Gå til innhold

Prov. abort og sex

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tok abort på fredag som var, satte cytotec hjemme. Aborten gikk helt fint uten store smerter eller noe sånt. Nå, bare seks dager etter, har jeg helt sluttet å blø. Er det sånn at jeg nå kan ha sex igjen, eller må jeg vente ytterligere en uke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må bruke kondom i ca 6 uker pga infeksjonsfaren.

Skrevet

6 uker hørtes da voldsomt lenge ut, det var det ingen som sa noe om. På sykehuset sa de at jeg ikke skal ha sex så lenge jeg blør, men nå har jo jeg blødd veldig lite og i kort tid. Så jeg er litt usikker jeg nå.

HI.

Skrevet
6 uker hørtes da voldsomt lenge ut, det var det ingen som sa noe om. På sykehuset sa de at jeg ikke skal ha sex så lenge jeg blør, men nå har jo jeg blødd veldig lite og i kort tid. Så jeg er litt usikker jeg nå. HI.

Ehm..så du mener du ikke kan ha sex hvis du må bruke kondom?

Du bør bruke beskyttelse for infeksjonsfare, og da hjelper ikke annet enn kondom.

Skrevet

Det har ingenting med blødningen å gjøre, det har med faren for infeksjon, som er der en god stund fremover.

Det samme gjelder ved fødsel og spontanaborter. Jeg hadde MA og fosteret ble støtt ut vha cytotec- altså i praksis akkurat samme prosedyren som hos deg.

Da fikk jeg beskjed om å bruke kondom ved samleie i inntil 6 uker.

Hva er krisen med det?

Skrevet
6 uker hørtes da voldsomt lenge ut, det var det ingen som sa noe om. På sykehuset sa de at jeg ikke skal ha sex så lenge jeg blør, men nå har jo jeg blødd veldig lite og i kort tid. Så jeg er litt usikker jeg nå. HI.
Ehm..så du mener du ikke kan ha sex hvis du må bruke kondom? Du bør bruke beskyttelse for infeksjonsfare, og da hjelper ikke annet enn kondom.

Ja, for ikke å snakke om at man har større sjanse for å bli gravid rett etter en abort.

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at vi måtte vente 2 uker etter aborten (jeg hadde SA, men måtte benytte cytotec for rester) og bruke kondom til jeg hadde startet med prevensjons middel.. Setter inn spiral så fort jeg har mens igjen, ble uplanlagt gravid, og siden det endte i SA, så er vi enige i at da holder vi oss til det vi hadde planer om..

Hvertfall, jeg fikk beskjed om at vi kunne ha sex fra jeg sluttet å blø, men med kondom til vi hadde prevensjon, eller om vi ville ha barn, bruke kondom til første mens er over..

Skrevet
Ehm..så du mener du ikke kan ha sex hvis du må bruke kondom? Du bør bruke beskyttelse for infeksjonsfare, og da hjelper ikke annet enn kondom.
Ja, for ikke å snakke om at man har større sjanse for å bli gravid rett etter en abort.

Og at abort ikke er prevansjonsmiddel.. Så siden du har tatt abortnå HI, så bør du vel strengt talt, tenke prevensjon i første rekke, om du ikke vil utføre ny abort om noen mnd igjen. Uansett om det er fødsel, SA, MA, prov.abort, så er det 6 ukers regelen, du kan ha sex så fort du slutter å blø, da med kondom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...