TPK Skrevet 20. september 2012 #1 Skrevet 20. september 2012 Jeg har lest at samsoving er trygt og bra så lenge foreldrene ikke er beruset , røyker eller er overvektige. De to første skjønner jeg, men hvorfor er det farlig for babyen at foreldrene er overvektige? Det er vel like skadelig om en normalvektig person ruller oppå babyen, hvis det er det de tenker på? Sover overvektige tyngre? Skiller de ut noe som kan være skadelig for babyen?
Anonym bruker Skrevet 20. september 2012 #2 Skrevet 20. september 2012 Jeg ser det stemmer det du sier, ser universitetssykehuset Nord Norge skriver det http://www.unn.no/barnet/nyttig-aa-vite-om-barnet-article40406-16181.html Tror kanskje fordi overvektige sover tyngre..
EinFrosk Skrevet 20. september 2012 #3 Skrevet 20. september 2012 Har store problemer med å tro på at det er en reel fare for barnet om det sover sammen med noen som har moderat overvekt. En sover ikke ekstremt tungt fordi om en har BMI på 27 likosm, fedme er noe annet.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2012 #4 Skrevet 20. september 2012 Oida, dette visste jeg ikke... Her er vi innenfor fedmekategorien begge to og ble anbefalt samsoving av jordmor og helsesøster... Men kan ikke si jeg sov spesielt tungt, jeg våknet av den minste lyd eller bevegelse fra babyen. Kanskje noe med at man lager dypere søkk i madrassen, så det er større sjanse for at babyen ruller ned/inntil for så å havne under? Bare vill gjetning...
TPK Skrevet 20. september 2012 Forfatter #5 Skrevet 20. september 2012 Jeg har selv en BMI på nesten 29 etter sv.skapet, men tror jeg sover veldig lett. Våkner av den minste lyd fra barna! Prøver å la babyen sove mest mulig i egen seng, men det hender jeg sover under/etter nattamming i sengen vår. Om morgenen etter pappaen har stått opp ligger babyen ofte på hans plass.
Blaxa Skrevet 27. september 2012 #8 Skrevet 27. september 2012 Kanskje de ser for seg at de overvektige skaper så "nedpress" i madrassen, at ungen kan havne mellom madrass og kroppen til mor/far med ansiktet? Hvem vet..
Anonym bruker Skrevet 27. september 2012 #9 Skrevet 27. september 2012 Får gå ned 2 kilo da så jeg kan samsove... idiotisk!
Mrs. Bouquet Skrevet 27. september 2012 #10 Skrevet 27. september 2012 Kanskje de ser for seg at de overvektige skaper så "nedpress" i madrassen, at ungen kan havne mellom madrass og kroppen til mor/far med ansiktet? Hvem vet.. Ja, det var det eneste logiske i grunnen. Overvektige er vel heller kjent for å sove dårligere (med tanke på de som nevnte det)
Gjest fjernet-medlem-1402 Skrevet 27. september 2012 #11 Skrevet 27. september 2012 Nå kommer ikke jeg inn på linken, men står det ikke hvorfor der? Tåpelig å advare uten å begrunne i tilfelle...
Anonym bruker Skrevet 27. september 2012 #12 Skrevet 27. september 2012 Nå kommer ikke jeg inn på linken, men står det ikke hvorfor der? Tåpelig å advare uten å begrunne i tilfelle... I linken står det blandt annet: Unngå samsoving dersom du har røykt i svangerskapet, du/din partner røyker, etter inntak av alkohol, andre rusmidler eller sløvende medisiner, er overvektig, er sliten, sover tungt eller er syk Unngå overoppheting eller tildekking av barnets hode. La barnet sove med egen lett dyne. La barnet sove i ryggleie Unngå samsoving når barnet er syk, har feber Unngå for myk seng, men ha en fast madrass. Ha en bred nok seng som gir nok plass til barnet, og unngå at barnet faller på gulvet. Ikke samsov på sofa eller i lenestol Frisk luft i rommet, 16 - 18 grader romtemperatur Står ikke oppgitt noen grunn
Gjest fjernet-medlem-1402 Skrevet 27. september 2012 #13 Skrevet 27. september 2012 De burde jo absolutt fått med grunnen synes jeg! Eneste jeg kan tenke meg er grunnen er som nevnt over det med madrassen som blir formet slik at barnet kanskje blir liggende i nedoverbakke mot en forelder...
Cimorene Skrevet 27. september 2012 #14 Skrevet 27. september 2012 Vel, vet at en god del som har fedme (bmi 30->) også har søvnapne, som jo gjør at de sover veldig tungt. Kanskje det er en grunn?
Anonym bruker Skrevet 27. september 2012 #15 Skrevet 27. september 2012 Vel, vet at en god del som har fedme (bmi 30->) også har søvnapne, som jo gjør at de sover veldig tungt. Kanskje det er en grunn? Da burde de heller sagt at de mest søvnapne bør avstå fra samsoving? Og hvis det er pga nedsunken madrass, så vil det jo komme an på om man har myk eller hard madrass? Jeg kjenner at jeg blir kraftig provosert av slike uttalelser. Jeg har en bmi på 26 og er dermed overvektig, men har ikke tenkt til å la være å samsove av den grunn! Da bør ekspertene i så fall komme med noen tungtveiende argumenter;)
ScaryMama Skrevet 27. september 2012 #17 Skrevet 27. september 2012 Noen som vet? Lurer veldig på dette og har prøvd å sjekke litt rundt på nettet men finner ingen info!
Anonym bruker Skrevet 27. september 2012 #18 Skrevet 27. september 2012 Jeg skjønner ikke at dette er noe å hisse seg så veldig opp for. Selvfølgelig er det ikke forskjellen mellom 25 eller 26 i bmi eller 2kg som har noe å si for om man bør samsove eller ikke. Det er om man er ca normaltvektig eller om man er godt over normal, bmi eller kilo er ikke nevnt i det hele tatt og da er det selvfølgelig lov å bruke sunn fornuft. Det er ikke sikkert de vet årsaken til at det oftere "går galt" hvis overvektige samsover med babyen. Det er vel ingen som ønsker å stille opp i et forskningsprosjekt hvor målet er å finne ut hvorfor flere babyer dør hvis de samsover med en som er overvektig og da er det ikke lett å finne ut hvorfor det er sånn heller.
Synnøve_Solbakken Skrevet 27. september 2012 #19 Skrevet 27. september 2012 Det kan nok ha sammenheng med at det dessverre har forekommet dødsfall der hvor mor har vært stor og hatt store bryster. Barnet ble kvalt under der etter nattamming i liggende stilling. Samsoving er koselig, men man må virkelig ta sine forholdsregler. Ville aldri lagt en baby mellom foreldrene. Barnet skal ha egen dyne på eget område.
Guttemamma10-11 Skrevet 27. september 2012 #20 Skrevet 27. september 2012 De vet heller ikke helt sikkert hvorfor barn dør i krybbedød. De vet bare at disse faktorene, bl.a. overvekt er en risiko. De kartlegger alle risikofaktorer og advarer mot dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå