Anonym bruker Skrevet 20. september 2012 #1 Skrevet 20. september 2012 Jeg er på AAP, grunnet magesykdom som gjør at jeg må holde meg nær toalettet størsteparten av dagen. Jeg begynte på studier hos NKI i februar 2010 Min fastlege råder meg til å ta utdanning som helsesekretær, da han tror det er eneste jobben jeg kan mestre med de behovene jeg har. Jeg kan få praksisplass hos han etterhvert. Jeg har vært syk i 7 år. Jeg begynte som sagt på Helse og sosialfag på NKI februar 2010. I juni samme år ble jeg igjen sykemeldt da sykdommen forverret seg. Jeg fortsatte studiene så godt som mulig. Jeg søkte AAP, men fikk avslag på dette. På den tiden var jeg klar for å ta eksamen. Men med avslag fra NAV hadde jeg ikke økonomi til dette. Det tok 11 mnd. før jeg fikk godkjent søknaden min om AAP. Jeg sitter derfor med et lån i Lånekassen som ville vært omgjort til stipend dersom jeg hadde fått tatt eksamen. Fordi jeg har minstesats på AAP sitter jeg isteden igjen med et lån jeg ikke kan betjene, og som jeg ikke får omgjort til stipend fordi eksamen ikke er gjennomført. Fordi jeg ikke har fullført eller fått betalt noe ned på lånet, får jeg heller ikke en ny sjanse hos Lånekassen til å gjøre ferdig utdanningen. Det betyr at jeg på grunn av sykdom ikke får gjort ferdig utdanning, og at jeg er i en svært vanskelig situasjon økonomisk. Saksbehandleren min mener at det kun er de over 26 år som kan få utdanning, og selv for de over grensen er det uhyre vanskelig. Men jeg finner dette: Klipper og limer litt her: 7.2.1.2 Unntaksbestemmelser: Det kan gjøres unntak fra aldersgrensen på 26 år. Målgruppen for unntaket fra 26-årsregelen er ungdom som er i en vesentlig annen utdanningssituasjon enn annen ungdom. Unntaket skal rettes inn mot særlig svake grupper som på grunn av deres sykdom, skade eller lyte bør tilstås tilpasset utdanning for å bedre deres utsikter til arbeid. Unntak fra aldersgrensen kan gjøres ut fra tre alternative hovedhensyn (utdypes nedenfor): • deltakeren kom i en vesentlig avvikende utdanningssituasjon etter en tidligere gjennomført ordinær utdanning • deltakeren vil komme i en vesentlig avvikende utdanningssituasjon ved en framtidig gjennomføring av nødvendig og hensiktsmessig ordinær utdanning • deltakerens utsikter til framtidig inntjening er usikre Det er uansett et vilkår at den vesentlig avvikende utdanningssituasjonen klart skyldes sykdom, skade eller lyte. Andre årsaker skal ikke vurderes. Jeg er i en vesentlig annen utdanningssituasjon enn annen ungdom. Deltakeren kom i vesentlig avvikende utdannigssituasjon, og utsikter til framtidig inntjening er usikre. 7.2.1.2.1 Tidligere gjennomført ordinær utdanning: Med en historisk utdanningssituasjon menes at deltakeren tidligere har påbegynt eller gjennomført en utdanning som ikke lenger kan nyttiggjøres pga. helsetilstanden. Deltakeren kan ha bekostet en utdanning som vedkommende likevel ikke kan benyttes i framtidig arbeid. Ved å anse dette som en avvikende utdanningssituasjon ligger et kompensasjonshensyn, hvor tiltaket kompenserer for den merbelastning deltakeren har hatt i forhold til andre på samme alder. Da er det altså den tidligere utdanningssituasjonen som vektlegges og ikke den framtidige. En avvikende utdanningssituasjon kan ved å vurdere tidligere påbegynt eller gjennomført utdanning forstås på to måter: • En situasjon der deltakeren måtte avbryte en konkret utdanning fordi deltakeren helt eller delvis ikke møtte de krav som inngikk i den konkrete utdanningssituasjonen på grunn av sykdom, skade eller lyte, eller • En situasjon der deltaker har gjennomført en utdanning som ikke kan nyttiggjøres pga helsetilstanden. Dersom bruker kan bygge videre på den tidligere gjennomførte utdanningen tilsier dette at utdanningen nyttiggjøres. Dersom bruker for eksempel har studiekompetanse fra sin tidligere gjennomførte utdanning anser man at bruker nyttiggjør seg denne ved høyere utdanning. Jeg begynte på NKI helse og sosialfag februar 2010. Dette måtte avbrytes av økonomiske grunner som skyldes min sydom, og problemene som oppstod på grunn av klage/ankesak AAP. Jeg mangler kun eksamen på 1 året av den 3 årige utdanningen jeg trenger for å muligens kunne komme meg i arbeid. 7.2.1.2.2 Gjennomføring av ordinær utdanning: Når en utdanningssituasjon skal vurderes, må man vurdere deltakerens muligheter til å gjennomføre utdanningen, basert på brukers muligheter og begrensninger. En avvikende utdanningssituasjon forstås som en situasjon der deltakeren helt eller delvis ikke oppfyller forventede krav til å gjennomføre utdanningen. Dette kan eksempelvis være at man ikke kan delta på ekskursjoner, ikke er i stand til å lese pensum på egenhånd, ikke har mulighet til å være tilstede så ofte som det forutsettes, og at dette medfører ekstra kostnader for eksempel ved at studiet ikke kan gjennomføres til normert tid. Jeg har ingen sjanse til å klare dette på vanlig skole. Jeg kan derimot ta hele utdanningen på NKI, slik jeg begynte i 2010. Det betyr at jeg kan gjøre alt hjemmefra. 7.2.1.2.3 Framtidig inntjening: Det kan gjøres unntak fra aldersgrensen på 26 år dersom deltakerens utsikter til framtidig inntjening vurderes å være usikre. Dette unntaket skal fange opp deltakere som vil ha en vesentlig lavere yteevne i et framtidig yrke, og som derfor ville stå i fare for å bli helt eller delvis uføretrygdet selv med kvalifisering. Egenfinansiert utdanning vil derfor bety en vesentlig merbelastning og en større risiko for slike deltakere enn for andre i normal skolealder, altså under 26 år. Det skal vurderes om deltakerens framtidige inntjeningsmuligheter blir vesentlig redusert på grunn av sykdom, skade eller lyte. Eksempler på at framtidige inntjeningsmuligheter kan bli vesentlig redusert som følge av sykdom, skade eller lyte, kan være at deltakeren forventes ikke å kunne arbeide i full jobb, deltakeren forventes å bli lavere avlønnet enn hva som er normalt for andre med tilsvarende kvalifisering. I begge tilfeller må reduksjonen være vesentlig og den må kunne sannsynliggjøres gjennom dokumentasjon. Deltakerens arbeidsevne må vurderes å være varig nedsatt uavhengig av yrkesvalg eller eventuell tilrettelegging av arbeidsplass. 7.2.1.3. Vesentlig avvik: Når man har identifisert ett eller flere områder hvor det forelå et avvik grunnet sykdom, skade eller lyte må det vurderes om avviket var vesentlig. . Et avvik kan være vesentlig dersom deltakeren på grunn av sykdom, skade eller lyte: • ikke var i stand til å gjennomføre tidligere påbegynt utdanning • gjennomførte utdanning med et vesentlig dårligere resultat for deltakeren enn det som ellers kunne forventes • fikk forverret helse • ikke kunne begynne i det arbeidet som var målet for utdanningen. I en vurdering av om avviket er vesentlig må det også legges vekt på varighet og kostnad av den gjennomførte eller påbegynte utdanningen. For eksempel vil mindre merkostnader eller kortere utdanningsperioder som ikke kan bygges videre på, ikke regnes som vesentlig avvik. Når en bruker under 26 år vurderes til å ha en vesentlig avvikende utdanningssituasjon på grunn av sykdom, skade eller lyte skal det vurderes hvorvidt utdanningen er hensiktsmessig for å skaffe seg eller beholde inntektsgivende arbeid. Ikke var i stand til å gjennomføre tidligere påbegynt utdanning. Fikk forverret helse. Jeg klarer ikke å finne søknassskjema for dette på nav.no. Noen som vet hvor jeg kan finne det?
Anonym bruker Skrevet 20. september 2012 #2 Skrevet 20. september 2012 Du må søke om betalingsutsettelse med rentefritak fra lånekassen. Du kan få studiegjeld redusert eller sletta om du blir helt ufør eller delvis ufør.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2012 #3 Skrevet 20. september 2012 HI her: Jeg har søkt om utsettelse, så akkurat den er grei. Men med minstesats fra NAV, 10000kr i mnd, så kommer jeg aldri til å klare å betale på det. Hvis NAV lar meg få utdanning som tiltak vil jeg kanskje kunne komme meg ut i jobb, som jo er målet for nav også når man er på avklaring. Det burde jo være i alles interesse at jeg kan stå i inntektsgivenden arb. selv, og betale gjelda mi..
Anonym bruker Skrevet 20. september 2012 #4 Skrevet 20. september 2012 Skjønner ikke helt hvorfor du ikke tok eksamen?
Anonym bruker Skrevet 20. september 2012 #5 Skrevet 20. september 2012 Jeg kan ikke tenke med at du kommer inn under det som kalles en avvikende utdanningssitasjon. I slike tilfeller snakker man gjerne om sterke funksjonshemninger (enten fysiske eller psykiske) Desssuten vil muligens NAV hevde at den utdanningen du har påbegynt ikke er hensiktsmessig i forhold til dine muligheter til arbeid (altså at du ikke kan nyttegjøre deg denne utdanningen). At du kan få praksisplass hos din egen fastlege betyr ikke nødvendigvis at du vil kunne klare ordinært arbeid. Hvis du må være nær toalettet hele tiden, er kanskje ikke arbeid med syke mennesker det mest hensiktsmessige.
lettbrus Skrevet 20. september 2012 #6 Skrevet 20. september 2012 Jeg fikk ikke tatt eksamen fordi jeg har tatt studiene gjennom nki. Det koster 775 pr eksamen, og jeg skulle ta eksamen i 8 fag. På grunn av ankesak hos NAV da jeg skulle over på AAP gikk jeg uten inntekt i 11 mnd. og hadde derfor ikke penger til å ta eksamen. I forhold til spørsmålet om avvik så har jeg papierer på at jeg er fuksjonshemmet fysisk. Det er NAV som i arbeidsvurdering av meg i samråd med lege som mener helsesekretær og lignende kontorarb. som er eneste løsningen for meg.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2012 #7 Skrevet 20. september 2012 Alt som har med AAP å gjøre er en krig å få gjennomført. Du må være på dem hele dagen hver dag. Spør og grav. Sett spørsmål ved begrunnelsen for vedtaket, send klage på vedtaket, evt også klage på behandler dersom du mener vedtaket er usaklig. Be gjerne også om å få saksmappen, her ligger det ofte interne skriv mellom lege og saksbehandler. Det er ikke alltid vedtakene er så medisinsk begrunnede som vedtaksbrevene gir uttrykk for. Det tok meg 7mnd å få utbetalt AAP selv om jeg har tre diagnoser som hver enkelt ville gitt vanskeligheter for folk flest.
lettbrus Skrevet 20. september 2012 #8 Skrevet 20. september 2012 #7: Jeg vet det er et helvete! Gikk i 11 mnd før de godkjente aap for meg... Har vært syk i 7 år, men har vært på sykmelding, sv.penger, foreldrepenger osv så trengte ikke aap før i juni i fjor. Søkte i januar 2011, men fikk ikke invilget før mars i år. Jeg er forberedt på en klage/ankesak her, helt til trygderetten om jeg må. Problemet er bare at jeg ikke finner søknad for utdanning på AAP. Jeg finner bare på tilsyn og barnepass når man er på tiltak. Saksbehandleren min mener at det ikke går å få tiltak på dette, så da vet jeg ikke hvordan jeg skal gå frem. Hun kan ikke bare bestemme det, jeg har rett på en fair behandling av ønsket mitt---
Anonym bruker Skrevet 20. september 2012 #9 Skrevet 20. september 2012 #7: Jeg vet det er et helvete! Gikk i 11 mnd før de godkjente aap for meg... Har vært syk i 7 år, men har vært på sykmelding, sv.penger, foreldrepenger osv så trengte ikke aap før i juni i fjor. Søkte i januar 2011, men fikk ikke invilget før mars i år. Jeg er forberedt på en klage/ankesak her, helt til trygderetten om jeg må. Problemet er bare at jeg ikke finner søknad for utdanning på AAP. Jeg finner bare på tilsyn og barnepass når man er på tiltak. Saksbehandleren min mener at det ikke går å få tiltak på dette, så da vet jeg ikke hvordan jeg skal gå frem. Hun kan ikke bare bestemme det, jeg har rett på en fair behandling av ønsket mitt--- Nå er ikke jeg ekspert på emnet, men jeg mener utdanning går inn under begrepet arbeidsrettet tiltak. Jeg har en samboer som har fått innvilget dette. Han får dekket studentkontigenten, studiemateriale, transport og barnetilsyn. Hvis du allerede har AAP og det er en forutsetning at du blir ferdig med utedannelsen for at du skal kunne få inntektsgivende arbeid, så er det ingenting som skulle tilsi at du ikke kvalifiserer støtte til utdanning. Kjør på! Jeg gikk til det stykket og ba om å få møte med samtlige avdelingsledere på bygget, hvor jeg spurte hvordan i svarte svingende det kunne henge sammen at det satt saksbehandlere på bygget å ga ut opplysninger og vedtak som var på tvers med folketrygdloven. Jeg fikk da ny saksbehandler med en annen oppfatning. Men det kan tenkes det hadde vært nok å bare be om ny saksbehandler Hilsen #7
lettbrus Skrevet 20. september 2012 #10 Skrevet 20. september 2012 #7: Kjempe bra! Godt å høre det er mulig å komme igjennom! Håper ting er i orden for deg nå Det stemmer det du sier ang. arb.rettet tiltak. Jeg har lett igjennom alle søknadskjemaene på nav.no for å finne riktig skjema for meg., men finner ikke. Jeg må søke om å få utdanning som tiltak. Pr. i dag er aktivitetsplanen min slik: "Ro og hvile for å hente seg inn etter påkjenningene ankesaken har medført." Jeg trenger ikke å sitte på ræva i et år, frem til neste aktivitetsplan skal skrives, bare for å komme til hektene igjen. Jeg trenger å føle at ikke fremtiden er håpløs, og at det er noe som kan gjøres for at jeg kan få et normalt liv med jobb, og mulighet til å betale regningene mine!
Anonym bruker Skrevet 20. september 2012 #11 Skrevet 20. september 2012 #7: Kjempe bra! Godt å høre det er mulig å komme igjennom! Håper ting er i orden for deg nå Det stemmer det du sier ang. arb.rettet tiltak. Jeg har lett igjennom alle søknadskjemaene på nav.no for å finne riktig skjema for meg., men finner ikke. Jeg må søke om å få utdanning som tiltak. Pr. i dag er aktivitetsplanen min slik: "Ro og hvile for å hente seg inn etter påkjenningene ankesaken har medført." Jeg trenger ikke å sitte på ræva i et år, frem til neste aktivitetsplan skal skrives, bare for å komme til hektene igjen. Jeg trenger å føle at ikke fremtiden er håpløs, og at det er noe som kan gjøres for at jeg kan få et normalt liv med jobb, og mulighet til å betale regningene mine! Haha Har Nav utarbeidet en aktivitetsplan for deg som går ut på at du ikke skal under aktivitet pga av dem selv? Dette må du jo bare ta med i klagen din og si at det er uaktuell. Hele poenget med AAP er at du skal være i aktivitet. Hvis Nav er den utslagsgivende faktoren til at du ikke kan være det, så må de endre slagplanen sin. Du får spørre om hvordan den planen harmonerer med Navs overordnede mål og se hva de sier.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2012 #12 Skrevet 20. september 2012 #7: Kjempe bra! Godt å høre det er mulig å komme igjennom! Håper ting er i orden for deg nå Det stemmer det du sier ang. arb.rettet tiltak. Jeg har lett igjennom alle søknadskjemaene på nav.no for å finne riktig skjema for meg., men finner ikke. Jeg må søke om å få utdanning som tiltak. Pr. i dag er aktivitetsplanen min slik: "Ro og hvile for å hente seg inn etter påkjenningene ankesaken har medført." Jeg trenger ikke å sitte på ræva i et år, frem til neste aktivitetsplan skal skrives, bare for å komme til hektene igjen. Jeg trenger å føle at ikke fremtiden er håpløs, og at det er noe som kan gjøres for at jeg kan få et normalt liv med jobb, og mulighet til å betale regningene mine! Du, nå snakket jeg med samboeren min, og i følge ham er det ikke noe spesielt søknadsskjema for dette. Det er et vilkår at du har utdanning nedfelt i aktivitetsplanen din, så da er du nødt til å få det ordnet først. Jeg vil anbefale deg å fremlegge krav om ny saksbehandler, det får du nok i alle tilfeller ettersom du har tenkt å klage. Klag gjerne på saksbehandler også, for hun høres ikke riktig vel bevart ut.
lettbrus Skrevet 21. september 2012 #13 Skrevet 21. september 2012 Takker for svar! Problemt blir jo da å få utdanning nedfelt i aktivitetsplanen, om det ikke finnes eget sønadsskjema og saksbehandler har sagt nei... Får sette meg ned å skive et brev!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå