iskaffe ♂ ♀ Skrevet 20. september 2012 #1 Skrevet 20. september 2012 Fikk beskjed av huseier nå at han kommer for å skrive ny kontrakt pga han har funnet ut at han må øke husleien med 800kr, dette må jeg betale første gang nå den 1 oktober.. er dette lov? er det ikke sånn at det er en viss grense dem kan øke med og at man skal ha lenger varsel enn 10 dager?? om ingen her vet, vet dere i såfall hvor jeg kan forhøre meg om dette?
Anonym bruker Skrevet 20. september 2012 #2 Skrevet 20. september 2012 De kan øke med 1000,- mener jeg å huske (kan være feil) Men ugyldige grunner er: høyere renter, høy strømregning, så det spørs jo hvorfor huseier øker leia? Dere skal ha tid på å få vite det, om dere har en avtale på 1 mnd oppsigelsestid i papirene, så skal slikt informeres 1 mnd før det hender, så dere kan velge å flytte ut!
attpåklatt 75 Skrevet 20. september 2012 #3 Skrevet 20. september 2012 se forbrukerrådet.no der kan du også regne ut hvor mye de har lov til å sette opp
Anonym bruker Skrevet 20. september 2012 #4 Skrevet 20. september 2012 Dette er ikke lov! Hvor lenge varer den kontrakten du har nå`? Dersom den er utgått er huseier fritt vilt til å skrive ny kontakt til den prisen han vil. Om du har en kontrakt som løper ennå så har man ikke mulighet til å regulere husleien 1 gang i året, etter index. IKKE mer!
Lykketroll13 Skrevet 20. september 2012 #5 Skrevet 20. september 2012 Jeg mener at huseier har lov å indeksregulere de første tre årene, så kan h*n øke til markedspris etter tre år, men med langt forvarsel. Han kan ikke bare be deg skrive ny kontrakt for å øke husleien. Har du en leiekontrakt er det oppsigelsestid og oppsigelsen skal være saklig (ikke betalt husleie, skal bruke leiligheten selv, etc) Hvilken grunn oppgir han?
Anonym bruker Skrevet 20. september 2012 #6 Skrevet 20. september 2012 Tror du kan høre med huseiernes landsforbund. Men de har ikke lov å øke mer enn prisindeksen hvertfall. Husleielovens paragraf 4-2, forteller hva som kan øke leie: Sitat § 4-2. Indeksregulering Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger: a) endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting, endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og c) den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk. Konsumprisindeksen (KPI) var 130,0 (1998=100) i august 2012 mot 129,4 i august 2011. Det tilsvarte en tolvmånedersvekst på 0,5 prosent i august, opp 0,3 prosentpoeng fra måneden før. Tolvmånedersveksten i KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) var 1,2 prosent i august 2012, en nedgang på 0,1 prosentpoeng fra måneden før. (Fra SSB.no) Jeg tror det betyr at han kan øke leia med 1,2%. Det vil si at han kan øke f.eks 5000 kr til 5060 kr...
ana baroma Skrevet 20. september 2012 #7 Skrevet 20. september 2012 neida, det kan han ikke. Sjekk husleieloven, det er strenge regler for slikt:)
Tuttelura881 Skrevet 20. september 2012 #8 Skrevet 20. september 2012 Du skal først ha en måneds forvarsel før forhøyet husleie. Så har han lov og øke den med 5 % i året. Har du bod der mer enn 3 eller va det 5 år. Kan han øke leia med så mye han vil. Hadde ikke godtatt dette, det siste huset vi leide. Prøvde de seg på dette, vi klappet våre rettigheter i bordet. Ble ikke mere snakk om det i ettertid;)
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 20. september 2012 #9 Skrevet 20. september 2012 Husleien kan i en tidsbestemt leiekontrakt kun indekseres etter konsumprisindeksen Utleier kan med andre ord øke husleia etter konsumprisindeksen, den ligger nå på ca 154 kr i bolig, lys og brensel, som er den dere skal forholde seg til (etter indeks i august) Så med andre ord, så kan han ikke øke med 800 kroner, desuten skal dere få 1 mnd forvarsel.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2012 #10 Skrevet 20. september 2012 http://www.jussformidlingen.no/
iskaffe ♂ ♀ Skrevet 20. september 2012 Forfatter #11 Skrevet 20. september 2012 Er visst jeg som ikke har fulgt med her, kontrakten hadde visst gått ut i august, så har visst bodd her i nesten to mnd uten kontrakt... Jeg har leid her i 3 år. Fikk beskjed om at da jeg skal betale neste husleie (1.10) øker da husleien med 800kr.
Lykketroll13 Skrevet 20. september 2012 #12 Skrevet 20. september 2012 Da har han nok loven på sin side.
iskaffe ♂ ♀ Skrevet 20. september 2012 Forfatter #13 Skrevet 20. september 2012 husleien er forresten 6000 å øker til 6800. vi bor flere km fra sentrum og ETT soverom! på tide å lete febrilsk etter ny leilighet har jeg skjønt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå