Gå til innhold

Kvinner i dagens samfunn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kvinner i dagens samfunn.

Er det bare meg som føler at legges for stort press og ansvar på kvinnen i dags samfunn?

De fleste av oss er i jobb - gjerne 100% - likevel er det vi som av andre pålegges det største ansvar for hjem og barn. Nå snakker jeg ikke om hvordan man fordeler arbeidet i hjemme mellom menn og kvinner, men at om alt ikke er på stell så er det kvinnen som får skylden.

Menn har en mye større evne til å "gi faen" i kleshaugen og gå å trene eller slappe av 1 time foran TV'en om det har vært en slitsom dag. Mange kvinner klarer ikke det, selv om det er viktig å trene og slappe av blir kleshaugen ofte prioritert selv om den er så stor at man likevel ikke får den unna.

Mye av denne prioriteringen vi kvinner har tror jeg kommer fra ytre press som vi er vokst opp med. Det er forventet at huset skal være ryddig og rent. Er ikke allt ryddig er det kvinnen som får dårlig skussmål. Det er forventet at barna har med seg det de skal hver dag på skolen og at man har oversikt over våte klær fra barnehage og skole og hvor mange yoghurt det er igjen, at barna gjør de riktige leksene, alltid har blyant og viskelær i penalet osv. Er det noe som er glemt er det mor som får blikkene fra de andre foreldrene(?). Det er helt greit at far ikke aner hva barna har i lekse og hvordan timeplanen ser ut. Men om mor ikke har finlest planen og går glipp av en ting eller to blir andre sjokkerte og legger alt ansvar på mor (selv om far har mindre peiling).

Når det er blitt slik at begge foreldre er like deltagende i arbeidslivet så hadde det vært fint om også ansvaret i hjemmet fordeles likt. Det stilles like krav på jobb til meg og mine mannlige kollega. Hvis en mann ikke gjør jobben sin for det like konsekvenser som om en dame ikke gjør det. Så hvorfor er forventningene slik at uansett hvem som ikke har strukket til hjemme så er det kvinnen som sitter med ansvaret?

Håper og tror at dette bedrer seg når samfunnet blir mer vant til at kvinner jobber utenfor hjemmet. Jeg blir i alle fall sliten av alt dette ansvaret jeg på sett og vis sitter alene med.

Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er helt enig i det du skriver, men nøkkelordet her er jo at det er kvinnen selv som føler hun må ta klesvasken, se over leksene, sjekke planen osv.

Utviklingen på dette området er helt avhengig av at kvinnen ikke lenger tar ansvaret alene, for hvem gidder vel vaske vinduer hvis din partner gjør det?

Jeg tror du har rett i at kvinnen får 'skylden' om ikke vinduene er rene, barna har sunne matpakker, gymtøyet er med på rette dagen osv, men den 'skylden' blir kvinnen nødt til å leve med for å endre ansvarsområdene. Kvinner har opplevd mye verre i likestillingens navn.

Skrevet

Heeeelt enig! Her er det jeg som drifter familien as, og om jeg er sliten og trøtt en dag er det ingenting som blir gjort.

Jeg henter barn, handler, lager middag mens jeg rydder, dekker på, sørger for at ungene har det de trenger, vet hva de skal og når de skal det, jeg tar de med på grilling i skogen eller en tur på kino. Det er jeg som vet når klær må handles/skiftes ut, og jeg vet hvilke sokker som skal hvor uten å studere de i 10 minutter.

Men, vi var en uke i syden, og hadde med mamma og ei venninne,... Gurimalla, du skulle hørt kommentarene fra venninna! "åå, så flink pappa han er som BADER med de i bassenget!!! Gidameienn! Seee, han ler og koser med ungene".......

Men er det noen som noensinne har skrytt av meg for at jeg holder så god orden i kaoset, og tar meg av ungene 80% av tida??

Takkskarrufaenmegha

Skrevet

Jeg er så enig med deg. Det handler litt om hvem sin ære det går utvover.

Hus, interiør og klær går ennå på kvinnens ære.

Om en svimmel far med dårlig tid tar på jenta storebrors jakke med ødelagt glidlås så er det sjarmerende. Gjør mor det så er hun et skikkelig slurvete surrehode.

Og der er derfor en mann kan 2 timer før gjester kommer gå ut å vaske bil klippe gress når mor står igjen inne med 3 skitne barn, et bombet hus, 5 bæreposer fra Rema og en stor matlaging foran seg.

For bilen og gresset går på hans ære. Resten på henne.

Det er så urettferdig!! Og ikke for å snakke om hvor godt mor skal ta seg ut og etter dagens standar. Og for all del.. hold et høyt libido i sengen. Nb,nb!

Skrevet

Det er her ordtaket "kvinne er kvinne verst" kommer inn.

Det er andre kvinner (og vi selv) som stiller disse kravene.

Gjest Heartbroken
Skrevet
Det er her ordtaket "kvinne er kvinne verst" kommer inn. Det er andre kvinner (og vi selv) som stiller disse kravene.

Jeg så enig med deg!

Jeg kjenner at jeg blir helt matt av de stadige diskusjonene som går her inne om hvor dårlig mennene er til å "hjelpe til", samtidig som man glatt innrømmer at man helst vil gjøre alt selv, fra å henge opp klær (det er så viktig at de blir hengt opp i rett rekkefølge), til å gjøre barna klar til barnehage/skole (for far ser jo ikke hva som matcher).

Så lenge man anser far i huset som en som skal hjelpe til istede for å bidra, så vil man finne de holdningene hi beskriver.

Og det er faktisk kvinnene selv som må ta første skrittet, de fleste mennesker syns jo det er deilig å bli vartet opp og slippe og ta drittjobbene.

Det er ganske ufattelig at vi har denne diskusjonen og problemstillingen i dagens samfunn. Jeg trodde vi var kommet mye lenger helt til jeg begynte å henge her inne...

Skrevet
Det er her ordtaket "kvinne er kvinne verst" kommer inn. Det er andre kvinner (og vi selv) som stiller disse kravene.

Jeg så enig med deg!

Jeg kjenner at jeg blir helt matt av de stadige diskusjonene som går her inne om hvor dårlig mennene er til å "hjelpe til", samtidig som man glatt innrømmer at man helst vil gjøre alt selv, fra å henge opp klær (det er så viktig at de blir hengt opp i rett rekkefølge), til å gjøre barna klar til barnehage/skole (for far ser jo ikke hva som matcher).

Så lenge man anser far i huset som en som skal hjelpe til istede for å bidra, så vil man finne de holdningene hi beskriver.

Og det er faktisk kvinnene selv som må ta første skrittet, de fleste mennesker syns jo det er deilig å bli vartet opp og slippe og ta drittjobbene.

Det er ganske ufattelig at vi har denne diskusjonen og problemstillingen i dagens samfunn. Jeg trodde vi var kommet mye lenger helt til jeg begynte å henge her inne...

Ja stakkars de mennene. ALT er kvinners feil. Stakkars mannfolk.

Skrevet

Det mest ironiske er at "kritikken" ang dårlig utført husarbeid kommer fra mødre og svigermødre, hvertfall i mitt tilfelle. Og mange av disse kvinnene var selv hjemmeværende husmødre eller jobbet deltid... Oh the irony. Skulle vel for fanken også hatt skinnende hus dersom jeg ikke jobbet fulltid i bhg i tillegg til pliktene hjemme og småbarn i hus!

Skrevet
Jeg så enig med deg! Jeg kjenner at jeg blir helt matt av de stadige diskusjonene som går her inne om hvor dårlig mennene er til å "hjelpe til", samtidig som man glatt innrømmer at man helst vil gjøre alt selv, fra å henge opp klær (det er så viktig at de blir hengt opp i rett rekkefølge), til å gjøre barna klar til barnehage/skole (for far ser jo ikke hva som matcher). Så lenge man anser far i huset som en som skal hjelpe til istede for å bidra, så vil man finne de holdningene hi beskriver. Og det er faktisk kvinnene selv som må ta første skrittet, de fleste mennesker syns jo det er deilig å bli vartet opp og slippe og ta drittjobbene. Det er ganske ufattelig at vi har denne diskusjonen og problemstillingen i dagens samfunn. Jeg trodde vi var kommet mye lenger helt til jeg begynte å henge her inne...

Hvor leser du det hen?

Skrevet
Jeg så enig med deg! Jeg kjenner at jeg blir helt matt av de stadige diskusjonene som går her inne om hvor dårlig mennene er til å "hjelpe til", samtidig som man glatt innrømmer at man helst vil gjøre alt selv, fra å henge opp klær (det er så viktig at de blir hengt opp i rett rekkefølge), til å gjøre barna klar til barnehage/skole (for far ser jo ikke hva som matcher). Så lenge man anser far i huset som en som skal hjelpe til istede for å bidra, så vil man finne de holdningene hi beskriver. Og det er faktisk kvinnene selv som må ta første skrittet, de fleste mennesker syns jo det er deilig å bli vartet opp og slippe og ta drittjobbene. Det er ganske ufattelig at vi har denne diskusjonen og problemstillingen i dagens samfunn. Jeg trodde vi var kommet mye lenger helt til jeg begynte å henge her inne...

Uavhengig av hvordan arbeidsforedeligen henger sammen så er det kvinnen som får skylden, men jeg ser den at så lenge det i samfunnet er flest kvinner som gjør dette arbeidet så blir det sett på som et kvinneansvar. Men i de fleste familier så tror jeg ikke det er kvinnen som bremser mannens oppgaver med at han ikke gjør det godt nok (selv om det selvsagt også finnes slike damer). Men det er en grei unnskyldning for mannen å ha om han skulle trenge det ;P

Men når det gjelder "kvinne er kvinne verst" er jeg helt enig og jeg tror ikke FB og alle disse interiørbloggene hjelper på dette. Jeg har noen venninner som er så heldige at de i perioder har kunne være hjemmeværende. Det er fryktelig slitsom å dem på besøk når de legger i vei om at de aldri drar fra huset uten at det er helt strøket i tilfelle de skulle få besøk og når de i tillegg sier det i en kritisk tone samtidig som de ser seg rundt på rotet du ikke har fått unna. Når de i tillegg topper det hele med å fortelle at de er så travelt opptatt med egentrening og henting og bringing av barn at de ikke kan gjøre deg en liten tjeneste om du en gang forsiktig spør om en så blir det bare slitsomt.

Samme med foreldregenerasjonen. Som kan synes så synd på en mann som må jobbe overtid samtidig som de kritiserer kvinnen (som kanskje også har jobbet overtid) for huset. "Slik var aldri huset hos oss. Nå var jeg riktignok hjemmeværenede, men likevel. Huset er så viktig at det må prioriteres!"

Skrevet
Jeg er helt enig i det du skriver, men nøkkelordet her er jo at det er kvinnen selv som føler hun må ta klesvasken, se over leksene, sjekke planen osv. Utviklingen på dette området er helt avhengig av at kvinnen ikke lenger tar ansvaret alene, for hvem gidder vel vaske vinduer hvis din partner gjør det? Jeg tror du har rett i at kvinnen får 'skylden' om ikke vinduene er rene, barna har sunne matpakker, gymtøyet er med på rette dagen osv, men den 'skylden' blir kvinnen nødt til å leve med for å endre ansvarsområdene. Kvinner har opplevd mye verre i likestillingens navn.

Interessant at du skriver at du er enig, for så å legge skylden på kvinnene fordi det er blitt som det er. Litt ironisk, kanskje.....

Gjest Heartbroken
Skrevet

Hæh? Nå må du faktisk forklare hva du mener. Hvor har jeg skrevet at det er synd på mennene? Eller kvinnene for den saks skyld?

Skrevet
Uavhengig av hvordan arbeidsforedeligen henger sammen så er det kvinnen som får skylden, men jeg ser den at så lenge det i samfunnet er flest kvinner som gjør dette arbeidet så blir det sett på som et kvinneansvar. Men i de fleste familier så tror jeg ikke det er kvinnen som bremser mannens oppgaver med at han ikke gjør det godt nok (selv om det selvsagt også finnes slike damer). Men det er en grei unnskyldning for mannen å ha om han skulle trenge det ;P Men når det gjelder "kvinne er kvinne verst" er jeg helt enig og jeg tror ikke FB og alle disse interiørbloggene hjelper på dette. Jeg har noen venninner som er så heldige at de i perioder har kunne være hjemmeværende. Det er fryktelig slitsom å dem på besøk når de legger i vei om at de aldri drar fra huset uten at det er helt strøket i tilfelle de skulle få besøk og når de i tillegg sier det i en kritisk tone samtidig som de ser seg rundt på rotet du ikke har fått unna. Når de i tillegg topper det hele med å fortelle at de er så travelt opptatt med egentrening og henting og bringing av barn at de ikke kan gjøre deg en liten tjeneste om du en gang forsiktig spør om en så blir det bare slitsomt. Samme med foreldregenerasjonen. Som kan synes så synd på en mann som må jobbe overtid samtidig som de kritiserer kvinnen (som kanskje også har jobbet overtid) for huset. "Slik var aldri huset hos oss. Nå var jeg riktignok hjemmeværenede, men likevel. Huset er så viktig at det må prioriteres!"

Og det er forresten like mye den manlige delen av foreldregenerasjonen. De kan i tillegg finne på å synes synd på mannen i huset fordi konen ikke holder det bedre.....

Skrevet (endret)

Mange føler det nok slik, men jeg har også en følelse av at det er en bedring på gang i forhold til hvordan gutter oppdras til å ta del i de samme pliktene som jenter gjør. Min mann er særdeles godt oppdratt i så måte, og er akkurat like flink som meg til å se hva som skal gjøres i hjemmet, og han gjør det også. Vi er opptatt at gutta våre skal vokse opp med å se at pappaen deres og jeg gjør de samme tingene i huset, og at det ikke er noe som heter at dette er mammas område.

Vi har selvfølgelig også ulike oppgaver, for eksempel når det kommer til å ha kontroll på skifteklær og ukeplaner etc. så er det mitt område fordi jeg er bedre på organisering enn ham, mens han er en super handyman som gjør andre oppgaver som jeg også kan fikse men som han gjør fordi han er bedre på det.

Jeg tror faktisk, etter hva jeg har sett i tidligere forhold og hjemme hos venninner at kvinner svært ofte kan takke seg selv for skjevdelingen i hjemmet. Ikke alltid, men ofte. Når kvinnen gang på gang gjør ting selv uten å kommunisere til mannen at dette kan han gjøre så tror han kanskje at det er greit at han sitter med beina på bordet mens hun inntar "martyrrollen" og bretter tøy og vasker opp mens hun ikke sier et pip og forventer at han skal skjønne at dette tærer på henne. Menn er ikke tankelesere!

Videre tror jeg at mange jenter påtar seg husmorrollen frivillig i starten av et forhold for å imponere sin utkårede og vise ham hvilket fantastisk hustruemne hun er. Alt dette uten å gjøre noen form for research på hvor huslig hennes utkårede kan være den dagen hun plutselig bestemmer seg for at hun ikke lengre vil gjøre alt selv.

Jeg tror faktisk mye er gjort med litt bedre kommunikasjon om hverandres forventninger til hverandre.

Endret av Zebrah
Gjest Lykkeliggift_
Skrevet
Mange føler det nok slik, men jeg har også en følelse av at det er en bedring på gang i forhold til hvordan gutter oppdras til å ta del i de samme pliktene som jenter gjør. Min mann er særdeles godt oppdratt i så måte, og er akkurat like flink som meg til å se hva som skal gjøres i hjemmet, og han gjør det også. Vi er opptatt at gutta våre skal vokse opp med å se at pappaen deres og jeg gjør de samme tingene i huset, og at det ikke er noe som heter at dette er mammas område. Vi har selvfølgelig også ulike oppgaver, for eksempel når det kommer til å ha kontroll på skifteklær og ukeplaner etc. så er det mitt område fordi jeg er bedre på organisering enn ham, mens han er en super handyman som gjør andre oppgaver som jeg også kan fikse men som han gjør fordi han er bedre på det. Jeg tror faktisk, etter hva jeg har sett i tidligere forhold og hjemme hos venninner at kvinner svært ofte kan takke seg selv for skjevdelingen i hjemmet. Ikke alltid, men ofte. Når kvinnen gang på gang gjør ting selv uten å kommunisere til mannen at dette kan han gjøre så tror han kanskje at det er greit at han sitter med beina på bordet mens hun inntar "martyrrollen" og bretter tøy og vasker opp mens hun ikke sier et pip og forventer at han skal skjønne at dette tærer på henne. Menn er ikke tankelesere! Videre tror jeg at mange jenter påtar seg husmorrollen frivillig i starten av et forhold for å imponere sin utkårede og vise ham hvilket fantastisk hustruemne hun er. Alt dette uten å gjøre noen form for research på hvor huslig hennes utkårede kan være den dagen hun plutselig bestemmer seg for at hun ikke lengre vil gjøre alt selv. Jeg tror faktisk mye er gjort med litt bedre kommunikasjon om hverandres forventninger til hverandre.

Jeg er litt uenig. Hvorfor må kvinner fortelle menn at klærne må vaskes? Bikkja må luftes? Middag må lages? De fleste VOKSNE (vel å merke) menn bør se sånne ting selv. Man skal da ikke behøve å "oppdra" en voksen mann ved å minne ham på og mase om alt som skal gjøres i et hus. Da blir man også oppfattet som masete og kjip. Menn er ikke tankelesere nei, men det trenger man ikke være for å se at klesvasken som ligger i en haug på gulvet egentlig burde ha ligget i vaskemaskinen, og at ungene ikke forer seg selv med middag.

Skrevet
Mange føler det nok slik, men jeg har også en følelse av at det er en bedring på gang i forhold til hvordan gutter oppdras til å ta del i de samme pliktene som jenter gjør. Min mann er særdeles godt oppdratt i så måte, og er akkurat like flink som meg til å se hva som skal gjøres i hjemmet, og han gjør det også. Vi er opptatt at gutta våre skal vokse opp med å se at pappaen deres og jeg gjør de samme tingene i huset, og at det ikke er noe som heter at dette er mammas område. Vi har selvfølgelig også ulike oppgaver, for eksempel når det kommer til å ha kontroll på skifteklær og ukeplaner etc. så er det mitt område fordi jeg er bedre på organisering enn ham, mens han er en super handyman som gjør andre oppgaver som jeg også kan fikse men som han gjør fordi han er bedre på det. Jeg tror faktisk, etter hva jeg har sett i tidligere forhold og hjemme hos venninner at kvinner svært ofte kan takke seg selv for skjevdelingen i hjemmet. Ikke alltid, men ofte. Når kvinnen gang på gang gjør ting selv uten å kommunisere til mannen at dette kan han gjøre så tror han kanskje at det er greit at han sitter med beina på bordet mens hun inntar "martyrrollen" og bretter tøy og vasker opp mens hun ikke sier et pip og forventer at han skal skjønne at dette tærer på henne. Menn er ikke tankelesere! Videre tror jeg at mange jenter påtar seg husmorrollen frivillig i starten av et forhold for å imponere sin utkårede og vise ham hvilket fantastisk hustruemne hun er. Alt dette uten å gjøre noen form for research på hvor huslig hennes utkårede kan være den dagen hun plutselig bestemmer seg for at hun ikke lengre vil gjøre alt selv. Jeg tror faktisk mye er gjort med litt bedre kommunikasjon om hverandres forventninger til hverandre.

Jeg er litt uenig. Hvorfor må kvinner fortelle menn at klærne må vaskes? Bikkja må luftes? Middag må lages? De fleste VOKSNE (vel å merke) menn bør se sånne ting selv. Man skal da ikke behøve å "oppdra" en voksen mann ved å minne ham på og mase om alt som skal gjøres i et hus. Da blir man også oppfattet som masete og kjip. Menn er ikke tankelesere nei, men det trenger man ikke være for å se at klesvasken som ligger i en haug på gulvet egentlig burde ha ligget i vaskemaskinen, og at ungene ikke forer seg selv med middag.

Det er jo akkurat dette som er kjernen til problemet for veldig mange. Noen menn MÅ dessverre få dette i klartekst. Mange av dem har vokst opp med mødre som har ryddet og vasket etter dem, og når kona deres fortsetter å gjøre det samme så ser de vel ingen grunn til at de skal løfte en finger for å gjøre noe selv. Og her kommer også dette inn som jeg nevner vedr. å gjøre litt research før du flytter sammen med en fyr. De aller fleste som klager over mennene sine og deres manglende evne til å se rot og hybelkaniner har vært gift med disse mennene i årevis og rukket å få ett eller flere barn med ham. Er det da sånn at han har blitt dårligere til å bidra med årene? Neppe! Jeg tør påstå at dette er egenskaper ved ham man burde ha gode forutsetninger for å se FØR man velger å få barn med ham. Og da har man valget, innse at dette er en mann som faktisk må instrueres i forhold til husarbeid, eller la være å leve sammen med ham og få barn med ham. Enkelt og greit!

Jeg tror også faktisk de fleste menn, også de det klages over her støtt, faktisk er i stand til å se ting som skal gjøres, men kvinnen gjør ting før han rekker å se det eller gjøre noe med det. Og ja, all den tid hun tier og lar ham sitte der og se på at hun jobber så er det klart han synes det er komfortabelt!

Skrevet

Men det er jo et lite paradoks at i de fleste hjem så bidrar enten kvinnen mest eller de bidrar like mye, men det er kvinnen så får kjeften/blir sett ned på når ikke alt er strøkent.

Egentlig så burde det jo være mannen som fikk dette ansvaret ved at man antok at han ikke hjalp til nok (basert på statistikk). Men slik er det altså ikke.

Skrevet
Men det er jo et lite paradoks at i de fleste hjem så bidrar enten kvinnen mest eller de bidrar like mye, men det er kvinnen så får kjeften/blir sett ned på når ikke alt er strøkent. Egentlig så burde det jo være mannen som fikk dette ansvaret ved at man antok at han ikke hjalp til nok (basert på statistikk). Men slik er det altså ikke.

Nei, det er nettopp det. Og hvem er det som kritiserer og mener det ikke er bra nok? Jo, det er andre kvinner, iallefall stort sett.

Skrevet
Men det er jo et lite paradoks at i de fleste hjem så bidrar enten kvinnen mest eller de bidrar like mye, men det er kvinnen så får kjeften/blir sett ned på når ikke alt er strøkent. Egentlig så burde det jo være mannen som fikk dette ansvaret ved at man antok at han ikke hjalp til nok (basert på statistikk). Men slik er det altså ikke.

Men hvem er det som kritiserer andres rot? Det har jeg aldri opplevd, hverken for min egen del eller andre.

Du skriver faktisk også at mannen ikke "hjelper nok til". Igjen, man hjelper ikke til med å gjøre ting i eget hjem, man bidrar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...