Anonym bruker Skrevet 20. september 2012 #1 Skrevet 20. september 2012 Har vært våken siden kl 02. Ammer for 5 gangen nå, og byttet to bæsjebleier. Men ungen blir aldri fornøyd! Vet jeg har mer enn nok melk, siden han hadde gått opp 350 gram første leveuken. Han er en uke nå.. Han sover to timer natten for så å bli matet i to timer. Sovner hele tiden når jeg ammer han, derfor blir det så tidkrevende.. Mangelen på søvn har allerede begynt å gi meg dårlig humør. Førstemann var langt i fra så ekstrem med tanke på amminga.. Jeg har bestemt meg for å vente til han er en måned med å se hvordan ammingen er da. Han er slik på dagtid også, føler jeg ikke får tid til eldsten, som virkelig har begynt å trasse etter mini ble født:/ må skje en endring snart, for jeg holder ikke ut å ha det slik.. Har dere noen gode råd til et søvnvrak? Har bare lyst å gi opp nå, og begynne med flaske... Blir sjeldnere mating da iallfall:(
Anonym bruker Skrevet 20. september 2012 #2 Skrevet 20. september 2012 Huff stakkar. Akkurat sånn var det her også, og det er nesten litt godt å se at det ikke bare er jeg som synes det er slitsomt. Samsover dere? Hvis ikke vil jeg anbefale å prøve det. Jeg følte meg som et nytt menneske etter at vi begynte med det. Jeg klarte ikke å amme liggende i starten, men satt meg på sengekanten og ammet og la oss ned igjen etterpå. Da var det mye lettere å få lagt han ned uten at han våknet igjen, og i tillegg våknet han sjeldnere. Ellers pumpet jeg en gang om dagen (oftere hvis jeg var ekstra sliten), og pappan sto opp med gutten om morgenen og ga han neste måltid så jeg fikk sove litt lenger. Når han fikk mm på flaske spiste han fortere og gjerne litt mer, sovnet lettere og sov ofte lenger. En gang i blant tok pappan også over hele natten, dvs. jeg sto opp og pumpet hver tredje time og han ga flaske. Rart å tenke på nå, men det å stå opp og pumpe for så å vaske og koke utstyret, var ferie i forhold til ammingen. Det gikk mye mye fortere og jeg var faktisk uthvilt om morgenen. Vet ikke om noe av dette er til noe hjelp for deg da, med flaske kan man jo også risikere at babyen ikke vil ta puppen etterpå. Jeg tenkte også sånn at jeg skulle vente en uke og se, så en uke til, en måned til... Det ble ikke noe særlig bedre før han var 4 mnd, og hadde jeg visst det på forhånd så hadde jeg nok tydd til mme, i allefall av og til. Men sånt vet man jo aldri... Men vi endte med å vente til han var 5 mnd med å gi noe annet enn morsmelk. Fortsatte å amme til 11 mnd og er glad det er over, for jeg hadde ikke noen god opplevelse av det.
Tingenes Herre Skrevet 20. september 2012 #3 Skrevet 20. september 2012 Mitt beste råd er samsoving. Da kan du sove deg igjennom det hele og babyen kan ligge og kose seg så lenge den vil. Jeg har gjort det, og det fungerte overlegent bra!
Gjest Miryks Skrevet 20. september 2012 #4 Skrevet 20. september 2012 Om ungen sovner hele tiden, så gjør det litt ukomfortabelt så han ikke klarer å sovne. Kle litt av ham, f.eks, så det blir litt kjølig for ham. Ellers er samsoving gull
Anonym bruker Skrevet 20. september 2012 #5 Skrevet 20. september 2012 Takk for at dere tok dere tid til å svare. Samsoving fungerte utrolig bra med førstemann, da ammet jeg til han sovnet for så å legge han tilbake i sengen sin uten at han våknet. Men denne karen er annerledes. Han våkner viss jeg prøver, og da er det på'an igjen.. Derfor blir det så tidkrevende. Jeg sover absolutt best alene i senga, føler jeg sover med ene øyet åpent når han ligger ved siden av meg.. Nå er han jo bare en uke gammel, men det lover jo ikke bra at jeg allerede er så sliten. Mistet nesten 3 liter blod under fødselen, så det har nok litt å si det også da.. Håper det blir bedre snart!! Holder med to barn iallfall o_O nattevåk er virkelig pyton.. Prøvde å pumpe meg med førstemann, men det gjorde så innmari vondt, og dessuten måtte jeg bruke nesespray for å få igang utdrivningen. Ble mer stress enn kos... HI
min<3 Skrevet 20. september 2012 #6 Skrevet 20. september 2012 Har du fjernet ene siden på sprinkelsenga slik at du kan sette senga tett inntil din? Evnt også legge han på et teppe og dra han over i egen seng? Hva slags pumpe brukte du? Kanskje en elektrisk er bedre en en man må pumpe manuelt?
Anonym bruker Skrevet 20. september 2012 #7 Skrevet 20. september 2012 Amming er noe skikkelig dritt! jeg gikk over til MMe og fikk et helt nytt liv.Junior spiste mer og sov bedre.Jeg anbefaler deg hvertfall å gi en flaske mme på kvelden så får du sove en del timer.Bruk smokk også så han ikke bruker puppen din som kos.
Ikkesåallerværst Skrevet 20. september 2012 #8 Skrevet 20. september 2012 Jeg får nok skikkelig pepper for dette, men snakker av erfaring med to barn som ammet 20 ganger i døgnet de første 7 ukene. Første ble mer regulert etterhvert, men andremann ammes fortsatt 12-15 ganger, 1,5-2 timer mellom døgnet rundt. Han er 4,5 mnd. Har skrevet innlegg tidligere om hvor fælt jeg syns det var at eldste fikk lite oppmerksomhet (jeg klarer ikke lett gjøre så mye når jeg ammer, og mini blir lett distrahert). Jeg prøvde flaske etter seks uker, men han vil ikke.. Mitt råd er å amme som du gjør, men introdusere flaske. Holder han på slik i ukesvis, så ville jeg gått helt over til mme og flaske, evnt pumpe/amme til et par måltider om du får det til (for antistoffene i morsmelken). Beklager alle ammeentusiaster, men min erfaring er at jeg ikke syns det er verdt det, familien sett under ett. Når det er sagt, så kan det godt hende at han ikke er så sulten, men at han har kontaktbehov, eller at han har vondt. Det å amme er smertestillende for de små, derfor vil de ofte roe seg ved puppen selv om de ikke er sultne. Derfor kan det hende at du merker null forskjell uten amming, og ikke får den smertelindrende/beroligende effekten. Blir siste her også . De er nydelige, men jeg klarer ikke en babyperiode til..
Anonym bruker Skrevet 20. september 2012 #9 Skrevet 20. september 2012 sånn var min også, hang i puppen konstant, brølte hvis jeg koblet henne av og sov maks 2 timer om natta, maks 19 minutter om dagen. våknet av hver minste lille lyd. kunne ikke engang tenke på å legge henne tilbake i sengen, hun våknet bare tanken streifet meg...samsoving var redningen vår, som så mange andre her sier. Ble etterhvert mester i å amme liggende, i søvne. Min bæsjet hver time, døgnet rundt de første 3 mnd.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2012 #10 Skrevet 20. september 2012 Jeg brukte Philips avent manuell pumpe. huff, får vondt i brystene bare jeg tenker på den.. Jeg skal absolutt prøve en elektrisk, kanskje jeg får tid til å stikke innom helsestasjonen i morgen, for de låner vel ut der. Jeg har allerede tenkt tanken på mme, rett og slett for å få mer tid til eldsten, for han føler seg tilsidesatt allerede.. Ikke lett dette. Men jeg vil gi det noen uker til, og jeg krysser fingrene for at det bedrer seg! HI
Anonym bruker Skrevet 20. september 2012 #11 Skrevet 20. september 2012 Jeg brukte Philips avent manuell pumpe. huff, får vondt i brystene bare jeg tenker på den.. Jeg skal absolutt prøve en elektrisk, kanskje jeg får tid til å stikke innom helsestasjonen i morgen, for de låner vel ut der. Jeg har allerede tenkt tanken på mme, rett og slett for å få mer tid til eldsten, for han føler seg tilsidesatt allerede.. Ikke lett dette. Men jeg vil gi det noen uker til, og jeg krysser fingrene for at det bedrer seg! HI #2 her igjen. Jeg hadde avent elektrisk hvor det også fulgte med manuell, og elektrisk er tusen ganger bedre. Jeg pumpet mye med den, men det hendte også at det ikke fungerte, hvis jeg var altfor stresset. Da måtte jeg bare ta en 5-minutters pause og tenke på noe helt annet, også prøve igjen og da kom det som regel. Etterhvert ble jeg ganske dreven (og mistet følelsen i brystvortene) og da klarte jeg det med den manuelle også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå