoppe og danse sidestilte verb, og knyttes sammen av og. Fordi jeg liker både det OG det. Jeg mener at i den setningen jeg skrev, kan ikke verbene anses som sidestilte, .og å blir derfor rett å bruke HI Det har ikke noe med at de verbene ikke er sidestilte, verbet "er" er ikke i infinitiv, det er i presens, og skal derfor ikke ha noen "å" foran seg dersom det skulle stå alene en gang Sorry. Ser den. Litt for kjapp i tankerekken der. Men f.eks: Jeg har hørt at the hunger games skal være verdt å se. Her er ikke å være eller å se sidestile. Derfor blir det rett å bruke å i stedet for og. Gi meg gjerne bedre eksempler til poenget mitt HI
Anonym bruker Skrevet 22. september 2012 #10 Skrevet 22. september 2012 verdt å se alltid å før et verb.... Den regelen du presenterte der var vel litt i overkant generell? Det er ikke alltid å foran verb i infinitiv. Jeg liker å hoppe og danse.Her er hoppe og danse sidestilte verb, og knyttes sammen av og. Fordi jeg liker både det OG det. Jeg mener at i den setningen jeg skrev, kan ikke verbene anses som sidestilte, .og å blir derfor rett å bruke HI det er da ikke noe verb.... det og det blir derfor rett.... Det og det ble brukt for å vise at hoppe og danse var sidestilte. Selvfølgelig er ikke det et verb, men et påpekende pronomen. HI
Magia Skrevet 22. september 2012 #11 Skrevet 22. september 2012 verdt å se alltid å før et verb.... Den regelen du presenterte der var vel litt i overkant generell? Det er ikke alltid å foran verb i infinitiv. Jeg liker å hoppe og danse.Her er hoppe og danse sidestilte verb, og knyttes sammen av og. Fordi jeg liker både det OG det. Jeg mener at i den setningen jeg skrev, kan ikke verbene anses som sidestilte, .og å blir derfor rett å bruke HI Det har ikke noe med at de verbene ikke er sidestilte, verbet "er" er ikke i infinitiv, det er i presens, og skal derfor ikke ha noen "å" foran seg dersom det skulle stå alene en gang Sorry. Ser den. Litt for kjapp i tankerekken der. Men f.eks: Jeg har hørt at the hunger games skal være verdt å se. Her er ikke å være eller å se sidestile. Derfor blir det rett å bruke å i stedet for og. Gi meg gjerne bedre eksempler til poenget mitt HI "Skal være" er heller ikke infinitiv, det er presens futurum. Hehe Skal ikke være lett dette her! Men det holder vel at regelen er at "å" er infinitivsmerke som står foran verb i infinitiv, bortsett fra i tilfeller der det ramses opp flere verb etter hverandre - da bindes de sammen, og likestilles, med "og".
2 hjertegull :) Skrevet 22. september 2012 #12 Skrevet 22. september 2012 Kaster meg med her Jeg er nok over gjennomsnittet nøye på rettskriving, og må derfor spørre dere som kan... Er helt med på den om at når to verb ramses opp bindes de med 'og', selv om det er i infinitiv. Men i HI's eksempel 'er verdt å se', så er jo ikke 'verdt' et verb. Så da skjønner jeg egentlig ikke problemet.. Trodde det var bare når det sto et verb på hver side av 'og/å'.. Dårlig å forklare ser jeg, men er det noen som skjønner som kan forklare?
Gjest sug lut Skrevet 23. september 2012 #13 Skrevet 23. september 2012 [quote name=2 hjertegull ' timestamp='1348358040' post='144570434] Kaster meg med her Jeg er nok over gjennomsnittet nøye på rettskriving, og må derfor spørre dere som kan... Er helt med på den om at når to verb ramses opp bindes de med 'og', selv om det er i infinitiv. Men i HI's eksempel 'er verdt å se', så er jo ikke 'verdt' et verb. Så da skjønner jeg egentlig ikke problemet.. Trodde det var bare når det sto et verb på hver side av 'og/å'.. Dårlig å forklare ser jeg, men er det noen som skjønner som kan forklare? "er" er fremdeles et verb.
2 hjertegull :) Skrevet 23. september 2012 #14 Skrevet 23. september 2012 [quote name=2 hjertegull ' timestamp='1348358040' post='144570434] Kaster meg med her Jeg er nok over gjennomsnittet nøye på rettskriving, og må derfor spørre dere som kan... Er helt med på den om at når to verb ramses opp bindes de med 'og', selv om det er i infinitiv. Men i HI's eksempel 'er verdt å se', så er jo ikke 'verdt' et verb. Så da skjønner jeg egentlig ikke problemet.. Trodde det var bare når det sto et verb på hver side av 'og/å'.. Dårlig å forklare ser jeg, men er det noen som skjønner som kan forklare? "er" er fremdeles et verb. Hehe, jo takk, det vet jeg Men 'er' står jo fremdeles ikke foran 'og/å', og heller ikke infinitivsform. Var visst dårligere å forklare enn jeg trodde Trodde det var bare de to ordene som står direkte på hver side av og/å som skulle vurderes..
