Anonym bruker Skrevet 21. september 2012 #1 Skrevet 21. september 2012 Hva er kriteriene? Jeg har skjeve hornhinner, og så har jeg pluss på ene øyet og minus på andre. Husker ikke tallene, men skal ha det på en lapp et sted. Fått beskjed om at dette ikke vil kunne fikses. Jeg sliter daglig med sterk hodepine. Den angriper tinningene og pannen. Holder jeg for høyre øye har jeg ikke sjangs til å lese på liten avstand. Lurer på om jeg likevel vil få godkjent synet sånn at jeg kan kjøre opp?
Gjest eelis+kian ♥ Skrevet 21. september 2012 #2 Skrevet 21. september 2012 Bruker du briller da? Så lenge du ser godt med hjelpemidler vil du få kjøre opp.
Popelko Skrevet 21. september 2012 #3 Skrevet 21. september 2012 Bruker du briller/linser? Du må ha med attest fra optikeren, og hvis synes ikke er bra, skal det stå at du må bruke briller/linser.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2012 #4 Skrevet 21. september 2012 Bruker du briller da? Så lenge du ser godt med hjelpemidler vil du få kjøre opp. Bruker ikke briller siden jeg har fått beskjed fra både optiker og øyespesialist om at briller ikke vil rette synet på grunn av den store synsforskjellen på øynene. HI
Gjest eelis+kian ♥ Skrevet 21. september 2012 #5 Skrevet 21. september 2012 Bruker du briller da? Så lenge du ser godt med hjelpemidler vil du få kjøre opp. Bruker ikke briller siden jeg har fått beskjed fra både optiker og øyespesialist om at briller ikke vil rette synet på grunn av den store synsforskjellen på øynene. HI Ja, da spørs det. En forutsetning for å kunne kjøre bil er jo at du ser hva som er foran og bak deg på veien - både stort og smått. Du kan jo ringe optikeren din og spørre
Anonym bruker Skrevet 21. september 2012 #6 Skrevet 21. september 2012 Kan jo alltids høre med optikeren ja Prøvde å google, men fant ikke noe. Føler selv at jeg ikke passer bak rattet, så kanskje jeg bare skal holde meg unna. Hehe.. Når jeg først er inne på det, kan dårlig syn være årsaken til dårlig konsentrasjon? HI
Anonym bruker Skrevet 21. september 2012 #7 Skrevet 21. september 2012 Jeg jobber som optiker .-) Skriver ofte ut førerkortattester! Dette går ikke ut på hvilken styrke du har, men på hvor godt du ser uten og eventuelt med briller. I tillegg går det på samsyn og sidesyn. Det er ulike krav til klasse A/B, og til klasse C/D, du kan se på http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-20040119-0298-015.html (men det er noe fagspråk). Det enkleste er nok kanskje å oppsøke optikeren din?! De kan hvertfall finne ut om synet ditt egner seg for bilkjøring... :-) Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå