Anonym bruker Skrevet 19. september 2012 #1 Skrevet 19. september 2012 Holder på å øvekjører og lurer på følgende: når man skal stoppe bilen, skal man sette den i fri da og så ta av clutch og dra ut nøkkel? skal den ikke stå i 1 giret når man er stanset? må man sette den i 1 giret etter tenninga er av?
TobiasFeb08+JulieOkt12 Skrevet 19. september 2012 #2 Skrevet 19. september 2012 Bare la den stå i gir når du skrur av tenninga. Og slipp bremsen til slutt. Slipper du clutchen sist risikerer du å rulle;-) Brekket på er og en god vane, iallefall om du parkerer i litt helling:-) lykke til!
It's all about me Skrevet 19. september 2012 #3 Skrevet 19. september 2012 Når du skal parkere mener du? Du skal alltid ha bilen i gir når du forlater den. Det i tilfelle brekket skulle ryke, da holder giret den på plass. Men det er ikke farlig å bytte gir etter at du har slått av tenningen. Så stans, sett på brekket, ta ut tenningen og lås. Jeg har som en vane å alltid forlate den i det gire jeg skal starte å kjøre i. Dvs. i første gir når jeg kan kjøre rett ut og i revers når jeg må starte med å rygge.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2012 #4 Skrevet 19. september 2012 Jeg har alltid bilen i 1 gir, når jeg parkerer / står parkert. Vrir om nøkkel, slipper clutch når motoren er slått av, også tar jeg ut nøkkelen. Du kan sette bilen i 1 gir, før du stanser motoren, eller etter. Hjalp dette?
Anonym bruker Skrevet 19. september 2012 #5 Skrevet 19. september 2012 men om jeg stanser i 1 giret og tar clutchen ut så kveles den jo?
Anonym bruker Skrevet 19. september 2012 #6 Skrevet 19. september 2012 så clutchen skal ut ETTER jeg har slått av tenninga....altså: 1 giret(nede med clutch)slå av bil, opp med clutch?
Gjest Ziva Skrevet 19. september 2012 #7 Skrevet 19. september 2012 Du skrur jo av motoren før du slipper clutchen.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2012 #8 Skrevet 19. september 2012 okei motor av først, takk*føler meg så dum* mere jeg burde vite?
Anonym bruker Skrevet 19. september 2012 #9 Skrevet 19. september 2012 Når du skal parkere: 1. trå inn bremse og clutch 2. Sett bilen i 1. gir 3. Slå av tenninga og dra ut nøkkelen 4. Dra opp håndbrekket 4. Du kan nå trygt ta føtterne av pedalene uten at bilen begynner å rulle Slik parkerer jeg
Anonym bruker Skrevet 19. september 2012 #10 Skrevet 19. september 2012 Når du skal parkere: 1. trå inn bremse og clutch 2. Sett bilen i 1. gir 3. Slå av tenninga og dra ut nøkkelen 4. Dra opp håndbrekket 4. Du kan nå trygt ta føtterne av pedalene uten at bilen begynner å rulle Slik parkerer jeg Om du har bilen i 1. giret og slipper clutchen FøR du har slått av bilen, da kveler du motoren.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2012 #12 Skrevet 19. september 2012 Hvis du drar opp brekket før du slipper pedalene henger den ikke på giret. Hvis håndbrekket da ryker vil bilen sige litt før giret stopper den. Jeg parkerer slik: 1. trå inn bremse og clutch 2. Sett bilen i 1. gir 3. Slå av tenninga og dra ut nøkkelen 4. Slippe clutch og brems. Bilen siger litt om det er bakke og henger seg på giret. 5. Dra opp håndbrekket
Eeniemeenie Skrevet 19. september 2012 #13 Skrevet 19. september 2012 Holder på å øvekjører og lurer på følgende: når man skal stoppe bilen, skal man sette den i fri da og så ta av clutch og dra ut nøkkel? skal den ikke stå i 1 giret når man er stanset? må man sette den i 1 giret etter tenninga er av? Mange måter å parkere på ser jeg. Jeg gjør sånn: Holder clutch/brems inne Setter den i fri Tar på håndbrekket Skrur av tenninga Setter den i 1 gir når bilen er av. Den har aldri rullet Alltid ha bilen i gir når den er av. Er det fare for at den triller bakover bør du ha den i 1 gir. På flat bakke bruker jeg å ha den i fri, med håndbrekket på, det har jeg alltid. Har du bilen i 1 gir må du alltid huske å sette den i fri når du starter igjen, ellers hopper bilen ) ( Har skjedd et par ganger at jeg glemmer meg)
marsgutt 2013 Skrevet 19. september 2012 #14 Skrevet 19. september 2012 (endret) hold inn brem og clutch, sett bilen i første gir, stopp bilen. slipp clutch så brems. Endret 19. september 2012 av sofie8888
santhe Skrevet 19. september 2012 #15 Skrevet 19. september 2012 Holder på å øvekjører og lurer på følgende: når man skal stoppe bilen, skal man sette den i fri da og så ta av clutch og dra ut nøkkel? skal den ikke stå i 1 giret når man er stanset? må man sette den i 1 giret etter tenninga er av? Mange måter å parkere på ser jeg. Jeg gjør sånn: Holder clutch/brems inne Setter den i fri Tar på håndbrekket Skrur av tenninga Setter den i 1 gir når bilen er av. Den har aldri rullet Alltid ha bilen i gir når den er av. Er det fare for at den triller bakover bør du ha den i 1 gir. På flat bakke bruker jeg å ha den i fri, med håndbrekket på, det har jeg alltid. Har du bilen i 1 gir må du alltid huske å sette den i fri når du starter igjen, ellers hopper bilen ) ( Har skjedd et par ganger at jeg glemmer meg) Eventuelt kan du jo bare trykke inn clutchen før du starter? Det gjør alltid jeg, å jeg parkerer alltid bilen i 1 gir
Bananen Skrevet 19. september 2012 #16 Skrevet 19. september 2012 (endret) Bilen vår må stå i revers for å få ut nøkkelen fra tenningen. Også må turboen kjøle seg ned, så setter den først i fri pga det, så jeg slipper å sitte å holde pedalene inne mens jeg venter litt,, venter litt, setter den i revers og skrur av tenninga! Bilen må absolutt ikke stå i fri for å skru av tenninga nei;-) Endret 19. september 2012 av Bananen
Eeniemeenie Skrevet 19. september 2012 #17 Skrevet 19. september 2012 Holder på å øvekjører og lurer på følgende: når man skal stoppe bilen, skal man sette den i fri da og så ta av clutch og dra ut nøkkel? skal den ikke stå i 1 giret når man er stanset? må man sette den i 1 giret etter tenninga er av? Mange måter å parkere på ser jeg. Jeg gjør sånn: Holder clutch/brems inne Setter den i fri Tar på håndbrekket Skrur av tenninga Setter den i 1 gir når bilen er av. Den har aldri rullet Alltid ha bilen i gir når den er av. Er det fare for at den triller bakover bør du ha den i 1 gir. På flat bakke bruker jeg å ha den i fri, med håndbrekket på, det har jeg alltid. Har du bilen i 1 gir må du alltid huske å sette den i fri når du starter igjen, ellers hopper bilen ) ( Har skjedd et par ganger at jeg glemmer meg) Eventuelt kan du jo bare trykke inn clutchen før du starter? Det gjør alltid jeg, å jeg parkerer alltid bilen i 1 gir Hehe ja, jeg har bare alltid som vane å kunne sette nøkkelen i tenninga å starte uten å måtte trø inn clutch før jeg skal gire opp og kjøre.. aner ikke hvorfor, gammel vane vond og vende, var sånn jeg lærte på kjøreskolen.
santhe Skrevet 19. september 2012 #18 Skrevet 19. september 2012 Holder på å øvekjører og lurer på følgende: når man skal stoppe bilen, skal man sette den i fri da og så ta av clutch og dra ut nøkkel? skal den ikke stå i 1 giret når man er stanset? må man sette den i 1 giret etter tenninga er av? Mange måter å parkere på ser jeg. Jeg gjør sånn: Holder clutch/brems inne Setter den i fri Tar på håndbrekket Skrur av tenninga Setter den i 1 gir når bilen er av. Den har aldri rullet Alltid ha bilen i gir når den er av. Er det fare for at den triller bakover bør du ha den i 1 gir. På flat bakke bruker jeg å ha den i fri, med håndbrekket på, det har jeg alltid. Har du bilen i 1 gir må du alltid huske å sette den i fri når du starter igjen, ellers hopper bilen ) ( Har skjedd et par ganger at jeg glemmer meg) Eventuelt kan du jo bare trykke inn clutchen før du starter? Det gjør alltid jeg, å jeg parkerer alltid bilen i 1 gir Hehe ja, jeg har bare alltid som vane å kunne sette nøkkelen i tenninga å starte uten å måtte trø inn clutch før jeg skal gire opp og kjøre.. aner ikke hvorfor, gammel vane vond og vende, var sånn jeg lærte på kjøreskolen. Nei det er rart med det, alle har nok forskjellige vaner Det er som du sier: gammel vane, vond og vende.
Neffi78 Skrevet 19. september 2012 #19 Skrevet 19. september 2012 Kjære enim... Trenger ikke å ha den i fri når du starter. Bare husk å holde brems og clutch inne. Ps, bilen skal ALLTID stå i gir når den parkeres. Står mye rart her. Ikke rart kvinner bukker bilen oftere enn menn
Eeniemeenie Skrevet 19. september 2012 #20 Skrevet 19. september 2012 Kjære enim... Trenger ikke å ha den i fri når du starter. Bare husk å holde brems og clutch inne. Ps, bilen skal ALLTID stå i gir når den parkeres. Står mye rart her. Ikke rart kvinner bukker bilen oftere enn menn Tja, nei man trenger ikke ha den i fri. Men JEG trenger det Aner ikke hva hovedinnleggern føler seg komfortabel med, alle skaper jo sine egne vaner ift bilkjøring. Mulig min måte er mer tungvindt å gjøre det på ;P Mulig bilen alltid skal stå i gir bestandig parkert og, men jeg har ved flere anledninger parkert den i fri hvis det er helt flat mark, hvis jeg skal løpe inn på butikken f.eks. Jeg gjør nå bare som kjørelæreren lærte meg jeg da. Bilen har aldri kræsja, eller rulla. Enda..
Gjest Hercule Poirot Skrevet 19. september 2012 #21 Skrevet 19. september 2012 Automatgir er tingen! :-) Stans, sett girspaken i P, skru av tenninga og tråkk inn/dra på brekket. Starter ikke igjen hvis girspaken ikke står i P.
Vårbarnet med to små Skrevet 20. september 2012 #22 Skrevet 20. september 2012 Og skal du imponere noen litt tekniske mannfolk, holder du knappen på håndbrekket inne når du drar det på. Hvis ikke, slites brekket fortere :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå