Gå til innhold

Hvordan "fete opp" 7 åringen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet at dette er veldig merkelig og at man helst ikke skal stresse med dette.. Men hun er veldig tynn nå og jeg har en vane å være ganske striks på godterier og har fokus på sunne matbokser og matvaner. Men jeg skulle gjerne gitt henne litt mat så hun la på seg litt ekstra. Hun er virkelig tynn nå. Noen som har tips til mat som kan hjelpe litt til ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

En uke på landet hos min bestemor ;)

Hun var hundevakt i 14 dager og min goldendame så ut som hun ventet 2 kull med valper når vi hentet henne :P

De gikk lange turer 2 ganger om dagen men hva hjelper det når de spiste sammen 4 ganger om dagen, og ikke ett av måltidene til bikkja var hundemat. :D

Endret av Ziva
Skrevet

så lenge hun får i seg det hun skal ha så ville ikke jeg stresset med å fete henne opp. Dette vil mest sannsynlig gå til av seg selv når hun kommer i puberteten og da er det viktig at hun har et godt grunnlag slik hun har i dag med et godt kosthold og god helse.

Eldste på 11 her, gutt, har vært nesten mager hele livet. Tynn som en grein. Da han blei "stor" rundt 9-10år så endret det seg. Nå er han helt normalvektig, sunn og frisk. Slank men ikke mager. Veier akkurat på gjennomsnittet for hans høyde.

Mellomste er også skinnmager, til tross for at han spiser som en hest. Regner med det går seg til på samme måte for han også.

Minsta er derimot ei lita frøken med litt bollemage og gode kinn;) Helt normalvektig ift høyde men hun ser rundere ut enn det guttene gjorde.

Det eneste jeg vil si er at du må passe på at hun får i seg nok fett. Barn skal ikke leve fettfritt eller sukkerfritt. Av de sunnere typene vel og merke;)

Dessuten så er det ofte slik at barn strekker seg veldig i sommerhalvåret og pga den økte aktiviteten så følger ikke vekta etter like fort.

Skrevet

Egg og bananer! Og godt med meierismør i grøt/på skiva :)

Skrevet

Jeg har en liten 6 åring og sliter med det samme.

Han har alltid vært tynn, men normal høy.

Helsesøster ba meg ha i ekstra smør/olje i babymaten han fikk. Vi skulle også bare gi han H-melk.

I dag får han bare H-melk og ekte meierismør. Vi er rause med saus evt rømme til maten.

I tillegg fikk jeg tips om følgende frukter som inneholder mye kalorier:

Mango

Banan

Druer

- sunn frukt de kan fråtse i. Lag gjerne en smoothie med disse fruktene.

Skrevet

Hvor tynn er hun, og hvordan er formen hennes?

Jeg har en liten og relativt spinkel 7åring. Han er 120 cm og 15-16 kg. Han er høyt og lavt, nesten aldri syk og henger bra med på alle aktiviteter og på på skolen. Så lenge han ikke får i seg for lite (noe han tydeligvis ikke gjør, siden han er så frisk og aktiv), stresser jeg ikke dette i det hele tatt. Tror det henger i litt fra gammelt av at man skal fete opp barn. Nå er vel problemet ofte det motsatte, og jeg tror synet på hva som er normalt har forskjøvet seg en del.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...