Gå til innhold

8 åringen tar knekken på meg :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har tre barn der eldste er 8 år. Han har vært inne i en periode veldig lenge nå hvor han hele tiden diskuterer med oss foreldre, ALT skal diskuteres. I tillegg lyver han masse, gjør mye han vet han ikke har lov til, hører ikke på det vi sier og bare lager bråk med søstera si.

I følge han og skolen har han det fint der. Altså ikke noe skolerelatert som er årsaken.

Og nå er jeg drittlei! Jeg har overhodet ingen tålmodighet med han lenger og jeg merker jeg er mye sur og irritert på han. Og når han for hundrede gang gjør noe som ikke er lov, så eksploderer jeg, og sier ting jeg ikke burde.

Jeg er mye alene da pappaen jobber mye.

Hva gjør vi for å få snudd dette? Jeg vil jo ikke at han skal gå rundt å tro at han ikke er elsket, og at forholdet vårt skal bli ødelagt. Og noe må gjøres med hans oppførsel.

Sier tusen takk for alle gode råd....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at det må være en grunn til at han lyver og lager opprør.

Kanskje han savner pappan sin. Kanskje dere har kommet inn i en dårlig sirkel der både du og han blir frustrerte lei seg over bråk og kjeft.

Jeg er ingen ekspert på 8 årige gutter, men barn kan jeg litt om :-)

Hva om du velger et tidspunkt der du har litt god tid og setter deg ned sammen med ham og snakker til ham som om han er en liten voksen..?

F.eks: Jeg merker at du er mye sint og lei deg om dagen. Er det en grunn til at du har det sånn? Du forstår det at jeg blir også veldig lei meg og sint når jeg ser at du har det sånn.

Er det noe du mener vi kan gjøre for at du skal få det bedre? Jeg har ikke lyst til å være sint på deg. Jeg er veldig glad i deg og jeg vil at du skal kunne fortelle meg om det dersom det er noe som plager deg.

Hvis han ikke kommuniserer med en gang, så har han ihvertfall fått litt og tenke på. Pluss at han føler at du har tatt ham seriøst og behandlet ham voksent. Dette vil mest sannsynlig gjøre at han oppfører seg annerledes.

Håper at dette kan være noe som hjelper dere. Lykke til!:)

Skrevet

Du må huske at han bare er 8 år, selv om han er eldste barnet. Tenk over hvordan du snakker til han og med han. Og tenk over hva du forventer av han utfra alder. Tro aldri han er mer moden enn alderen tilsier.

Og husk det at hvilken som helst oppmerksomhet er bedre enn ingen. Noe som gjelder for alle mennesker, faktisk.

Ellers anbefaler jeg både boken og kurset "De utrolige årene" av C. Webster- Stratton.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...