Gå til innhold

Ang Røyking nær babyen :

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboerens mor,bror og stefar røyker inne, de får ikke gjøre det her pga babyen min. Jormora gikk så langt og sa at jeg skulle la være og besøke dem og eller be dem slutte og røyke? jeg gjør ikke det,for er ikke min sak,men jeg kommer til og kreve at de røyker ute når jeg er der både nå og når babyen vår er født,men samboeren mener at vi ikke ha noe rett til og gjøre det,men hva mener dere? jeg vil ikke utsette babyen min for fare. Foreldrene mine var helt i mot at jeg skulle besøke dem med babyen når de røyker inne,er enig,men vil ikke si det pga Samboeren, er UTROLIG glad i svigerfamilien min og ønsker at barnet skal ha et godt forhold til dem også,men har jeg rett til og kreve at de slutter? eller rett til og kreve de Røyker ute når jeg er der? Svigerfar røyker ikke. Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde aldri tatt med en baby inn i et hus hvor det røykes inne, samme hvem det er. Du lurer på om du kan kreve at de røyker ute når du er der - nei det kan du selvsagt ikke. Men du kan ta opp temaet med dem, og spørre om de kan røyke ute (og lufte godt) når baby er på besøk.

Når det gjelder samboeren din, så skjønner jeg at det er vanskelig. Jeg ville funnet fram litt litteratur og forskning om passiv røyking og baby, og bedt ham om å lese.

Skrevet

Jeg signerer jordmor. Hadde nektet å ta baby med til svigers så lenge det ble røykt inne. Utrolig at voksne mennesker kan sette seg på bena over en slik sak, idiotisk.

Livsfarlig for barnet, og kan gi varige skader. Ikke gi deg!

Skrevet

Tusen takk for svar, Ja det var en god ide, gi både han,broren,Mora og Stefaren,så kanskje de går ut og lufter godt når vi kommer

Skrevet

Jeg ville vel iallefall rolig og blidt sagt at det er sånn at babyen kan få pusteproblemer inne i magen, om man er i nærheten av røyk. At de gjerne må komme på besøk til dere, både før og etter babyen kommer, men røyk skal ikke skje i nærheten av dere. Det er et helt rimelig krav syns jeg. Min svigemor røyker også, men hun har aldri røyket i nærheten av noen av sine barnebarn. Er lissom bare en selvfølge. Om du forklarer høflig og rolig kommer de garantert til å respektere det... (vil jeg tro...)

Skrevet
Jeg signerer jordmor. Hadde nektet å ta baby med til svigers så lenge det ble røykt inne. Utrolig at voksne mennesker kan sette seg på bena over en slik sak, idiotisk. Livsfarlig for barnet, og kan gi varige skader. Ikke gi deg!

Takk :) Glad noen forstår meg. Svigermor mener det går bra,så lenge de går ut og ho ikke røyker når barnet er der,men røyken sitter jo i alt,så er forsatt der.

Skrevet
Jeg ville vel iallefall rolig og blidt sagt at det er sånn at babyen kan få pusteproblemer inne i magen, om man er i nærheten av røyk. At de gjerne må komme på besøk til dere, både før og etter babyen kommer, men røyk skal ikke skje i nærheten av dere. Det er et helt rimelig krav syns jeg. Min svigemor røyker også, men hun har aldri røyket i nærheten av noen av sine barnebarn. Er lissom bare en selvfølge. Om du forklarer høflig og rolig kommer de garantert til å respektere det... (vil jeg tro...)

Tusen takk for svar :) Skal gjøre det,men sist sa ho bare at hennes barn aldri tok skade av det,men begge 2 sliter jo med deprasjon,og det kan vel være en grunn pga hennes røyking. skal snakke med henne, babyen kan få pusteproblemer i magen også? uff nei nå må jeg bare snakke med ho. ellers så får jeg bare gå ut når de røyker. de lufter jo alltid godt etter de har røyket

Skrevet

Jeg har samme problemet. Min far røyker inne, og jeg kan ikke ta med vesla til han.

Hun må sove i vogna ute evt. hvis vi skal dit. Det stinker røyk i hele huset og det hjelper ikke å lufte det vekk når vi kommer. Hun får ikke lov å være der inne når hun kommer til verden. Det får pappa bare tåle......

Skrevet
Jeg har samme problemet. Min far røyker inne, og jeg kan ikke ta med vesla til han. Hun må sove i vogna ute evt. hvis vi skal dit. Det stinker røyk i hele huset og det hjelper ikke å lufte det vekk når vi kommer. Hun får ikke lov å være der inne når hun kommer til verden. Det får pappa bare tåle......

