Happy_girl med MiniMonster! Skrevet 19. september 2012 #1 Skrevet 19. september 2012 Er det noen her med erfaring rundt det å være gravid, samt ha diagnosen ME ?
Chelseafan Skrevet 19. september 2012 #2 Skrevet 19. september 2012 Søskenbarnet mtt har ME og har blitt Abefalt og ikke få barn,men vet jo ikke hvor hardt du er rammet,ho har vel det sterkeste
Happy_girl med MiniMonster! Skrevet 19. september 2012 Forfatter #3 Skrevet 19. september 2012 Jeg er ikke en av de som er værst rammet. Jeg har allerede et barn fra før, så jeg vet hva det vil si å ha barn mens jeg har denne sykdommen.- så det er selve graviditeten jeg lurer på. Nå er jo barnet mitt snart fem år, så det er selvfølgelig noe annet det enn en baby.
Chelseafan Skrevet 19. september 2012 #4 Skrevet 19. september 2012 Ok da vet jeg ikke dessverre. siden du har en fra før,blir det vel ikke noe verre nå kanskje?
Tulipan:) Skrevet 19. september 2012 #5 Skrevet 19. september 2012 Jeg har hadd snev av Me etter at jeg ikk kyssesyken. Ble gravid noen år senere men plagdes fortsatt på det at jeg ville bare sov. Når jeg ble gravid ble jeg bare enda mer trøtt, har jeg kunnet velge så har jeg kanskje ventet litt siden jeg bare klarte å være hjemme. Det ble 9 lange månder. Nå 4.5 år sener er jeg blitt gavid, sliter enda me mye trøtthet men håper det skal gå bedre denne gangen. Du må nok bare skjenne på kroppen selv
Happy_girl med MiniMonster! Skrevet 19. september 2012 Forfatter #6 Skrevet 19. september 2012 Ok, takk for svar. Det blir nok ikke helt enda, da formen ikke er helt på plass. Men driver å snuser litt på det, da gubben endelig har innsett at han er klar for et barn til! Greit å forberede seg litt i forhold til framtiden ;-)
Nisand Skrevet 19. september 2012 #7 Skrevet 19. september 2012 Jeg har ME, moderat grad. Hatt det siden 2004. Ble nesten helt symptomfri som gravid. Hadde masse energi og overskudd. Desverre så ble falt jeg tilbake til der jeg var før jeg ble gravid når jeg babyen var ca 3 mnd.
Salomine Skrevet 19. september 2012 #8 Skrevet 19. september 2012 Jeg har ME diagnose. Ventet lenge før jeg torde bli gravid fordi jeg var veldig dårlig. Har blitt bedre etter flere år. Er nå gravid i uke 34 og er nesten helt symptomfri, har ikke følt meg så frisk siden før jeg fikk ME. Var også gravid tidligere men endte med SA 8,5 uker uti svangerskapet. Var den gang også veldig frisk og fri for ME symptomer i den korte graviditeten. Har snakka med flere som har ME og de fleste blir veldig mye bedre under graviditeten, nærmest som de var før ME diagnosen. Men så kommer det sigende på igjen etter fødselen. Litt varierende hvor lenge etter. Håper jeg er fin leeeenge etterpå, aller helst at MEen er vekk men det er nok for godt til å være sant.
Roselilly Skrevet 19. september 2012 #9 Skrevet 19. september 2012 Innen kinesisk medisin så sies det at en graviditet kan, hvis man er snill med kroppen (spiser riktig, stresser ned, nok aktivitet, nok hvile, riktige tilskudd osv.), faktisk virke helende og styrkende på mors kropp også. Dette er jo veldig spennende, spesielt ift at flere blir bedre av ME under graviditet. Så etter min mening bør man være veldig konsekvent med det som er riktig for kroppen under graviditet når man har hatt/har ME, da er det også større sjanse for å beholde den formen etterpå. Hvis jeg blir gravid kommer jeg i hvert fall gjøre mitt beste for å greie dette. Og i tillegg vil jeg bruke akupunktur fast gjennom svangerskapet.
IHHE Skrevet 20. september 2012 #10 Skrevet 20. september 2012 Jeg fikk ME som 14 åring.. Ble friskmeldt da jeg var 18, men ble fortalt at det alltid vil "henge igjen" i kroppen. Har siden dengang blitt fort sliten, trenger masse søvn og Må spise regelmessig og sunt for å holde kroppen gående.. Nå er jeg 21 år og 32 uker på vei, og jeg har aldri følt meg bedre. Trenger fortsatt mye søvn, men så lenge jeg får det og spiser godt, så er energien på TOPP Legen min sykemeldte meg 100 % fra uke 15, så har vært et langt svangerskap. Men jeg har tatt det veldig med ro og kun gjort det jeg har kjent jeg orker, så det er nok mye av grunnen til at det har gått så bra =)
Vanililla Skrevet 20. september 2012 #11 Skrevet 20. september 2012 Jeg kjenner 2 som har ME som har vært gravide. Hun ene er veldig hardt rammet og har nesten ikke vært ute av rommet på 5 år. Hun ble bedre mens og etter hun var gravid. Problemet er jo mest når barnet er kommet og hun ikke var i stand til å ta seg skikkelig av det alene. Da er man avhengig av hjelp. Hun andre er ikke fullt så hardt rammet. Men hun ble mye bedre mens hun var gravid. Etterpå har hun fått tilbakeslag, men det kan jo skyldes at barnet er meget aktivt og hun har krevende barn fra før. Da er det jo til og med begrenset hva friske folk makter. Selve graviditeten burde ikke være noen hindring, tenk heller mer på tiden etterpå når man skal ta seg av barnet. Det blir nok tøffest. Men ville aldri latt det stoppet meg fra å få barn. Det må være verdt hvert tøffeste minutt. Go for it!
Miss Chocolate Skrevet 25. september 2012 #12 Skrevet 25. september 2012 (endret) Jeg har ME og er gravid med nr 2. Hadde ikke ME forrige sv.skap, ble syk rett etter. Min erfaring: Jeg var ikke på mitt dårligste da jeg ble gravid nå. Ble veldig dårlig og sengeliggende frem til ca uke 20. Sov døgnet rundt. Så ble jeg "frisk", for å bli dårlig igjen som høygravid. Har termin rett om hjørnet og tåler nå veldig lite og har den kroniske influensafølelsen.. Er veldig spent på hvordan jeg blir etter fødsel. Har forsøkt å snakke med NAV om å dele permisjonen med mannen min, men det går ikke. Jeg må enten ha full aap eller full permisjon, man kan ikke ha begge deler :-/ Så her tar mannen ut fedrekvoten gradert slik at jeg får avlastning i alle fall noen dager.. Lykke til og god bedring <3 Endret 25. september 2012 av chocolate
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå