Anonym bruker Skrevet 22. september 2012 #1 Skrevet 22. september 2012 jeg har en gutt som blir 2 år om 2 uker. han viser ingen interrese i å prøve å lære å prate. han sier ikke mamma og pappa til oss engang. men han kan si det hvis jeg sier " kan du si mamma". men bare de gangene han " gidder". han forstår myw. gjør alt vi ber han om, f.eks kan du lukke døra, kan du gå å legge deg i sengen osv. han sier få ord: takk, hei, ade ( ha det) te go ( vær så god), men han bruker de ikke ofte å ikke altid til riktig tid. bør jeg bekymre meg noe ? skal snart på 2-års kontroll!
Anonym bruker Skrevet 22. september 2012 #2 Skrevet 22. september 2012 2 åringer er veldig forskjellig... noen snakker masse og andre lite... men det pleier å løsne for de fleste rundt 2-3årsalderen... noen kan være helt stumme til de bestemmer seg for å snakke, og snakker da i hele setninger... jeg hadde ikke vært bekymret hvis alt annet er i orden vel og merke... språket kan ofte henge sammen med andre problemer, og da ville jeg kanskje tatt det mer alvorlig...
Anonym bruker Skrevet 22. september 2012 #3 Skrevet 22. september 2012 Noen barn er sein å prate, mens andre er tidlig. Selv var gutten her nesten fire år før han begynte ordentlig å prate. Han sa "ai" og det ble sagt til alt. Han brukte det ordet, men i forskjellige tonefall. Etterhvert skjønte vi faktisk hva han mente også. Eneste andre ordet han sa var "oia", og det var far. Han var veldig glad i faren min, og de to hadde ett helt spesielt bånd, så det lærte han seg utrolig nok å si før mamma og pappa. Ta å prat med helsesøster på 2-årskontrollen, men det varierer veldig fra barn til barn Plutselig kommer språket til å eksplodere, men kanskje det bare må løsne og at han må bli tøffere. Bare prat med han, spørr om han kan si ting og ikke gi opp. Vis at dere lærer han å prate, selv om han ikke er interessert. Når han sier noe, ros han så han skjønner det er bra. Det går seg til skal du se, lykke til
Anonym bruker Skrevet 22. september 2012 #4 Skrevet 22. september 2012 tusen takk for svar dere begge. nå kan mor sove litt bedre i natt. ja jeg har virkelig fått erfare at det er store forskjeller på 2 åringer. jeg har en datter på 9 og hun pratet som en foss på hans alder. har mest vært bekymret på hans manglende interesse! .
Anonym bruker Skrevet 22. september 2012 #5 Skrevet 22. september 2012 tror også gutter er litt tregere med å interressere seg for språket...
Anonym bruker Skrevet 22. september 2012 #6 Skrevet 22. september 2012 Vår gutt ville heller ikke snakke når han var i den alderen. Og jeg spurte og spurte helsesøstera til ungene om jeg trenger å bekymre meg, men hun sa alltid nei, ingenting å bekymre seg for enda. Man kunne liksom se på han at han ville ikke snakke, ikke om jeg spurte han heller "kan du si..." Var som om han visste at han ikke klarte det, så da ville han ikke. Selvom når han først gjorde det, så skrøyt jeg masse av han.. Nå er han snart 3 år, og har kommet se KJEMPE mye. Snakker som en foss. Ikke tydelig enda, men han tør iallefall snakke Og jeg forstår det han sier godt. Og jeg har hørt eksempler der ungen ikke vil si noen ting, helt til de en dag bare begynner, sånn helt plutselig Så er sikker på at du ikke trenger å bekymre deg Men sånn helt til slutt. Har hørt om de har problemer med å blåse ut luft (som å blåse ut et lys, eller blåse i ei fløyte) så kan det være litt vanskelig å lære å snakke. Så du kan jo skjekke bare om han klarer å blåse
Anonym bruker Skrevet 22. september 2012 #7 Skrevet 22. september 2012 Eldstejenta begynte ikke å snakke før hun var 3,5år. Da startet hun med lange settninger og var veldig flink til å snakke uten om at det hørtes ut som hun snakket inne i en blikkboks. Det er så morsomt å se på videoo fra henne på den tiden. Nå er hun 9år og er over gjennomsnittet god i norsk og engelsk, så at hun var treg med å prate har ikke gjort at hun er tregere enn anre på skolen nå. Jeg er glad jeg hadde en helsesøster som sa jeg skulle ta det med ro med denne snakkingen, hun var helt sikker på at den kom, og det gjorde den. Jeg var også veldig treg med å prate. Jeg var litt over tre år før jeg sa mitt første ord, og da snakket jeg ordrett. Mamma mente jeg hadde liggi på ladning, for når jeg først begynte å prate så var alle ord og uttaler riktige. Lange settninger osv. Så lenge som barnet forstår hva du sier, og hun kan si noe innimellom så ville jeg tatt det med ro.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2012 #8 Skrevet 22. september 2012 hehe vittig du nevnte det med å blåse for ikveld har han prøvd å blåse ut noe telys:-) jeg har også lest at noen begynner plutselig å prate men det virker bare så fjernt og "uoppnåelig:-)))) . hååååper at det skjer. krysser fingre og tær
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå