Gå til innhold

Ang mat budsjett..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir gal av "små forbruk" hos samboeren, han kjøper ting på innpuls, noe som tærer på økonomien, så nå skal jeg innføre noe strengere budsjett.

Men.. Hvor mye bruker dere på mat pg mnd, dere som er 2 voksene og 2 barn under 2 år?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man har gjerne fokus på middag, det er riktignok den største utgiftsposten, eller der det er vanskeligst å spare. MEN den største delen av matbudsjettet går nok på alle mulige andre ting.

Pålegg, brød, frokstbalndinger, yogurter, juser, sagter. MYE å spare på alt det andre.

Skrevet

Spør ikke om sparing, men budsjett og hvor mye jeg bør beregne i mat busjettet, handler ikke om at vi må spare inn på noe, men at han handler krimskrams (cd,dvd, godis i ukedager, ting til bil, leker osv osv) Tror det er lettere å begrense det, om han kun har en vis sum til "anet"

Skrevet

I stedenfor og kjøpe dyre frokostblandinger så er vi begynnt og kjøpe havregryn i steden, koster vel 8 kr for en pakke..Mye sunnere er det også, dessuten kan vi variere med og lagre havregrøt. Sunt, godt og mettende :) Vi fant ut at vi sparte en del penger ved bare slike små tiltak.

Det er ofte slike småkjøp som er den største pengeslukeren i lengden. Feks så syns vi at det er himmla dyrt og kjøpe biff men vi kan fort kjøpe et par frokostblandinger til 30 kr styk, en sjokolade her og der, en flaske brus, en pakke kjeks osv altså mange småting som vi fint kan klare oss uten men kjøper det for "det koster jo ikke så mye" men det blir faktisk himmla mye penger i lengden.

Skrevet
I stedenfor og kjøpe dyre frokostblandinger så er vi begynnt og kjøpe havregryn i steden, koster vel 8 kr for en pakke..Mye sunnere er det også, dessuten kan vi variere med og lagre havregrøt. Sunt, godt og mettende :) Vi fant ut at vi sparte en del penger ved bare slike små tiltak. Det er ofte slike småkjøp som er den største pengeslukeren i lengden. Feks så syns vi at det er himmla dyrt og kjøpe biff men vi kan fort kjøpe et par frokostblandinger til 30 kr styk, en sjokolade her og der, en flaske brus, en pakke kjeks osv altså mange småting som vi fint kan klare oss uten men kjøper det for "det koster jo ikke så mye" men det blir faktisk himmla mye penger i lengden.

Nok en gang, jeg er ikke ute etter spare tips! Men ca hvor mye manpleier å regne som måndes beløp på mat.. Vi har ikke dårlig økonomi, men samboeren kjøper krimskrams som aldri blir brukt, så derfor vil jeg sette opp budsjett på alt vi skal bruke av penger, så han må forholde seg til det..

Skrevet

Du skrev matbudsjett i overskriften, så da er det ikke rart at det er det du får tips om.

Jeg ville ha blitt enig med mannen om et fastbeløp dere skal bruke til dagligvarer.

Ville så ha tatt beløpet ut i cash og fordelt det i 4 like store beløper per uke og eventuelt også tatt vare på kvitteringene.

Dersom dere er enige om å bruke 2000,- i uka er det alt dere skal bruke.

Pass på at dere kun bruker av kontantene.

Dere vil da måtte begrense dere innenfor det fastsatte beløpet og mannen vil være nødt til å prioritere der etter.

Dersom du ønsker andre svar bør du kanskje formulere deg bedre. Du får det du spør om!

Skrevet
Du skrev matbudsjett i overskriften, så da er det ikke rart at det er det du får tips om. Jeg ville ha blitt enig med mannen om et fastbeløp dere skal bruke til dagligvarer. Ville så ha tatt beløpet ut i cash og fordelt det i 4 like store beløper per uke og eventuelt også tatt vare på kvitteringene. Dersom dere er enige om å bruke 2000,- i uka er det alt dere skal bruke. Pass på at dere kun bruker av kontantene. Dere vil da måtte begrense dere innenfor det fastsatte beløpet og mannen vil være nødt til å prioritere der etter. Dersom du ønsker andre svar bør du kanskje formulere deg bedre. Du får det du spør om!

Jeg spør hvor mye det er normalt å regne for matbudsjett på en mnd for 2 voksene og 2 barn under 2år..Jeg spør ikke om budsjett ellers, eller hvor vi kan spare penger i matveiene.. OG har enda ikke fått svar på det som jeg spør om!

Ser ikke hordan dette kan mistolkes; "Hvor mye bruker dere på mat pg mnd, dere som er 2 voksene og 2 barn under 2 år?"

Skrevet

Vi bruker ca 8-9000! Men skulle virkelig kunne klart oss på mindre hadde vi greid d! To voksne og en under 2år og en over;)

Skrevet
Du skrev matbudsjett i overskriften, så da er det ikke rart at det er det du får tips om. Jeg ville ha blitt enig med mannen om et fastbeløp dere skal bruke til dagligvarer. Ville så ha tatt beløpet ut i cash og fordelt det i 4 like store beløper per uke og eventuelt også tatt vare på kvitteringene. Dersom dere er enige om å bruke 2000,- i uka er det alt dere skal bruke. Pass på at dere kun bruker av kontantene. Dere vil da måtte begrense dere innenfor det fastsatte beløpet og mannen vil være nødt til å prioritere der etter. Dersom du ønsker andre svar bør du kanskje formulere deg bedre. Du får det du spør om!
Jeg spør hvor mye det er normalt å regne for matbudsjett på en mnd for 2 voksene og 2 barn under 2år..Jeg spør ikke om budsjett ellers, eller hvor vi kan spare penger i matveiene.. OG har enda ikke fått svar på det som jeg spør om! Ser ikke hordan dette kan mistolkes; "Hvor mye bruker dere på mat pg mnd, dere som er 2 voksene og 2 barn under 2 år?"
Hun skrev jo f.eks 2000 kr i uke så du fikk ett svar.

Vi bruker også ca. 8000 kr i mnd.

Skrevet

Skal dere virkelig "sette kniven på strupen" så kan dere muligens klare dere på 4-5000 kr i mnd. Men det krever planlegging. Sett opp ukesmenyer og handl for 14 dager i strekk sånn at dere alltid har mat i hus og ikke må stikke på butikken for og handle småting hver dag.

Aller helst bør dere ta ut pengene i kontant sånn at dere kan se hvor mye dere faktisk kan bruke. Snakk med mane din og få han med deg, få han til og skjønne at dere ikke har råd til at han kan kaste bort penger på tull. Evt vis han konto utskrifter og vis han hvor mye penger han faktisk bruker på tull. Han tenker sikkert at det kostet jo ikke så mye og 20 kr for en brus er jo ikke mye penger, men det blir masse penger i lengden.

Skrevet

Vi er to voksne og to barn, 1 og 5 år.

Jeg har prøvd og prøvd å ha så lavt som mulig matbudsjett, og funnet ut at 2000 Kr i uka MÅ vi ha for å leve med god, sunn, variert mat i tillegg til andre husholdsartikler og litt kos.

Jeg er nok litt for glad i variert mat til å kunne leve på mindre. Som sagt så har jeg prøvd lenge å leve på mindre, men det blir for stusselig.

Så 8000 Kr i mnd hos oss.

Skrevet

Du må nesten bare prøve deg fram. Noen har budsjett på 4000, vi har nok en ugift på ca. 12000. Vi kjøper noe vi ikke trenger som blader, litt sigaretter, brus o.l. men det er ikke store utgifter. Tipper vi kunne klart oss med 9000. Har et kosthold som koster en del. Spiser mye kjøtt og ferske grønnsaker. Det går f.eks 35 kr. i avocado hver enste dag. Vi er to voksne og tre små barn.

Skrevet

Vi bruker mellom 4-5000.

• 1 måned senere...
Skrevet

Vi er 2 voksne og 2 barn(1,5 år og snart 4 år) og har klart oss fint på 4000 i mnd de siste 2,5 årene. Har økt til ca 5000 de siste mnd.

Planlegger innkjøpene godt, prøver å unngå "fristelser" og lager det meste fra grunnen.

Skrevet

SIFO beregner ca 4880,- kr pr mnd hvis et barn er et år og et barn er under et år til mat og drikke. Legg til ca 1000,- til andre husholdningsartikkler og ting som bleier, sjampo ol som man kjøper i matbutikken. Ca 6000,- pr mnd burde da være et stramt men greit budsjett.

Skrevet

SIFO beregner ca 4880,- kr pr mnd hvis et barn er et år og et barn er under et år til mat og drikke. Legg til ca 1000,- til andre husholdningsartikkler og ting som bleier, sjampo ol som man kjøper i matbutikken. Ca 6000,- pr mnd burde da være et stramt men greit budsjett.

Den funker vel umulig om man tar hensyn til at yngste barnet er flaske barn, her går det med 1515 kroner i mnd på mme..

Skrevet

Den funker vel umulig om man tar hensyn til at yngste barnet er flaske barn, her går det med 1515 kroner i mnd på mme..

Selvfølgelig e ikke det noe som stemmer for alle, men hvor mye drikker ungen? En pakke koster vel ca 100 kr. for en pakke som gir drøyt 6 liter. Det blir 3 liter om dagen! Så mye drakk i hvertfall aldri mine.

Skrevet

Hei:) vi har en felles matkonto, med kort. Vi er 2 store og to små, og vi overfører 4000 hver pr. Mnd. :)

Vi har begynt med å skrive middagspkan for en uke av gangen, og handler inn 1 gang i uken. Det gjør alt mye lettere og mer oversiktlig:)

Skrevet

Selvfølgelig e ikke det noe som stemmer for alle, men hvor mye drikker ungen? En pakke koster vel ca 100 kr. for en pakke som gir drøyt 6 liter. Det blir 3 liter om dagen! Så mye drakk i hvertfall aldri mine.

Så drikker ikke alle bebyer mme som du kjøper i butikken, boksen vi kjøper, får vi kuntak i på apoteket, koster 303 kr og holder 3.5-6 dager (alt etter hvor mye fast føde ungen orker)..

Ungen reagerer på de i butikken, men likevel får vi ikke blåresept, for det gir ikke utslag på testing.

Skrevet

Vi bruker 8-10 000 tror jeg. To voksne, en baby og en på 2,5 år. Dette inkluderer alt som kjøper på matbutikken, også bleier, vaskemidler, godis, øl, blader, osv.

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Her går det 4000-5000 i mnd, ved "god mnd" (når samboeren har jobbet betydelig overtid) så bruker vi gjerne opp mot 8000, men da kjøper vi inn en del frysevarer som holder lenge, boksmat, bakevarer osv, så vi minsker utgiftene ved dårlige mnd igjen, da kan vi fint leve på 2000-3000 i mnd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...