Gjest sug lut Skrevet 23. september 2012 #15 Skrevet 23. september 2012 [quote name=2 hjertegull ' timestamp='1348383011' post='144570542] [quote name=2 hjertegull ' timestamp='1348358040' post='144570434] Kaster meg med her Jeg er nok over gjennomsnittet nøye på rettskriving, og må derfor spørre dere som kan... Er helt med på den om at når to verb ramses opp bindes de med 'og', selv om det er i infinitiv. Men i HI's eksempel 'er verdt å se', så er jo ikke 'verdt' et verb. Så da skjønner jeg egentlig ikke problemet.. Trodde det var bare når det sto et verb på hver side av 'og/å'.. Dårlig å forklare ser jeg, men er det noen som skjønner som kan forklare? "er" er fremdeles et verb. Hehe, jo takk, det vet jeg Men 'er' står jo fremdeles ikke foran 'og/å', og heller ikke infinitivsform. Var visst dårligere å forklare enn jeg trodde Trodde det var bare de to ordene som står direkte på hver side av og/å som skulle vurderes.. Nei, det kan være mange andre elementene mellom verbene:Jeg BAKTE alleslags småkaker OG VASKET huset.
2 hjertegull :) Skrevet 23. september 2012 #16 Skrevet 23. september 2012 [quote name=2 hjertegull ' timestamp='1348383011' post='144570542] [quote name=2 hjertegull ' timestamp='1348358040' post='144570434] Kaster meg med her Jeg er nok over gjennomsnittet nøye på rettskriving, og må derfor spørre dere som kan... Er helt med på den om at når to verb ramses opp bindes de med 'og', selv om det er i infinitiv. Men i HI's eksempel 'er verdt å se', så er jo ikke 'verdt' et verb. Så da skjønner jeg egentlig ikke problemet.. Trodde det var bare når det sto et verb på hver side av 'og/å'.. Dårlig å forklare ser jeg, men er det noen som skjønner som kan forklare? "er" er fremdeles et verb. Hehe, jo takk, det vet jeg Men 'er' står jo fremdeles ikke foran 'og/å', og heller ikke infinitivsform. Var visst dårligere å forklare enn jeg trodde Trodde det var bare de to ordene som står direkte på hver side av og/å som skulle vurderes.. Nei, det kan være mange andre elementene mellom verbene:Jeg BAKTE alleslags småkaker OG VASKET huset. Ok, men her er jo ikke verbene i infinitiv uansett.. Jeg ble ikke noe klokere, but thanks for trying
Anonym bruker Skrevet 23. september 2012 #17 Skrevet 23. september 2012 [quote name=2 hjertegull ' timestamp='1348389840' post='144570754] [quote name=2 hjertegull ' timestamp='1348383011' post='144570542] [quote name=2 hjertegull ' timestamp='1348358040' post='144570434] Kaster meg med her Jeg er nok over gjennomsnittet nøye på rettskriving, og må derfor spørre dere som kan... Er helt med på den om at når to verb ramses opp bindes de med 'og', selv om det er i infinitiv. Men i HI's eksempel 'er verdt å se', så er jo ikke 'verdt' et verb. Så da skjønner jeg egentlig ikke problemet.. Trodde det var bare når det sto et verb på hver side av 'og/å'.. Dårlig å forklare ser jeg, men er det noen som skjønner som kan forklare? "er" er fremdeles et verb. Hehe, jo takk, det vet jeg Men 'er' står jo fremdeles ikke foran 'og/å', og heller ikke infinitivsform. Var visst dårligere å forklare enn jeg trodde Trodde det var bare de to ordene som står direkte på hver side av og/å som skulle vurderes.. Nei, det kan være mange andre elementene mellom verbene: Jeg BAKTE alleslags småkaker OG VASKET huset. Ok, men her er jo ikke verbene i infinitiv uansett.. Jeg ble ikke noe klokere, but thanks for trying Jeg liker å bake allslags småkaker OG vaske huset. Same shit.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2012 #18 Skrevet 23. september 2012 min huskeregel er ihvertfall å se på ordet som kommer etter og/å om det er et verb... stort sett så skal det være å der det er verb lit slutt. Men ikke når man ramser opp flere verb...for å binde da, skal man bruke og. jeg bakte småkaker , og vasket huset. (altså binding i ordet) jeg bakte småkaker, og jeg likte å vaske huset.
stearin Skrevet 23. september 2012 #19 Skrevet 23. september 2012 Skjønner ikke hva det er å diskutere over, "...verdt å se" er selvfølgelig riktig. "...verdt og se" høres jo merkelig ut og blir absolutt helt feil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå