Gå til innhold

Strekkmerker og høyde...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei venninne som mener at høye damer ikke får strekkmerker. Jeg er 177 cm, hadde liten mage og fikk ikke, så kan ikke motbevise henne heller.

Jordmoren sa at høye damer bærer barnet mer inntil ryggen og får liten mage. Men jeg mener da jeg har sett høye damer med stoor mage også..

Stemmer dette med dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke om 172 er høyt, men jeg fikk stor mage og strekkmerker under magen mot slutten. Men gikk vel opp ca 25kg også da, og var sylslank før graviditeten. Det har sikkert litt å si. :)

Skrevet

Jeg er 176. Hadde ganske liten mage, og fik strekkmerker kun der hodet lå de siste ukene av svangerskapet.

Men jeg har en drøss med strekkmerker fra generell vektoppgang tidlig i 20-årene :-(

Gjest Ballongmamma
Skrevet

Det var trivlig lesing, Kengumamma :D Jeg er 159 selv og har foreløpig klart meg fri for merker. Er snart i uke 32 nå, så det er jo en stund igjen, men jeg håper de glimrer med fravær.

Skrevet

Det har med hormoner i kroppen å gjøre. Jeg er 173 cm, veide 64 da jeg ble gravid, la på meg 12 kg og ser ut som en gammel skrukke. Har strekkmerker fra knærne til over brystene. Magen er full, lårene er full og rompa er full....

Skrevet

Gener, alder, hudfarge og flaks/uflaks er visst de viktigste faktorene i forhold til utviklingen av strekkmerker. Unge mødre og de med mørk hud er visst litt mer utsatt.

Skrevet

Jeg er høy og tynn, får stor mage i svangerskapa. Ingen strekkmerker.. Tror det er mer gener.

Skrevet

Min mor, mormor og farmor har ikke strekkmerker.

Derimot fikk jeg det da jeg fra jeg var ca 15 til 22 gikk opp vel 25 kilo. Selv om jeg i andres øyne spiste forholdsvis sunt (bortsett fra masse sjokolade) så spiste jeg egentlig altfor, altfor mye karbohydrater og for lite proteiner og fett. Har ikke barn enda, så vet jo ikke hvordan jeg blir. Min mor, mormor og farmor var alle 10-12 cm lavere enn meg. Jeg er 176 cm høy.

Det positive er i hvert fall at de nesten ikke er synlig lenger, til tross for at de var forholdsvis store og lilla da de kom.

For mye karbohydrater kan faktisk påvirke hormonene slik at man blir mer utsatt for strekkmerker! Nok en grunn til å være litt forsiktig med karbohydrater...

Skrevet

Jeg er 177 cm, og begynte å få strekkemerker i uke 33 med tvillingene. Har også noen strekkmerker på hoftene fra jeg var ungdom. Det har nok ikke noe med høyde å gjøre, det er underhuden som avgjør strekkmerker.

Skrevet

Jeg er 174 cm høy, var 65 kg før svangerskapet og gikk opp 12 kilo. Jeg fikk strekkmerker på puppene og nederst på magen. Jeg hadde veldig stor mage og bar babyen veldig "utenpå" og ihvertfall ikke inn mot ryggen.

Er gener som er den viktigste faktoren her altså, noen har rett og slett med tøyelig hud enn andre.

Skrevet

160 cm og ingen strekkmerker, stort barn på 3200 gram og gikk til termin. Det har ikke med høyden å gjøre, men med vevstypen din og hvordan huden tåler å strekkes.

Skrevet

Jeg er 158 og har fått 3 barn over 4 kilo, ingen strekkmerker:-) Mamma og mormor er begge over 170, mormor har litt, mens mamma ser ut som ett kart!!

Skrevet

163 cm og ingen strekkmerker....jeg veier under 45 kg, og det gikk ikke an å se at jeg var gravid før jeg var nesten 8 mnd på vei. Så her stemte det i hvert fall ikke at høye jenter bærer barnet mer inntil ryggen, for jeg er ikke høy :P

Skrevet
Har ei venninne som mener at høye damer ikke får strekkmerker. Jeg er 177 cm, hadde liten mage og fikk ikke, så kan ikke motbevise henne heller. Jordmoren sa at høye damer bærer barnet mer inntil ryggen og får liten mage. Men jeg mener da jeg har sett høye damer med stoor mage også.. Stemmer dette med dere?

Er 166 og har ikke et eneste strekkmerke etter to fødsler. Det har ikke min mor heller.

Legen her sa at det er underhudenselastisiteten som teller og at man har litt mindre sjanse for å få mange hvis man er litt eldre (he he eneste fysisk positive kanskje) og mye mindre sjanse hvis mammaen din ikke hadde. Kremer har null og niks betydning.

Skrevet

Huden blir litt slappere jo eldre du blir, så de som statistisk sett har størst sjanse for å få strekkmerker er veldig unge mødre med fast hud.

Bortsett fra det har hverken høyde, kosthold, kremer eller noe annet betydning, bare hva slags kvalitet du har på huden.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Nå er det jo elastikken i huden som avgjør det da. Forøvrig er jeg 180 og har verdenskart på magen

Skrevet

Er ikke spes høy, og har ingen strekkmerker. Vet om mange damer som er mye høyere enn meg som er full av strekkemerker.

Det med strekkmerker kommer ikke an på hvor stor man er i graviditeten, og detkommer i alle flall ikke an på hvor høy man er.

Kommer an på hudkvaliteten.

Skrevet

Er 167 og hadde liten mage med eldstemann tiltross for at han var hele 3990 g når han kom ut.. fikk ikke strekkmerker før ca 1 uke etter termin (han kom ut 12 dager over) *doh*

Litt strekkmerker rundt navlen og på puppene.

Fikk litt større mage med andremann, men ikke så veldig mange flere strekkmerker, ble bare litt forstørret de jeg hadde fra før ;)

Skrevet

Jeg er 164 cm, og har ikke fått et eneste strekkmerke etter mine graviditeter.

Men når det er sagt, så tror jeg det er andre ting enn høyden som spiller inn.

Skrevet

Jeg er 158 cm, la på meg 9 kg og fødte ei jente på 3100 gram 12 dager over termin. Hadde STOR mage, og folk trodde jeg var høygravid når jeg var 6 mnd på vei. Hadde ikke ett eneste strekkmerke frem til et par dager over termin, da kom de i hauger og lass... Mamma og bestemor fikk ikke et eneste strekkmerke...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...