Takk for svar,så bør la være og besøke dem da,når babyen kommer? de får heller komme til oss :) Uff gruer meg til og vise dette til Samboeren min

Skrevet

Røyken sitter i hele huset, selv om de røyker ute når dere er der. Tenk når hun begynner å krabbe og dra seg bortover gulvet. Hun kommer jo til å være dekket av tjære og ekkel gammelrøyk før hun har kommet seg en halvmeter.

Nei.. jeg hadde ikke klart å ha barnet mitt hjemme hos noen som røykte inne. Uaktuelt.

Jeg hjalp en venninne å vaske et hus engang, hvor familien hadde røykt inne i et par år. Da vi begynte å vaske vegger og vinduer, rant det gul væske nedover... Tok evigheter å få det bort. Det satt røyk overalt.. og det rant som sevje nedover vegger og vinduer. Fy så ekkelt!

Nei.. æsj!

Skrevet
Røyken sitter i hele huset, selv om de røyker ute når dere er der. Tenk når hun begynner å krabbe og dra seg bortover gulvet. Hun kommer jo til å være dekket av tjære og ekkel gammelrøyk før hun har kommet seg en halvmeter. Nei.. jeg hadde ikke klart å ha barnet mitt hjemme hos noen som røykte inne. Uaktuelt. Jeg hjalp en venninne å vaske et hus engang, hvor familien hadde røykt inne i et par år. Da vi begynte å vaske vegger og vinduer, rant det gul væske nedover... Tok evigheter å få det bort. Det satt røyk overalt.. og det rant som sevje nedover vegger og vinduer. Fy så ekkelt! Nei.. æsj!

Nei hører jo ikke bra ut i hele tatt,får håpe de slutter da,men tviler på det

Skrevet

Men synes dere at jeg skal be de slutte?:)

Gjest Trulte med to små
Skrevet
Men synes dere at jeg skal be de slutte?:)

Jeg kan ikke fordra røyk selv, men det å be noen om å slutte å røyke er ikke min sak. Du bør heller prøve å si det på en grei måte at du ikke ønsker at de skal røyke inne når du kommer på besøk. Det burde de respektere.

Skrevet

Ja kan jo det:) men tror dessverre ikke de gjør det,særlig ikke broren,men får håpe det beste :)

Skrevet

jeg er selv røyker, men røyker ute. passiv røyking er skadlig, og absolut ikke bra for en baby. mine foreldre var begge røykere når jeg fikk barn, og jeg ga beskje om at di fikk ikke røyke inne sammen med babyn. det var da vinter og min far ble grinete. han mente d hold da vell at han gikk på kjøkkene og hadde igjen døren satt opp vindu og slo på vifta. det syntes jeg var et greit kompromis.

Skrevet

Hvis ikke besteforeldrene (og i dette tilfellet, onkelen) ikke klarer å la være å røyke/ gå ut for å røyke den korte stunden dere er på besøk med babyen, så ville jeg latt være å besøke dem!

Har dere sett den nye røykesluttreklamen? Selv om man ikke SER røyken, så fylles rommet likevel med røyk selv om man har vinduet oppe, røyker under vifta osv.

Du kan selvfølgelig ikke be dem om å slutte å røyke, men du kan be dem la være å røyke inne når dere er der hvis de ønsker besøk av barnebarnet. (Det at du går ut mens de tar seg en røyk inne, er en særdeles dårlig løsning.)

Akkurat nå mens du er gravid så er det kanskje ikke så prekært mtp babyen, men de kan jo begynne å øve allerede nå, og gå ut for å røyke mens du er der :) Det er jo mer behagelig for deg også!

Og hvis noen lurer - jeg røyker selv, men ALDRI inne!!

Skrevet

Tusen takk for svar:). Jeg er bare litt redd for faren mener at vi går for langt,fordi han mener at vi ikke har noe med det så lenge vi bare er på besøk,men jeg tenker på vår baby,vet ikke hva han er så redd for egentlig. Ja har sett den,jeg vet hvor farlig det er. Foreldrene mine sier også at jeg skal la være og besøke dem pga babyen,men problemet er jo bare at samboeren ikke tror det er så farlig,så lenge de lufter

Skrevet (endret)

Uff, ikke så lett når du ikke har samboeren med på laget...

Men jeg er veldig enig med din mor!

Det er jo bare å si, pent og høflig, at dere ikke tør å komme på besøk med babyen dersom de velger å røyke inne? Vil jo tro at de blir så tussete i denne ungen at det overgår røykingen ;)

(Og da mener jeg bare at de skal unngå å røyke inne den tiden dere er der altså. De bør jo helst unngå å røyke inne en stund før dere kommer også, og lufte godt, men dersom de har et normalt renhold av huset, så bør korte besøk gå greit.)

Edit: Enig med dine foreldre!

Endret av Nikamo
Skrevet

Skal snakke pent med dem på lørdagen jeg og få de til og forstå,skal i bursdag da,vet ikke om dette stemmer,men siden du røyker selv,regner jeg med at du vet det, Jordmoren sa at hvis du røyker og har babyen i senga, så kan den slutte og puste,er det sant? Skal vise dette til samboeren i morgen og håper det går bra :)

Skrevet

Ja, det stemmer det jormoren sier her; dersom du røyker så frarådes samsoving med babyen. Grunnen er at lenge etter at man har tatt en røyk, så puster man ut skadelige stoffer.

Nå sies det vel at samsoving er en statistisk risikofaktor for krybbedød også for ikke-røykere...

Jeg må bare få påpeke at jeg ikke røyker under svangerskap og amming da :) Men jeg har likevel vært litt skeptisk til samsoving (selv om minstemor her krevde det de første mnd!) - men det er mest fordi jeg er livredd for å legge meg på babyen!

Lykke til på lørdag :)

Skrevet

Oki,så svigermor bør helst ikke ha den på natten da?

Ja vil nok ha babyen mest mulig i senga si i alle fall,så ikke det skjer noe,bare kose med den når jeg er våken :). Oki da er du flink hvis du klarte det :). Røyker ikke selv da,men respektere de som røyker hvis de respektere meg :)

Tusen takk for det :)

Skrevet

Synes du er veldig fornuftig som ikke røyker, og jeg har seriøse planer om å slutte - denne gangen for godt! Helt idiotisk å begynne igjen når jeg har klart å slutte i tre svangerskap vettu :P

Det er innmari greit å kunne amme sånn halvsovende i senga da, og jeg har gjerne latt de få sove videre hos meg etter (siste) amming. Blir litt mer søvn på mor på den måten :)

Svigermor kan jo forsåvidt ha baby på natten dersom baby sover i sin egen seng - og kanskje på eget rom?

Skrevet
Ja, det stemmer det jormoren sier her; dersom du røyker så frarådes samsoving med babyen. Grunnen er at lenge etter at man har tatt en røyk, så puster man ut skadelige stoffer. Nå sies det vel at samsoving er en statistisk risikofaktor for krybbedød også for ikke-røykere... Jeg må bare få påpeke at jeg ikke røyker under svangerskap og amming da :) Men jeg har likevel vært litt skeptisk til samsoving (selv om minstemor her krevde det de første mnd!) - men det er mest fordi jeg er livredd for å legge meg på babyen! Lykke til på lørdag :)

dette var noe jeg ikke viste. viste at hvis man røyker i svangerskapet så er kan faren for krybbedød være større, men at babyn tar skade av og ligge i samme seng var noe nytt for meg. og da vil jo ikke dette gjelde kun i sengen men hvis du tar en røyk og etterpå koser med babyn og har den opp mot ansikte også da?

Skrevet
Ja, det stemmer det jormoren sier her; dersom du røyker så frarådes samsoving med babyen. Grunnen er at lenge etter at man har tatt en røyk, så puster man ut skadelige stoffer. Nå sies det vel at samsoving er en statistisk risikofaktor for krybbedød også for ikke-røykere... Jeg må bare få påpeke at jeg ikke røyker under svangerskap og amming da :) Men jeg har likevel vært litt skeptisk til samsoving (selv om minstemor her krevde det de første mnd!) - men det er mest fordi jeg er livredd for å legge meg på babyen! Lykke til på lørdag :)
dette var noe jeg ikke viste. viste at hvis man røyker i svangerskapet så er kan faren for krybbedød være større, men at babyn tar skade av og ligge i samme seng var noe nytt for meg. og da vil jo ikke dette gjelde kun i sengen men hvis du tar en røyk og etterpå koser med babyn og har den opp mot ansikte også da?

Det vil nok ikke være samme faren forbundet med det du skisserer; når man sover så dreier det seg jo om mange timer, og man ligger svært tett og puster inn "hverandres luft".

Men det er sikkert ikke superdeilig for babyen å få røykeånde rett i fjeset i våken tilstand heller :P

Skrevet
Det vil nok ikke være samme faren forbundet med det du skisserer; når man sover så dreier det seg jo om mange timer, og man ligger svært tett og puster inn "hverandres luft". Men det er sikkert ikke superdeilig for babyen å få røykeånde rett i fjeset i våken tilstand heller :P

nei jeg liker ikke det selv så vil ikke tro at den synes det er noe bedre heller. man lærer noe nytt hele tiden:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...