Anonym bruker Skrevet 20. september 2012 #1 Skrevet 20. september 2012 Min datter som er 2 år gammel skal egentlig legge seg senest kl. 19.00 for å fungere helt optimalt. Hun må opp aller helst 06.30 hvis hun skal nå å spise frokost før barnehagen. Drar hjemmefra 07.15 for å nå barnehage og jobb og kommer oss til barnehage 07.30. Vel, uansett. Nå er det slik at jeg har vært veldig slapp med leggetiden. Noen kvelder har hun ikke lagt seg før omtrent kl. 10.30 (!!!!!). De fleste kvelder, som i kveld, legger hun seg først 20.30. Det er for lite sammenhengende søvn for en toåring. Jeg har prøvd å begynne å legge henne igjen litt før kl. 19, men det lar seg ikke gjøre. Hun er lysvåken og nekter plent å sove. Har prøvd med lang kvelds, mettende kvelds, og ellers gode rutiner med tannpuss, vasking, synging og lesing. Men nei, ikke farsken om hun sovner. Kjenner jeg blir rimelig irritert, og ja, jeg vet jo det er min egen feil. Men blir likevel veldig sur og grinete. Hva kan jeg gjøre? Hva er IKKE akseptabelt å gjøre? Har litt lyst til å låse henne inne på rommet med lyset slukket, men gjør jo ikke det da... Og forresten, hun er en veldig aktiv jente som har masse aktiviteter hver dag. Lange dager i barnehagen, og som regel er hun rimelig sliten når hun kommer hjem. Hun sover rundt 2 timer på dagtid, i det siste opptil 3,5 timer pga. lite nattesøvn. Dagsøvnen trenger hun virkelig fortsatt. Av diverse årsaker kan vi ikke slutte med det så lenge hun har lange dager i barnehagen og er under 3,5 år (i samråd med helsesøster). Hvordan løser jeg dette?
LuksusLiv Skrevet 20. september 2012 #2 Skrevet 20. september 2012 Hvis hun sover sååå lenge på dagen så skjønner jeg godt at hun ikke sovner på kveldene. Greit nok at hun trenger en dupp på dagen, men trenger den være så lang?
Major HotLips Houlihan Skrevet 20. september 2012 #3 Skrevet 20. september 2012 Kutt formiddagsluren ned til en time. Det kan være litt tøft de første dagene men så går det seg til. 2 - 3,5 times lur for en toåring er alt for mye
Anonym bruker Skrevet 20. september 2012 #4 Skrevet 20. september 2012 Hei du. Vi prøvde også ALT for å få vår toåring til å sove. Jeg ble til slutt desperat, og fikk tips her inne om å kjøpe boken 'sov godt' av Karin naphaug. Jeg fikk meg så utrolig mange aha-opplevelser da jeg leste denne boken og såg hvor mange ting vi har feilet på. Boken inneholder forskjellige leggetips til forskjellige leggeproblem. Etter å ha prøvd en metode i denne boken har toåring en vår sovnet hver eneste kveld uten problemer! Jeg betalte 299 for boken.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2012 #5 Skrevet 20. september 2012 Hva er det som er vanlig da? Hun blir veldig sur og grinete om jeg vekker henne fra duppen, og kan være det til etter middag. Da kvikner hun til, og får uansett ikke sove. HI
Anonym bruker Skrevet 20. september 2012 #6 Skrevet 20. september 2012 Kutt ned på dagduppen, det vil garantert gjøre at hun sovner på kveldene! Min 2-åring kan ikke sove på dagen lenger, og sovner uten et knyst klokka 19. Ikke rart hun ikke sovner før sent på kveld hvis hun sover Så lenge på dagen Vil tippe at en times blund eller så vil være nok, og når dere etterhvert kommer inn i riktig leggetid igjen vil hun være mer uthvilt på dagen og dermed trenge mindre dagsøvn.. Blir lett en ond sirkel det der..
Anonym bruker Skrevet 20. september 2012 #7 Skrevet 20. september 2012 Jeg ville kuttet dagsøvnen selv om hun blir grinete. Da vil hun etterhvert sovne tidligere på kvelden og da vil hun sove kortere på dagtid av seg selv. Det å snu om på døgnet er alltid vanskelig en periode før det går seg til. Hvor lenge hun egentlig trenger å sove er vanskelig å vite, men jeg ville hvertfall ikke kuttet ned til 1time som en annen foreslår, det vil være alt for lite når hun normalt sover 2timer og 3,5time nå. Hvis hun stort sett sover 3,5time nå, så ville jeg kuttet til 2,5 eller 3timer. Hvis hun oftest sover rundt 3timer og noen ganger 3,5, så ville jeg vurdert å kutte ned til 2 med en gang. Jeg har også en på straks 2,5år som sover 2-2,5time hver dag og han sovner fint om kvelden rundt kl.19.30 og sover til vi må opp om morgenen, så han trenger definitivt de timene med søvn på dagen.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 20. september 2012 #8 Skrevet 20. september 2012 Du må kutte dagduppen, og du må være litt mer tålmodig og utholden enn du har vært så langt. Det er ikke gjort på bare noen få dager å snu soverytmen på et barn, du må gi det minst 1 uke, kanskje 2 uker der du konsekvent hver eneste dag kutter dagsovingen og legger henne tidlig. Hver dag! Om hun sovner på dagen av ren utmattelse, så la henne sove i maks 10-15 min før du vekker henne. Jeg har vært igjennom dette med fire barn nå, og det er tøft, men det blir så mye bedre for alle når man får bukt med tulling på kvelden og feil døgnrytme
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå