Gå til innhold

Mor og barn vennlig sykehus..


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan fungerer dette egentlig? Er de veldig ammefokuserte? Vil de ikke gi mme om du ber om det heller? Jeg vet at friske normalfødte babyer kan fint gå 3-4dager uten mat, men blir det ikke mye hyl og skrik da, om de er sultne? Og hva gjør du om melken ikke kommer fort nok, og ungen er sultn da?

 

 

Fødselen nærmer seg, og det er dette jeg gruer meg mest til. Sist fikk jeg en syk nyfødt liten baby som fikk mme med engang han kom ut, min egen melkeprodusksjon fikk jeg igang på dag 1, slik at han fikk mat, så det var jo veldig annerledes enn denne gangen.

 

Nå får jeg en baby som er frisk og stor. Skal jo amme, men man vet jo ikke hvor lenge det går før det kommer melk. Jeg liker å ha kontrollen på ting, men dette er jo helt utenfor min kontroll. :s

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det eneste jeg fikk beskjed om her, var at dette var et såkalt mor/barn vennlig sykehus, og det innebar at babyen skulle være sammen med mor helst hele tiden og at visittidene skulle respekteres så man fikk ro.

 

Det siste ble over hodet ikke fulgt.

 

Jeg fikk ikke til ammingen umiddelbart, han fikk ikke ordentlig tak, så det kom masse hardhendte damer og mishandla puppene mine for å "hjelpe", men jeg vet ikke om dette er spesielt for mor/barn vennlige sykehus, eller om det er vanlig. Har bare født en gang. ;)

 

Men ei jeg delte rom med ga babyen sin mme på dag to uten at jeg hørte noen negative kommentarer eller problemer med det. :)

Skrevet

Og ja, jeg vet ikke når melken kom hos meg, men det første døgnet ble det ikke noe amming i det hele tatt siden vi ikke fikk det til. Men han skrek ikke, bare sov stort sett...

Skrevet

Barna får mme om de trenger det. Her fikk mellomste (stort barn) tørstefeber da melka brukte noen dager på å komme, så da gav de ham mme.

Skrevet

Det er nok ikke mer fokus på amming der enn andre steder.

 

Når jeg leste innlegget ditt, så var det første jeg tenkte på at du ikke må ta sorgene på forskudd. Jeg liker selv også å ha kontroll, men som du skriver er det visse ting man ikke kan ha kontroll over.

 

Så ta ting som de kommer, be om råd eller hjelp hvis du trenger det og ønsker du å gi babyen mme informerer du de ansatte om det. Det er du som bestemmer!

 

Lykke til :)

Skrevet

Jeg opplevde kanskje at de presset på med ammingen, men sånt spørs litt på hvem du møter på. Den ene jordmoren (i 50 åra) spurte om jeg bare skulle gi opp, siden jeg spurte om mme, til tulla som da hadde skreket i 2-3 timer (nei overdriver ikke)... Da ble jeg så satt ut at jeg fortsatte med denne hersens puppen(hjalp ikke da melka ikke var ordentlig i gang)...

 

Så ble det endelig vaktskifte og en annen kom inn og hentet mme sporenteks, for som hun sa : "Nooomen, hun er jo sulten jo".. (følte meg som verdens verste mor som ikke hadde krevd mme).. Tuppa svelget i seg mme i fra kopp også sovnet hun momentant..

 

Mor og barn vennlig betyr ikke at du ikke får mme hvis du vil det, men det finnes jo ammenazier på alle sykehus ;) Bare ikke se ut som en nervøs førstegangsmamma, men si jeg skal ha mme til barnet mitt.. Så skal de skaffe det ;) Uansett så er meningen at du skal være mest mulig med barnet ditt ;) Så sånn sett er det kjempe fint :)

Skrevet

Første døgnet sover de jo stort sett. Ellers skal de jo ligge mest mulig til puppen for å få i gang melkeproduksjon.

 

Mor og barn vennlig sykehus er mere på at mor skal ha barnet hele tiden, kun ved spesielle behov tar de babyen inn til seg slik at mor får sove.

Men i utgangspunktet skal du ha babyen 24 timer i døgnet.

 

Har gått veldig bra med alle mine 4. Det eneste er dette hærsens ammeteknikkene de kommer med. Passer ikke meg i det hele tatt. Jeg vil ligge å amme til brystene er herdet. Men hver eneste gang kommer ei smart ei og dytter puppen langt inn i munnen på babyen og jeg blir sår. Også denne gangen og jeg er 4 gangs mor. Har ammet alle barna i over ett år. Så kan det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...