Gå til innhold

Overbeskyttet mor pga sykt barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har to flotte barn, og er så heldig som at de er friske også:)

Mitt problem er at jeg sliter veldig med å være overbeskyttet ovenfor min eldste datter, som nå er 7 år.

Det begynnte nok etter hun var kronisk syk som liten, og jeg var da alene med henne. Flere ganger ble hun hentet i ambulanse og fikk vite at hun kanskje ikke klarte seg på vei til sykehus osv. En mors største mareritt, og det var veldig traumatisk for meg. Jeg utviklet angst etter det, når min datter først ble bedre... Nå i ettertid har det gått ganske fint med meg, fikk behandling for angsten, og fikk bekreftet at det ble utviklet fra stresset jeg gikk igjennom.

Men jeg lurer på dette, jeg sliter med må å være overbeskyttet. Nå som hun blir eldre blir det ikke akkurat lettere, synes det er vanskelig å gi henne friheten til å leke alene her utenfor huset osv. Min mann synes jeg duller mye med henne og hun får ofte viljen sin og er veldig mamma dalt.

Jeg har ikke det samme problemet med andre datteren min... Synes det er litt rart:/ Så tenker jeg at det kan ikke være så sunt for min datter heller at jeg konstant bekymrer meg for henne??:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner deg godt, men synes absolutt det er noe du bør jobbe med. Er ikke sunt for et barn med en mor som er unormalt overbeskyttende. Om hun stadig vekk får viljen sin, kan føre dere inn i en ond sirkel. Kan risikere at hun tilslutt begynner å "utnytte" det.

For ikke å snakke om at det kan føre til gnisninger mellom søskenene. Den yngste kan kanskje føle at du ikke er like glad i henne?

Skrevet

Prøv å tenke masse på at din datter skal ha et godt liv også på sikt. F

Skrevet

Trykket send.. For å få et godt liv, er det helt nødvendig å kjenne til farer og problemer, og å besitte mekanismer for å beskytte seg selv mot disse. Det er også nødvendig å ha sosiale evner og tilpasse seg f

Skrevet

Hmmm. Tror oppdateringen min til ios6 har gjort noe.. Anyway; hun må lære seg å funke på egenhånd i et fellesskap, forstå når hun skal trå tilside, og når hun skal kreve rom. Du gjør henne så vondt ved å ikke la henne utvikle seg!! Jeg vet hvordan du har det, jeg er også litt sykelig knyttet til eldste av samme grunner som deg, og er mye mer hønemor for ham. Men jeg prøver å slippe opp sånn at han kan teste mer selv. Men jeg er her jo når ham trenger det likevel!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...