Gå til innhold

Inspirert av tråden om julefeiring!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi feirer annenhvert år med mine foreldre, og hos mannes far, med hans nye kone og tvillinger på 5 år. Jeg foretrekker absolutt jul hjemme med min fam. fordi det er en helt egen stemning, en helt spesiel ro som bare er der! Vi har ikke plass til å ha alle her, og det er jeg glad for, for min og sambos fam er full kræsj. Verste jeg vet er å feire jul med de! Gleder meg til stort hus, og egene tradisjoner HVERT år i steden for hyggelig jul kun annenhvert år.

Når vi feirer hos min fam., de bor like borti gata, foregår det slik:

-Møtes kl 15 i kirken. Går sammen derfra til selskapet, og mannen min er ikke med i kirken så han kommer rett til selskapet med bilen full av gaver.

-Koser oss med de andre gjestene, snakker om forskjellig. Ungene leker med det de har fått av nissen på morgenen.

- Spiser, sitter leeenge til bords. Ungene også, i hvertall frem til barnetv. Alle får det de vil spise, så vi har alltid ribbe, julepølser grove/fine, skinkestek, kalkun, pinnekjøtt og medisterkaker.

-Etter mat rydder vi opp, litt røykepause og kaffe.

- Nissen kommer. Så begynner vi på pakkene. Det deles ut en, alle ser hva som blir åpnet, før vi går til neste. Bruker gjerne 5-6 timer på det. Koser oss med kaffe/kaker/vin underveis.

- Etterpå bare slapper vi av, skravler osv. Selskapet er gjerne ikke over før rundt 03. Alle forsyner seg gjerne med maten igjen uttover kvelden/natta.

Ungene kan legge seg når de vil, men er stort sett oppe med oss hele tiden..

Feiring hos mannen's familie:

-Kommer kl 1700 til middag, som består av klissvåte poteter, ribbe og HVIT saus! Helt vanlig hvit posesaus. Begynte faktisk å gråte første gangen. Alle spiser så fort de kan, for ingen har noe å snakke med hverandre om, så sitting til bords blir bare pinlig.

-Under mat hyler og skriker ungene etter gave, og får utdelt en liten haug de får rive opp. Rett etter mat blir gavene som ligger under treet fordelt i hauger til mottakerne, så er det om å gjøre å åpne alt sitt fort som f*! Man får ikke med seg hva man får fra hvem.

-Is til ungene

- Innen kl. er 21 er julefeiringa over, pakker bilen full og er hjemme i god tid før 21.30

God jul!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når man har 2 familier må man jo bare dele seg dessverre,selvom du som jeg skjønner godt vil feire med din familie

Skrevet

Kan du ikje ha svigerfamilien hjemme hos dere? Så styrer dere mat og opplegg.

Skrevet

Eg synes det er hyggelig å feire med svigerfamilien, sjølv om det ikkje blir akkurat som heime. Det gjer ingenting at vi skal vere hjå dei i år. Men eg gler meg til det blir naturleg å feire heime og heller invitere, det er noko med å legge seg i eiga seng når kvelden er omme..

Skrevet

Da tar du med deg de tingene du synes mangler til middagen hos svigerforeldrene, kjøper noe godis du kan bestilke barna til å holde seg mer i ro med, og foreslår en ny ordning på gaveåpningen.

Gjest Kira bjeffer!
Skrevet

Hvis man kan bruke ordet heldig, så er jeg vel kanskje det. Rett og slett fordi vi feirer jul hos min familie hvert år.

Mannen min sin familie har aldri invitert oss eller inkludert oss i julefeiringen. Mannen min har ikke feiret jul sammen dem siden han flyttet hjemmefra som 16-åring, men heller hos sin beste venn. Så sånn er det hos oss!

Skrevet

guri så glad jeg er som har oppegående svigerfamilie. Her spør de hva svigerbarn pleier å ha til julemat, de styrer og lager til så alle skal ha det bra og i det hele tatt. Vi har feiret annethvert år, men nå har vi eget hus og de som vil kan komme. Det gjelder for begge sider. kommer alle blir vi over 20 personer. det er våre foreldre, besteforeldre og søsken med familie. Og alle kommer overens :)

Skrevet

Lurer veldig på hvem som lager all maten hjemme hos dine foreldre mena ALLE er i kirken. Ribbe, pinnekjøtt, kalkun, pølser, medisterkaker osv lager seg vel ikke selv.......

koselig for dere men kanskje ikke like koselig for kokka eller?

Skrevet

Enig med #9, hvem i alle dager lager all denne maten?? Og hvor mange er dere egentlig siden det er så innmari mye forskjellig mat?

Forstår at du foretrekker å feire med din egen familie, men hva med å prøve å gjøre det beste ut av situasjonen? Du kan jo faktisk foreslå for svigers at dere kan prøve noe nytt? Regner ikke med det er noen som blir sure om du f.eks foreslår at dere åpner pakkene på en annen måte?

Dessverre så er det også sånn at alle ikke er like flinke til å lage mat.. Hva med å foreslå at du kan være med å tilberede maten da? Evt bidra ved å ta med mat?

Lurer også på hvorfor ingen prater sammen under måltidet? Dere er jo der dere også, så dere har jo mulighet til å bidra til fine samtaler ved bordet...

Skrevet

Her har vi det på omtrent samme måte når vi feirer hos min familie, det er kjempekoselig. :)

Det med å bruke tid på julegavene var det faktisk svogeren min som innførte, det gjorde vi ikke før han kom inn i bildet. Så det kan jo være mulig å komme med forslag til endringer hvis de er mottakelige for det. :)

Her er det mannen min som tar seg av matlagingen (hjemme hos mine foreldre) mens resten er i kirken. Han er bare glad for å slippe å være med. ;) Men mye gjøres jo klart på forhånd også, så det er et samarbeidsprosjekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...