Gå til innhold

Dere som har skolebarn - hvordan er morgenene hos dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger råd! Føler jeg bare maser og maser på 1. klassingen min her (hun er 5 1/2 år).

Synes morgenene blir utrivelig og stressa - og ja, jeg har prøvd å stå opp 1/2 time tidligere enn vi begynte med.

Jenta mi er VELDIG somlete, og siden lillebror også er hjemme før hun går, tuller hun og gjør seg til så det holder!

Jeg må "mase" på henne ang. frokosten (bruker lang tid), påkledningen, yttertøy osv. Etter at hun er godt får jeg dårlig samvittighet - selvfølgelig.

Hvordan er deres morgener? Hvor lenge før han/ hun/ dere må gå til skolen, står dere opp?

Andre tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har også en 1. klassing. Han sliter litt med konsentrasjonen, så må ha endel beskjeder ;)

Har også 2 tennåringer, men de styrer seg selv. I tillegg har jeg to små på 4 år, og 21 mnd.

Står opp 07.30. Da kler 6 og 4 åringen på seg selv, men jeg kler meg selv og vesla. Så er det frokost. De spiser igrunn veldig raskt, iallfall 6 åringen. Etterpå ordner jeg han på 6 år først siden han skal ut dørene først. Niste og sekken hans ordner jeg mens han spiser. Har som regel noen minutter å leke før han blir med de eldste på skolen. (skolen ligger 2 minutt fra her vi bor)

De to yngste ordner jeg ferdig etter de tre eldste har reist. De dagene jeg har vert på nattskift spiser de yngste frokost i bhg.

Hater stress om morgenen. Passer på at klær er lagt frem. Og ungene vet at så lenge de ikke surmuler og gjør det de skal, er mammaen i huset strålende blid :)

Skrevet

Hei,

Vi står opp 06.30. Storebror skal på skolen (1. klasse), lillesøster i bhg og jeg på jobb til kl 08.00.

Vi tar storvask av barn kvelden før og alle klærne ligger klare. Storebror står opp og kler på seg selv, det går ganske fort. Lillesøster får litt hjelp. Begge barna går i stua og ser på nrk super mens jeg gjør meg ferdig.

Når jeg er ferdig på badet lager jeg frokost de spiser ved spisebordet mens de fortsetter å se barnetv. Jeg lager matpakker og pakker sekker.

Dersom det skal skift med på skole eller i bhg er dette ordnet kvelden før.

Etter frokost, pusses tenner, ansikt og hender vaskes. Barna tar på seg yttertøy mens jeg rydder av bordet. De går så ut og venter mens jeg kler meg.

Jeg kjører begge da det dessverre er for stor avstand mellom hjem, bhg og skole til at vi har tid til å gå.

vi drar hjemmefra ca 07.20, er da i bhg når den åpner.

Skolegutten venter i bilen mens jeg leverer lillesøster.

Kjører så skolegutten og følger han inn på aks, drar til jobb og er der litt over 0800.

De er flinke og strukturerte og vet hva de skal gjøre da dette er rutinger vi har drillet på hele veien.

Vi har fine og effektive morninger uten mas og kjas, selv om vi kun bruker 50 minutter fra vi står opp til vi er ute av døra.

Skrevet

Tror mange førsteklassinger er sånn. På skolen går i grunnen hele førsteklasse med på å få de inn i daglige rutiner som å stille opp, gå pent i rekke, ta av yttertøy og henge pent opp uten sommel osv...

Man føler seg jo som en stressa sinna mamma som fratar ungen den bekymringsløse barndommen... Ikke noe kjekt. Men, det er vel ikke annet som skal til enn god tid, faste rutiner og masing uten sinnastemme. Så går det seg til, og før du vet ordet av det har du en selvstendig jente som har ordnet seg selv og gått ut døra uten å ha gitt mamma hadeklemmen og du føler deg litt snurt ;)

Skrevet

her har vi nå begynt og fått inn en grei rutine, men det blir fort litt mas for hun er også litt somlete. er samme alder som din. her i huset er det ikke noe vits i og finne klær or henne da dette lager mere styr på morgenen, for har hun bestemt seg for at hun ikke vil ha på noe så skjer det ikke. jeg sier hva slags klær om det er varme eller noe litt lettere klær hun skal ha på. det første hun gjør når hun står opp er og gå på badet og vasker seg. går på stua og kler på seg og ser litt barnetv mens jeg lager frokost. mens hun spiser frokost smører jeg mat pakke og dobbelsjekker at alt som skal være med er klart. til slutt er det håret. det er vell det værste med hele morgenen. hun er veldig hår sår. vet hvordan d er da jeg er det selv. så hender jeg nermest må følge etter henne med hårbørsten. vi står opp til samme tid vær morgen halv 8. og di gangene ting går litt radig og uten somling så går vi til skolen.

Skrevet

Er alene om å få tre barn på 2, 4 og 6 ut døra litt over 8.

Matpakkene smører jeg dagen før, bruker frosne skiver og lar de tine i kjøleskap over natten. Klær legges også klar dagen før på badet.

Jeg står opp så jeg er ferdig litt på 7, starter frokosten og vekker de eldste litt over 7. Minstemann kommer alltid tusslende på egenhånd like før dette.

Starter med å spise frokost i pysjene, da kan de sitte rolig ved bordet og våkne litt samtidig.

Så kommer den store hemmeligheten her i huset; de skifter foran Disney Channel.

Den som somler får en advarsel og etter det skrur jeg av tv'en :) Da kommer klærne fort på da.

Jeg hjelper selvfølgelig minstemann.

Så får de se tv noen minutter. Har alltid et fast program vi reiser rett etter at er ferdig. Da vet de at det ikke nytter å be om en film til.

Så ti-kvart over 8 sitter vi alle klar i bilen :)

Skrevet

En som skal i barnehage og en førsteklassing i hus her.

Alle klær finnes frem kvelden før, og ofte dusjer jeg på kvelden heller enn om morgenen (ungene vaskes på kvelden).

06.25: Jeg står opp, steller meg, smører matpakke til seksåringen (treåringen får mat i barnehagen), og spiser en rask frokost

Rundt 7: Ungene vekkes. Eldste kler på seg selv, mens minste får hjelp. Når klærne er på plass får de lov å se på barne-tv en ti minutters tid mens de spiser en frukt og/eller drikker et glass juice. Frokost spiser de i barnehagen og på SFO - heldigvis - for de spiser utrooolig langsomt, så om de skulle hatt frokost hjemme måtte jeg ha slept dem ut av senga minst en halvtime tidligere!

Rundt 07.20: tv'en slås av, og det er tid for tannpuss og påkledning av yttertøy.

07.30: forlater vi huset, og vandrer mot skole og barnehage.

Har gått oss inn i en ganske grei rutine, syns jeg, og morgenen flyter ganske fint nå når alle vet hva som skjer og i hvilken rekkefølge. Eldste kan være noe treg og grinete, innimellom, men hun får iallefall på seg tøyet forholdsvis kjapt når hun vet at det ikke blir noe tv før det er på.

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Jeg står opp 06.00 og dusjer. Klar for frokost og matpakkesmøring ca 06.20-25. Smører matpakker og frokost til meg selv, spiser frokost samtidig som jeg leser lokalavisen. Vekker ungene 2. og 3. klassing, ca 07.05-10. Har heldigvis unger som har forstått det vi snakket om tidlig i høst; at på morgenen må de være effektive og kjappe, så *kryssitaket* det har faktisk gått så godt som smertefritt. Vi er klare og på tur ut døra ca 07.35, frokost på AKS og jeg er ute i akkurat passe tid til en liten kaffekopp før første undervisningstime.

Skrevet

Her er det vilt kaos;) Står opp med skolejenta på 6 år og får henne til å kle på seg, jeg smører frokost og matpakke mens hun holder på. Da hun er klar på badet(etter laaang tid) går hun for å spise, men jeg henter småsøstrene på 4 og 1år. Kler på de, mens storesøster spiser frokost(småjentene får frokost i bhg). Må gjerne maaaase på storesøster!!! Da vi er ferdige blir det er rask tannpuss på badet før vi kler på oss og drar! Skolen begynner kl.08:)

Skrevet

Har ei på 2,5 og ei i 3 kl.

Står opp kl 6.30, kler minsten og setter over kaffe. Våkner eldste som går å kler seg.

Drikker en kaffekopp og smører niste mens eldste kler seg.

Er det tid så får de se litt på tv.

Ut døre kl 7.30

Frokost spises på SFO og i barnehagen.

Min erfaring er at det blir bedre :) når eldste gikk i 1. Kl rakk hun ikke å se noe på v om morgenen.

Hun kler seg og steller seg på badet og tv blir da belønningen. Det har funket fint her :)

Skrevet

Mine 4 eldste kler på seg selv og jeg tar minstemann på 2 år. Så går vi ut og spiser. Hvis dem somler rekker dem ikke all maten.

Jeg sier hele tiden ifra hvor lenge de har igjen. Her kjører jeg til bhg hver dag, så jeg tar med skolebarna på veien, så vi har ca 50 fra vi står opp til vi må kjøre.

Eldste har nå begynt å somle med å ta på sokker. Hxn liker det ikke og skal være så nøye!

Hxn savner sommeren uten sokker :D

Hvertfall så er det full fart ut, og det hjelper ikke å si til eldstemann at hxn får gå til skolen og da rekker hxn den ikke. Hxn bryr seg ikke. Men jeg har mått ropt på hxn en del i det siste. 2 klassingen kler på seg relativt fort for tiden.

Så alle er avgårde til 08 stort sett.

Men så har jeg aldri tålerert somlinger, de har alltid blitt pushet på. Noen ganger mer stresset enn andre, men prøver å pushe på uten å mase, ved å hele tiden nevne hvor lenge dem har igjen.

Med hele tiden mener jeg kanskje hvert 15 minutt...

Ting går veldig automatisk etter å ha vært i det samme tempoet nå i 6 år.

Men det gjelder å pushe på en ikke stressende måte om hun somler. Jeg har en niese som er veldig ukonsentrert og sliter med det.

Og hun må hele tiden fortelles hvor lenge hun har igjen og de må hjelpe litt mer enn jeg må på mine...

Det er slitsomt å føle seg som skikkelig stresset hver morgen, så jeg ser den.

Skrevet

Står opp kl 06.30 hver dag. Har bare ett barn jeg da så går rimlig greit her. Hun går i 2.klasse, men kan da somle vis hun vil :)

Starter med at hun vekkes 06.30, så sleper hun dyna ut på sofaen og legger seg i hjørnet der og ser på tegnefilm mens hun spiser frokost.

Mens hun spiser frokost pakker jeg hennes sekk, min veske/sekk, finner frem klær til meg og henne(matpakke er smurt dagen før).

Hun bruker laaaaang tid på å spise, ca 20-30 min. Så går hun på badet, steller seg, kler på seg, pusser tenner, grer håret osv. Mens hun gjør dette gjør jeg det samme, dvs kler på meg + at jeg sminker meg osv. Og vips så er kl 07.20 og da er vi ute av døren.

Skrevet

Reiser hjemmefra litt over 6 og lar Gubben årne resten. Dritpraktisk ;)

Det er riktignok jeg som finner frem klær og passer på så alt de trenger er klart, men ellers er det mannen som årner. 2.-klassingen går selv med noen venner. De går ut døra kl 8 ca.

Skrevet

Vi står opp kvart over sju, tar med ungene opp og lar de spise brødskiver mens en av oss dusjer og den andre smører matpakker og fikser froskostgreiene. minsten daller med lekene på gulvet.

Så går skoleungen vår på badet og ordner seg, finner seg noen klær og henter sekken. treåringen springer inn på rommet sitt for å leke de minuttene han kan.

En av oss store sjekker antrekk til skoleungen, eventuelt sender henne ned for å finne noe varmere og putter matpakken i sekken hennes. Så er det hadet - og hun går til skola (tar henne en halvtime, tar meg ca 20 min - så langt nok).

Deretter kjører den som har dusja treåringen i barnehagen etter å ha funnet fram klær etcetc som skal med. Gjerne med ei brødskive i hånda og en kaffekopp med i bilen.

Når denne voksenpersonen er i barnehagen så er kaffen perfekt - men må forlates noen minutter - og når man kommer ut så er den kald hahaha.

Skoleungen er vel i boks til halv ni, treåringen ca ni, eventuelt halv ni og den som skal på jobb er vel på vei dit sånn ni eller etter det.

Skrevet

4klassingen legger frem tøyet sitt på badet hver kveld. 2klassingen skifter undertøy før hun legger seg og tar med seg skiftetøyet i senga. For hun liker ikke å gå ut av en varm dyna, så hun kler på seg under dyna om morran.

Vekkerklokkene står på klokka sju, så vi rusler opp etterhvert som badet er ledig. Ungene tar opp litt forskjellig, så den som er ført oppe er den som kan sette noe på. Nesten kamp om å være ute i stua først.

Jeg lager frokost og nistepakker mens ungene greier håret forran tv, der spiser de også frokost. De må legge ned nistepakker og flasker i sekken når jeg er ferdig.

Kvart over åtte går de ut av huset, de ser selv på klokka når det er på tide å kle på seg yttertøy. (akkurat nå finner de frem yttertøyet og skal ut døra snart) skolen ligger 2minutter unna, så de har god tid.

Ungene vet at er det sommel og jeg må mase så blir det ikke noe tv, og det er uansett om det er en eller flere.

Skrevet
Deretter kjører den som har dusja treåringen i barnehagen etter å ha funnet fram klær etcetc som skal med. Gjerne med ei brødskive i hånda og en kaffekopp med i bilen. Når denne voksenpersonen er i barnehagen så er kaffen perfekt - men må forlates noen minutter - og når man kommer ut så er den kald hahaha.

Likte den med kald kaffekopp, det er jo en klassiker :-)

Skrevet

Akkurat nå er jeg hjemme i permisjon med bittelillebror, så morgenene er ganske behagelige :)

Jeg vekker 2. klassingen klokka 7, da går han på badet å kler på seg. Frokost og tannpuss før han får se på tv til han må gå ut døra ti på 8. Veldig greit at han går til og fra skolen selv :)

Etter han er gått ordner jeg meg selv, lillebror og bittelillebror før vi kjører til barnehagen med lillebror før klokka er halv10.

Jeg nyter permisjonslivet, det kommer til å bli hektisk og travle morgener når vi begge er tilbake i jobb om 1 år... :)

Skrevet

2, 6, 8 og 11 år, annenhver uke, (2 og 11 åringen hver uke)

Står opp 06.50.

Kidsa kler på seg selv (jeg legger frem på badet på kvelden) 2 åringen leker seg litt mens jeg steller meg.

7.05 frokost med matpakkesmøring (hvis ikke det var gjort kvelden før)

7.20 steller 2 åringen mens de store putter mat og gymtøy i sekkene. 7.30 Alle i bilen og vi er på vei :)

Alle fire vet det ikke nytter med tull og protester, har gitt beskjed om at jeg drar 7.30 uansett om de må dra i pysjbukse eller uten frokost.

Skrevet

Jeg står opp rundt kl 6, steller meg, gjør klart matpakker. Vekker barna. Klærne dems er klare på badet, så de går rett dit og skifter. Så kommer de og spiser frokost, deretter leker de. Jeg drar, setter på klokke som piper når de skal gå til skolen. Så går de.

Nå er morgenene veldig deilige, mot de kaosmorgenene vi i perioder har hatt. Mye ble bedre da vi klarte å få bort tv på morgenen. Og når det gjelder 6-åringen så hjelper det at jeg ikke er hjemme når hun skal til skolen. Hvis jeg er hjemme så blir det ofte veldig klesstyr når vi skal dra. Ingen jakker passer etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...